HappyBirthdayMini
- Magna-Flash
- Inlägg: 613
- Blev medlem: 26 januari 2009 kl. 22:14
- Ort: Sundsvall
HappyBirthdayMini - i väntan på våren...
I spänd förväntan på att snön ska försvinna så har man småduttat lite inne i kupén
Varvräknare monterad och iPhone-docka likaså. Blev även nya mattor... Vårfint!
Att diffen började glappa i höstas har jag förträngt, tyvärr... Har inte haft tid och nu känns det som försent
Telefonen agerar stereo via 2.1 datahögtalare. Laddning+ström till högtalarna slås på via en knapp och relä.
Snygg dom här "bullet"-varvräknarna från VDO
Perfekt passform - gillar särskilt dom extra stora bakmattorna som täcker hela golvet...
Varvräknare monterad och iPhone-docka likaså. Blev även nya mattor... Vårfint!
Att diffen började glappa i höstas har jag förträngt, tyvärr... Har inte haft tid och nu känns det som försent
Telefonen agerar stereo via 2.1 datahögtalare. Laddning+ström till högtalarna slås på via en knapp och relä.
Snygg dom här "bullet"-varvräknarna från VDO
Perfekt passform - gillar särskilt dom extra stora bakmattorna som täcker hela golvet...
/Magnus
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
- Magna-Flash
- Inlägg: 613
- Blev medlem: 26 januari 2009 kl. 22:14
- Ort: Sundsvall
HappyBirthdayMini - ett beslut taget...
Eftersom jag under vintern hade förträngt att min motor/låda behöver en massa TLC, så fick jag lite panik under vårpremiären då det klonkar från diffen (troligtvis). Säkerligen behöver den fixas - MEN...
Eftersom jag vill köra i sommar (samt har en altan att bygga med mera, med mera...) tar jag en liten chansning och väntar till hösten. Då kommer motorn ut och får sig en hel genomgång. Kanske blir jag av med oljeförbrukningsproblemet då också
Och kanske jag då vågar köra ända till England och IMM 2014
Eftersom jag vill köra i sommar (samt har en altan att bygga med mera, med mera...) tar jag en liten chansning och väntar till hösten. Då kommer motorn ut och får sig en hel genomgång. Kanske blir jag av med oljeförbrukningsproblemet då också
Och kanske jag då vågar köra ända till England och IMM 2014
/Magnus
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
- Magna-Flash
- Inlägg: 613
- Blev medlem: 26 januari 2009 kl. 22:14
- Ort: Sundsvall
HappyBirthdayMini - motor införskaffad
Ändrade planer! Och lite roligare sådana...
Fått tag på en MG1100-motor (55hk original -roligare utgångspunkt än en 998 på 38hk ) som ska gås igenom samt få rodchange-låda.
Jag kommer ta det lugnt och metodiskt - eftersom det är första gången jag gör en "motorrenovering".
Enligt uppgift har motorn stått i minst 10 år, men kan kanske vara renoverad så då slipper jag kanske honing, ringar och lager. Det märker jag väl när jag lyfter toppen och tar bort växellådan kanske... Detta är iallafall den preliminära planen:
Detta har jag redan sen förut:
Fått tag på en MG1100-motor (55hk original -roligare utgångspunkt än en 998 på 38hk ) som ska gås igenom samt få rodchange-låda.
Jag kommer ta det lugnt och metodiskt - eftersom det är första gången jag gör en "motorrenovering".
Enligt uppgift har motorn stått i minst 10 år, men kan kanske vara renoverad så då slipper jag kanske honing, ringar och lager. Det märker jag väl när jag lyfter toppen och tar bort växellådan kanske... Detta är iallafall den preliminära planen:
Detta har jag redan sen förut:
- HS4-knasare med Pipercross konfilter med kort rampipe inuti (nål får vi se vad det blir. AAM? AAU? AAA?)
- Aluminiumsportinsug från Minisport (kanske ska poleras upp)
- Extraktorgrenrör samt RC40-system
- Låta fixa rodchange-växellådan (central oljepickup, 3.1:1 final drive samt X-pin diff är önskemålen)
- Köpa ny koppling
- Köpa ny oljepump
- Köpa ny vattenpump
- Köpa spin-on oljefilterhållare
- Köpa elektrisk bränslepump
- Köpa fördelare (sugen på en 123 eller CSI - måste ändå införskaffas en då fördelare saknas helt)
- Annan kam? Nja... Jo... Mja, kanske... Vet inte vad det sitter i original i en MG1100 - borde vara ganska bra...
- Måla och snygga till (både motor och motorutrymme)
- Montera allt
- Åka till en rullande landsväg med ett knippe förgasarnålar på fickan...
/Magnus
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
Re: HappyBirthdayMini
Roligt projekt.
Har själva en MG1300-motor som jag också ska piffa till lite.
Ska dock borra den lite så jag kommer lämna bort den för detta och planing mm.
Också första gångs-renoverare så jag kommer följa spänt dina framgångar
Har själva en MG1300-motor som jag också ska piffa till lite.
Ska dock borra den lite så jag kommer lämna bort den för detta och planing mm.
Också första gångs-renoverare så jag kommer följa spänt dina framgångar
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
- Magna-Flash
- Inlägg: 613
- Blev medlem: 26 januari 2009 kl. 22:14
- Ort: Sundsvall
Re: HappyBirthdayMini
Fan fan fan!!! Nån har norpat toppen och satt dit en Minor-topp istället!!! Det var dåligt uppkollat av mig...
Ingen som har en 12G295-topp till övers???
Ingen som har en 12G295-topp till övers???
/Magnus
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
- Magna-Flash
- Inlägg: 613
- Blev medlem: 26 januari 2009 kl. 22:14
- Ort: Sundsvall
HappyBirthdayMini: Lesson learned!
OK... Nu har jag lärt mig att kolla upp en motor ORDENTLIGT!!!
Hade ju som sagt köpt en MG1100-motor som jag skulle fixa till och sätta i min Mini.
Motornumret var det jag gick på - samt att den var billig.
Nu visar det sig att toppen är en vanlig topp (troligen utbytt från en Minor) och även kolvarna verkar vara vanliga 1000-kolvar...
Så - allt det goda verkade vara plundrat från denna motor. Piss...
Det enda som jag kan trösta mig med är att jag i princip bara betalade bussgodstransporten.
Så är det nån som behöver nåt? Remotelåda med spak och hela biddevitten? 998/1098-block? Eller nåt annat som sitter på motorn?
Sitter en motorvärmare i den... Ventilkåpa som det står MG på?
Jag är skapligt less nu - och skäms en smula över att jag var så naiv...
Hade ju som sagt köpt en MG1100-motor som jag skulle fixa till och sätta i min Mini.
Motornumret var det jag gick på - samt att den var billig.
Nu visar det sig att toppen är en vanlig topp (troligen utbytt från en Minor) och även kolvarna verkar vara vanliga 1000-kolvar...
Så - allt det goda verkade vara plundrat från denna motor. Piss...
Det enda som jag kan trösta mig med är att jag i princip bara betalade bussgodstransporten.
Så är det nån som behöver nåt? Remotelåda med spak och hela biddevitten? 998/1098-block? Eller nåt annat som sitter på motorn?
Sitter en motorvärmare i den... Ventilkåpa som det står MG på?
Jag är skapligt less nu - och skäms en smula över att jag var så naiv...
/Magnus
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
Re: HappyBirthdayMini
Fan vad surt, var det ens en 1100 i grunden?
Re: HappyBirthdayMini
Trist som fan, men Tommy i Ullånger har ju en som är till salu och det är ju nästgårds för dig
//Thomas
//Thomas
- Magna-Flash
- Inlägg: 613
- Blev medlem: 26 januari 2009 kl. 22:14
- Ort: Sundsvall
Re: HappyBirthdayMini
Just ja! Eller så kanske nån har en 12G295-topp över!? Om det fortfarande är rätt kolvar och vev?Crona skrev:Trist som fan, men Tommy i Ullånger har ju en som är till salu och det är ju nästgårds för dig
//Thomas
Vad tror ni? Mowog 2013 står det på kolven. Hur kollar man om det är en 1098-vev? Helst utan att plocka isär hela klabbet...
/Magnus
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
- Magna-Flash
- Inlägg: 613
- Blev medlem: 26 januari 2009 kl. 22:14
- Ort: Sundsvall
Re: HappyBirthdayMini
Jodå - motornr och bilder tydde på MG1100. Ingen skugga ska falla på säljaren som inte hävdade att det var varken det ena eller andra - han hade bara en för honom okänd motor han ville bli av med, och den var billig - frakten kostade dubbelt mot vad han fick;(Fekkeman skrev:Fan vad surt, var det ens en 1100 i grunden?
/Magnus
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
Re: HappyBirthdayMini
Mät slaget och räkna ut volymen, kolla runt lite efter dina kolvar och det verkar vara MG kolvar.Magna-Flash skrev:Just ja! Eller så kanske nån har en 12G295-topp över!? Om det fortfarande är rätt kolvar och vev?
Vad tror ni? Mowog 2013 står det på kolven. Hur kollar man om det är en 1098-vev? Helst utan att plocka isär hela klabbet...
//Thomas
Re: HappyBirthdayMini
Jag har en halvt nerplockad 1100 i garaget, kan kolla vad som står på kolvtopparna i morgon.
- Magna-Flash
- Inlägg: 613
- Blev medlem: 26 januari 2009 kl. 22:14
- Ort: Sundsvall
Re: HappyBirthdayMini
Ja, hittade just nån bild på mg1100-kolvar som hade samma nr som mina och såg lika "dishade" ut. Då borde det väl även vara 1098-vev i min motor - kolvarna går flush med blocket när man drar runt ju, annars borde det fela på höjden väl!? ;/Crona skrev: Mät slaget och räkna ut volymen, kolla runt lite efter dina kolvar och det verkar vara MG kolvar.
//Thomas
/Magnus
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
Re: HappyBirthdayMini
Sorry missa ditt inlägg, jo det stämmer är kolvarna rätt och går upp i topp så borde rimligtvis även axeln vara rättMagna-Flash skrev:[Ja, hittade just nån bild på mg1100-kolvar som hade samma nr som mina och såg lika "dishade" ut. Då borde det väl även vara 1098-vev i min motor - kolvarna går flush med blocket när man drar runt ju, annars borde det fela på höjden väl!? ;/
Men för att du skall kunna sova gott så mät slaget och räkna ut så du har dina cc
//Thomas
- Magna-Flash
- Inlägg: 613
- Blev medlem: 26 januari 2009 kl. 22:14
- Ort: Sundsvall
Re: HappyBirthdayMini
Nu fick man ta fram formelsamlingen minsann
Få se nu..
Pi gånger radien upphöjt till 2 gånger höjden är lika med volymen Visst?
Höjden mätte jag till ca 84 mm, diameter ca 65 mm (radien 32,5mm). Det gav mig 278738 kubikmillimeter/cylinder.
1114952 kubikmillimeter... Alltså 1115cc mätt med linjal... Inte särskilt exakt vetenskap
Det är ju iallafall närmare 1098 än 998 iallafall!
Jaja... får man tag på en topp till rätt pris så behöver jag inte ge upp denna motor kanske...
Få se nu..
Pi gånger radien upphöjt till 2 gånger höjden är lika med volymen Visst?
Höjden mätte jag till ca 84 mm, diameter ca 65 mm (radien 32,5mm). Det gav mig 278738 kubikmillimeter/cylinder.
1114952 kubikmillimeter... Alltså 1115cc mätt med linjal... Inte särskilt exakt vetenskap
Det är ju iallafall närmare 1098 än 998 iallafall!
Jaja... får man tag på en topp till rätt pris så behöver jag inte ge upp denna motor kanske...
/Magnus
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75