Sida 10 av 12

Re: HappyBirthdayMini

Postat: 3 juni 2014 kl. 10:53
av minitokig
Grattis! Bra jobbat!
Synd att jag inte hade möjlighet att komma upp till Falun ... :-(


.

Re: HappyBirthdayMini

Postat: 5 juni 2014 kl. 17:38
av Magna-Flash
Gnäll-tajm!

Nackdelen med att köpa saker i England - när saker är trasiga blir det ohållbart att skicka tillbaka!
Köpte en Lucas Sports Coil av SimonBBC som visade sig vara felande (oändlig resistans på sekundärlindningen direkt ur kartong - tack Lucas). Simon skickar en ny om jag skickar tillbaka den.
Det är bara det att spolen kostar 16 pund och frakten för att skicka tillbaka skulle kosta typ 200 spänn...
Det blir en Biltema-spole så länge för 109 kronor - blå och ful istället för guldig :cry:

Åsså det här med DHL, alltså...
För andra gången i rad går dom på helg när jag vill ha delar!!! Hade dom skippat en fika paus i Köpenhamn eller på Arlanda så hade jag haft prylarna nu - istället ligger dom på DHL-kontoret här i Sundsvall tills på måndag! :x
Vem kom på att det skulle vara röd dag den 6:e juni????

Re: HappyBirthdayMini

Postat: 5 juni 2014 kl. 18:19
av minijanne
Ta en vända till med Simon och förklara orimligheten - han brukar inte vara omöjlig.

HappyBirthdayMini

Postat: 15 september 2014 kl. 19:50
av Magna-Flash
Här har man inte vart så aktiv - och inte i garaget heller... Men lite kringutrustning har man ärvt - ett takräcke som en gång satt på morfars brors Morris Minor - åsså morfars trunk från finska vinterkriget!!!

Om planerna stämmer så blir det perfekt till IMM2015... 8)

Bild

Bild

Sen har jag pulat med lite förgasarnålar och inställningar, men inte riktigt fått till det. Så nu tar jag en chansning och litar på att PC-programmet WinSU har rätt - det föreslår ABD-nål och gul fjäder (!).... Gul fjäder till HS4 verkar inte riktigt vara vanligt i Mini - fanns inte på Minispares eller på hyllan hos Minisport så det fick bli direkt från Burlen... Vi får se om dataapparaten har rätt...

Bild

Re: HappyBirthdayMini

Postat: 4 november 2014 kl. 07:44
av Magna-Flash
Då var den engelske patienten redo för operation - igen!

Bild

Byggde ju förra vintern för första gången ihop en motor på egen hand, och nåt måste blitt fel - den slukar olja nåt så infernaliskt.
Det mesta pekar på att antingen loppen är för slitna för originalkolvarna (konstigt isf då de mättes upp noggrant) ELLER att jag vänt skrapringarna åt fel håll. Min lokale motorslipkille tror på det senare då han minns att när han mätte upp allt så var han förvånad hur pass osliten motorn var...

Vad det än är så måste den isär igen - antingen räcker det med nya ringar eller så blir det borrning och nya kolvar. Time will tell...
Och denna gång har man lite bättre erfarenhet så det kanske går lite snabbare :wink:

Re: HappyBirthdayMini

Postat: 4 november 2014 kl. 10:50
av mojoman
Hur mycket olja drar den ?

Toppen kan vara en anledning till att bilen drar olja med, slitna ventilstyrningar som släpper igenom olja är inge ovanlig. Kan vara värt o kika det före man river hela motorn

Re: HappyBirthdayMini

Postat: 4 november 2014 kl. 13:18
av Magna-Flash
mojoman skrev:Hur mycket olja drar den ?

Toppen kan vara en anledning till att bilen drar olja med, slitna ventilstyrningar som släpper igenom olja är inge ovanlig. Kan vara värt o kika det före man river hela motorn
En liter på 30 mil, typ.
Toppen nyrenoverad (nya ventiler, styrningar, tätningar).
Dubbelkollar naturligtvis den innan jag river... Men mängden tyder på nåt annat, tycker jag.

Har gjort både komp och leakdown-test med goda resultat (dvs inga dåliga värden). Skumt är det - men det är bara att bita tag i bygget :meck:

Re: HappyBirthdayMini

Postat: 4 november 2014 kl. 18:06
av mojoman
1 liter på 30 mil då borde du se en hel del blårök när du gasar om det är den vägen oljan försvinner. Hur ser tändstiften ut ? Svårt att tänka mig att den blir en ren förbränning med så stor oljeförlust. Du ser inga läckor nånstans ? Alternativt nått ställe som trycker ut olja under drift men inte droppar när bilen är parkerad.

Re: HappyBirthdayMini

Postat: 4 november 2014 kl. 19:00
av Magna-Flash
Det ligger olja uppe på kolvarna. Syns tydligt genom tändstiftshålen. Och ja - det ryker och luktar moppe ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: HappyBirthdayMini

Postat: 4 november 2014 kl. 20:27
av EXCEL,PATRIK.
Hej.
Innan du river din motor så kan det vara en god ide att kolla ventiltätningarna. O-ringar runt ventilskaften under vippan men över fjäder tallriken.
Finns det ingen tätning så kommer det olja ner i insugskanalen och sen till förbränningsrummet. Med lite tur så är det ett enkelt fel :D

Hälsningar
Patrik

Re: HappyBirthdayMini

Postat: 25 november 2014 kl. 00:53
av Magna-Flash
Plopp, sa det å så var den ute igen! Denna gång var jag solo vid lyftet och ändå gick det kvickare och smidigare än förra året.
Är inte lika motiverad i år - men den lilla rutinen från förra gången kanske gör det lite lättare...

Notera förresten glidskyddsmattorna från Jula som ligger på framskärmarna!
Toppenbra skydd samt att man vågar lägga verktyg på dom - en extra verktygsbänk! :wink:

http://www.jula.se/catalog/tradgard/utemiljo/golvplattor-och-mattor/mattor/glidskyddsmatta-819018/

Bild

Bild

Re: HappyBirthdayMini

Postat: 27 november 2014 kl. 00:16
av Magna-Flash
Toppen och lite till borta - gott om olja på kolvarna och sot i toppen. Inga märken i loppen... Vad tror den samlade expertisen?
Under 300 mil har motorn gått sen helrenovering...

Bild
Bild
Bild

Re: HappyBirthdayMini

Postat: 28 november 2014 kl. 08:45
av mojoman
300 mil efter helrenovering och detta :shock:

Vad innefattade helrenoveringen ? Hur har motorn körts ?

EDIT kollade tillbaka i tråden och såg att kolvringarna vart bytta, samt styrningar och tätningarna i toppen.

Re: HappyBirthdayMini

Postat: 21 januari 2015 kl. 13:34
av Magna-Flash
Det blev så att jag köpte nya kolvar (+40 flat top) från Keith Calver. Skulle gjort det från början känns det som... Nu är ALLT som kan ha med oljeförbrukningen dubbelkollat - nu ska det väl vara själva :twisted: om det inte blir ordning på torpet (eller i garaget)...
Längtar till våren!!!

Bild

Re: HappyBirthdayMini

Postat: 21 mars 2015 kl. 21:30
av Magna-Flash
Ojojoj! Nu vart det stressigt inför IMM :shock:
Skulle byta hjullager vänster fram och det var visst inte hjullagret som var problemet!
Medbringaren (drive flange) var inte så fin! Tips och råd mottages tacksamt!

Bild

Bild