Slipa motorhuv!?

Kaross, lack, lackvård, rostskydd, styling, etc.
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Slipa motorhuv!?

Inlägg av John Doe »

Tog och köpte mig en stycke rostig motorhuv i höstas och nu tänkte jag ta och fixa till denna!

Vad är bäst? Köra med stålborstar på borrmaskin, slipskiva eller blästra?! Och någon som vet hur man kan få bort rosten som finns på fjädern för huven på bästa sätt?

Låg nämnligen under en Opel Vectra igår och slipade med borstar och det gick någorlunda smärtfritt förutom allt rostdamm :lol:

Och vad är det som måste på sen efteråt förutom spackel, rostskydd och sånt där? Innan lackering? Ska faktiskt bygga scoop på den här huven och sen blir det dags att slipa ner den andra huven och ta bort berget på denna :P
Användarens profilbild
El Gringo
Inlägg: 272
Blev medlem: 3 september 2006 kl. 20:04
Ort: Trollhättan

Re: Slipa motorhuv!?

Inlägg av El Gringo »

Slipmaskin för o slipa ner lacken, blästra ska du inte göra på öppna ytor så att säga då risken är stor att det slår sig då, men i skarvar o sånt kan du ju blästra utan problem! Du kan ju prova o försöka blästra fjädern med, sand är billigt! ;)

Sen lägger du på nån filler, typ sprutspackel, oxå är det bara till o börja slipa o spackla tills du är nöjd! O sen på med färg. Låter väl lätt va? :lol:
Användarens profilbild
bulten08
Inlägg: 786
Blev medlem: 29 april 2005 kl. 19:15
Ort: Vaxholm
Kontakt:

Re: Slipa motorhuv!?

Inlägg av bulten08 »

ska rosten bort helt måste man blästra för det sitter fortfarane i porerna på metallen men det är ju onödigt att blästra där det inte är rostigt men allt är frågan hur noga man vill vara kan säkert hålla i några år innan rosten kommer igen om man struntar i att blästra./marcus
austin mini -75
1275 GT BANBIL -73
austin mini 1000 pickup -69
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Re: Slipa motorhuv!?

Inlägg av John Doe »

Tackar tackar för infon :D Jag har ju som sagt två huvar, så ena ska jag bara slipa ren och ta bort den rost jag får bort dvs... Den andra ska slipas ner senare för att återställas till original! Vill ha två huvar att byta mellan beroende på humör och vad man ska hitta på :wink:
Användarens profilbild
G13B
Inlägg: 431
Blev medlem: 18 januari 2007 kl. 09:24
Ort: Tanum

Re: Slipa motorhuv!?

Inlägg av G13B »

Kirill,
jag slipade hela bilen med 80 papper (trissa på borrmaskin), helt ok metod tycker jag
går ju köra lite med stålborste och färgbortagningsmedel i skarvarna istället för att blästra

//mackan
Användarens profilbild
crowan
Administratör
Inlägg: 1425
Blev medlem: 23 september 2005 kl. 20:14
Ort: Lund

Re: Slipa motorhuv!?

Inlägg av crowan »

Har någonting som heter grovrengörare på biltema, ser ut ungefär som en skursvamp, fast hårdare. Bara att sätta i vinkelslipen och köra. Mycket bra på plana ytor.
clubman 1330
Användarens profilbild
nalle71
Inlägg: 91
Blev medlem: 5 november 2007 kl. 10:43
Ort: Nynäshamn
Kontakt:

Re: Slipa motorhuv!?

Inlägg av nalle71 »

kolla om du kan få fram en sådan här ståltrådsborste för den funkar nästan som en bläster
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=15079521
Jag är nöjd med min
Jucy
Inlägg: 12
Blev medlem: 23 februari 2009 kl. 11:58
Ort: Tidaholm

Re: Slipa motorhuv!?

Inlägg av Jucy »

Två huvar... vilken lysande idé! Jag hade tankar på att göra om clubmanen till en rundnos men istället kan man ju göra en flippfron av den och dessutom göra en rundnos-flippfront, så kan man byta när man vill :D Ha rundnosen när man vill det utan att ha dåligt samvete för att man förstört en clubman, det är ju genialt :D Tack för inspirationen!!
Stolt ägare till Austin Mini Clubman -72 innan påsk! :D
Skriv svar