Sida 9 av 12

Re: HappyBirthdayMini

Postat: 30 april 2014 kl. 06:52
av Magna-Flash
Tog mest i blocket - vart en liten, liten blimp på ena kanten på ett lager men det putsades lätt ner med smärgelduk.
Har bestämt mig köra med denna kam efter råd från många håll. Dom ända som sagt att jag INTE borde bygga en motor med denna kam är dom som sålt kammen (dom vill väl inte riskera nåt OCH dom vill väl sälja en ny till mig)...

Re: HappyBirthdayMini

Postat: 30 april 2014 kl. 13:35
av EXCEL,PATRIK.
Hej.
Som det är skrivet tidigare så mät upp så att lagerbanorna ligger i linje så att kammen inte har slagit sig av smällen. Är den rak så hade jag kört med den :-)

Hälsningar
Patrik

Re: HappyBirthdayMini

Postat: 4 maj 2014 kl. 19:34
av Magna-Flash
Nu börjar det likna nåt! Fick hjälp av en lagom stark man att presentera motor och växellåda för varandra för första gången - hoppas på en lång vänskap dessa emellan :wink:

Bild

Nya inre knutar också på plats - dom har legat på hyllan några år sen MiniSport hade rea på dom (iofs har MiniSport alltid rea verkar det som)...

Bild

Re: HappyBirthdayMini

Postat: 4 maj 2014 kl. 22:00
av minitokig
oj oj nu börjar det närma sig! :-)




:-)

Re: HappyBirthdayMini

Postat: 21 maj 2014 kl. 12:17
av Magna-Flash
Redo för ilyftning! :D

Bild

Re: HappyBirthdayMini

Postat: 23 maj 2014 kl. 13:16
av Magna-Flash
Äntligen! Nu är det bara att skruva tillbaka det som ska tillbaka och lufta bromsarna :D

Bild

Re: HappyBirthdayMini

Postat: 23 maj 2014 kl. 13:30
av Hollywood Vampire
Fasen så skönt! Vilket delikatess-mek! ;)

Re: HappyBirthdayMini

Postat: 27 maj 2014 kl. 19:15
av Magna-Flash
Startade motorn idag :D
Var dock en del problem:

Först konstaterades problemet vara ingen gnista. Visade sig vara antingen det nya brytarlösa kittet jag installerade ELLER den nya Lucas Gold-spolen. Surt... Tillbaka med det gamla så fanns det gnista!

Motorn tände men dog ganska omgående. Ingen soppa konstaterades! Visade sig vara slangen från tanken till bensinpumpen på bakramen som hade en liten knix (var böjd) så att det blev stopp... Tömde bensinen liggandes under bilen med smådunkar. Ny slang (utan knix den här gången)...

BRUM!!!! Yihaaaaaaa!!!!!!

Lät motorn gå på 2000-2800 varv omvartannat i 15-20 minuter för att låta kammen nötas in. Under tiden ställde jag in tändningen så att den låg på ungefär 17grader vid 2000varv. Pillade också lite planlöst på förgasarens justerskruv - men det var mest i blindo...

Lät den sedan svalna för att sen starta upp igen i 5-10 minuter, samma varvtal.
Äh -tänkte jag! Nu tar vi en kort sväng! :rivstart:

Men icke!!!! :cry:
Fick inte kopplingen att koppla ur... Trots luftning och justering enligt konstens alla regler.
Men jag gjorde säkert nåt rookie-misstag.

Nåväl - fick putta in bilen i garaget igen och skynda till jobbet...

(ska försöka lägga upp en videosnutt som bevis för att motorn gick - lät faktiskt riktigt coolt 8) )

Re: HappyBirthdayMini

Postat: 28 maj 2014 kl. 00:04
av Magna-Flash
Första andetagen för 1100-motorn... Lät mycke coolare i verkligheten 8)
(hur tusan bäddar man inte youtube-klipp... den knappen verkar inte funka?)

http://youtu.be/Em87IOpdmgM

Re: HappyBirthdayMini

Postat: 28 maj 2014 kl. 01:09
av _clubman_
rookiefelet är väl standardfelet.. fläkten åt fel håll.. man lär sig aldrig! fel varje gång.. :oops:

skruva ut några flator på jättemuttrarna till å kolla så armen rör sig? boken funkar inte för mig när de ska justeras. får göra på känn. :meck:

Re: HappyBirthdayMini

Postat: 28 maj 2014 kl. 10:29
av Magna-Flash
_clubman_ skrev:rookiefelet är väl standardfelet.. fläkten åt fel håll.. man lär sig aldrig! fel varje gång.. :oops:

skruva ut några flator på jättemuttrarna till å kolla så armen rör sig? boken funkar inte för mig när de ska justeras. får göra på känn. :meck:
Jo, alltså - armen rör sig. Har sett olika förslag angående dom stora muttrarna:

*Enligt boken - dvs skruva ut muttrarna helt, kompis trampar ner och du skruvar in inre muttern mot huset, kompis släpper upp och du vrider in samma mutter endast en (vissa säger en halv) flata, sen låser man med yttre mutter.

*Enligt http://www.7ent.com/pages/articles-tech-tips/article-easy-pre-verto-clutch-adjustment.html - alltså ställa in ett spel med en 1/8" borr (drygt 3 mm).

*Enligt en snubbe på Minimania http://www.minimania.com/msgThread/114383/1/1/My_clutch_is_misbehaving_-_HELP- skruva bort stormuttrarna och kasta dom i papperskorgen :shock: (låter radikalt men enligt honom skulle felinställda stormuttrar göra mer skada än inga alls... Tydligen är felinställda stor´muttrar orsaken till böjda kopplingsarmar mm enligt honom.

Som jag fattat det så är stormuttrarnas uppgift att se till att man inte lägger för stor kraft på vevpartiet, och då riskerar slitage/skada på vevens kopparshims... Är det rätt? Isf gillar jag inte riktigt sista metoden... Men vad av dom två övre är rätt?

Och lilla mutterstoppet är hur högt på pedalläget kopplingen ska börja röra sig? Eller?

Re: HappyBirthdayMini

Postat: 28 maj 2014 kl. 21:49
av Magna-Flash
Justerade spelet vid lilla muttern till 0.3 istället för 0.5 mm - å se på fan! Då funkade det plötsligt att koppla ur - små toleranser må jag säga. Tog en kortare tur på gatan, dock utan bromsar i princip som måste luftas ordentligt. Not my favorite job...


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: HappyBirthdayMini

Postat: 30 maj 2014 kl. 10:01
av Magna-Flash
Bromsar luftade (dock inte riktigt nöjd - hur kan det vara så svårt?) så imorgon bär det av till Dalarna för brittisk bilträff! :D
Blir en bra tripp för att köra in nya motorn...

http://www.goodoldengland.se

Noterar att min projekttråd nyss passerade 10 000 visningar! Grattis tråden... 8)

Re: HappyBirthdayMini

Postat: 30 maj 2014 kl. 10:38
av Hollywood Vampire
Sjysst att du fått igång snurran! :) Det där med koppling & justering, så gjorde jag som du för några dagar sedan. Gjorde grundinställningen enligt boken, sedan har jag finlirat på känn och provkört. Å andra sidan är min motor (998cc org.) "gammal & insliten"

Det där med stormuttrarna enligt Minimania så körde jag med det, dock omedvetet för en massa år sedan. Stora låsmuttern hade släppt och sedan hade låsmutterns polare hängt på och låg längst ut på gängtappen för urtrampningslagret! Det hade gått många sjyssta mil innan jag upptäckte det.

Re: HappyBirthdayMini

Postat: 2 juni 2014 kl. 15:13
av Magna-Flash
Första lite längre resan är nu avklarad - GoodOldEngland-träffen utanför Falun... Blev drygt 60 mil så nu får man väl se det som att bygget funkade. Riktigt trevlig träff med mycket fina och udda engelska fordon, fish&chips och en handfull kojor...

Bild

Dock visade sig en del saker som måste åtgärdas, vilket lett till ännu en beställning från England:

*Kylare (började ryka och svettades mycket vätska, så det får bli en ny)
*Fördelare (tändkurvan på den befintliga är helt fel - så äntligen tog jag mod till mig och beställde en CSI - ställbar elektronisk :D )
*Samt lufta/justera bromsarna ännu mer (dom verkar aldrig få nog)

Konstigt nog verkar bilen trivas bäst med samma AAU-nål som 998:an - trots mer flåsmöjlighet (bättre topp och kam).
Med AAA-nålen som jag trodde skulle vara bra så gick den alldeles för fett... Kanske blir annorlunda när tändkurvan blir mer korrekt...