Stripes lackeras??

Kaross, lack, lackvård, rostskydd, styling, etc.
austin65

Stripes lackeras??

Inlägg av austin65 »

Tjena gubar! Har beställt ett dekal paket till en 97:as sportspack. När jag la på huvstripesen fick jag en fundering, skall dessa lackas?? har även "racing kransarna" (mini cooper) bak, samt sidostripes (två smala streck) det där vet ni. Är det någon som vet om dessa ska lackas eller om dom kommer som dom ska vara??
tacksam för svar. (kanske är en dum fråga, vem vet?)
Användarens profilbild
ydrolina
Inlägg: 227
Blev medlem: 25 januari 2008 kl. 22:11
Ort: Värmdö
Kontakt:

Re: Stripes lackeras??

Inlägg av ydrolina »

Nope :-) Normalt så är dem levererad som dem skall vara. Så du slipper lacka.
(i.a.f dem jag beställde från minispares var färdiga att klistra på)
Fördelen med små bilar är att du kan få plats till fler i kön.
austin65

Re: Stripes lackeras??

Inlägg av austin65 »

aa ok det låter ju bra. jag blev fundersam då ytan på dekalerna kändes så sträva och matta. Ytan kan gämföras med ytan på ett skrivpapper
johan_palm
Inlägg: 638
Blev medlem: 3 juni 2005 kl. 22:20
Ort: kävlinge

Re: Stripes lackeras??

Inlägg av johan_palm »

du kan ju klarlacka dem isåfall men brukar inte behövas
Användarens profilbild
Manne
Inlägg: 774
Blev medlem: 21 mars 2007 kl. 08:30
Ort: Halmstad

Re: Stripes lackeras??

Inlägg av Manne »

johan_palm skrev:du kan ju klarlacka dem isåfall men brukar inte behövas
Om det är större delaker som klarlackas så är risken för att lacken släpper stor. Är det små funkar det oftast.

/ M
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
austin65

Re: Stripes lackeras??

Inlägg av austin65 »

Så ni menar att dom inte behöver lackeras trots den sträva ytan, det låter ju bra. kanske får vaxa in dom, eller behandla på något annat vis. känns riskabelt med den sträva ytan, tror att dom kommer bli skitiga fort och svåra att få ren. men det visar sig väll. tack för era svar
Användarens profilbild
Manne
Inlägg: 774
Blev medlem: 21 mars 2007 kl. 08:30
Ort: Halmstad

Re: Stripes lackeras??

Inlägg av Manne »

austin65 skrev:Så ni menar att dom inte behöver lackeras trots den sträva ytan, det låter ju bra. kanske får vaxa in dom, eller behandla på något annat vis. känns riskabelt med den sträva ytan, tror att dom kommer bli skitiga fort och svåra att få ren. men det visar sig väll. tack för era svar
Blir lite fundersam nu...dekaler som skall klarlackas brukar vara matta eller sträva som du säger att dina är. De brukar också vara lite tunnare än "vanliga" dekaler.
Varför inte kolla med firman du beställt ifrån?

/ M
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
austin65

Re: Stripes lackeras??

Inlägg av austin65 »

ja jag skrev till minispares och frågade hur det skall vara på lite halv knackig engelska men jag tror jag fick till en fråga som dom borde kunna svara på :D väntar med spänning på deras svar. Jag hade ju helst... hahaha exakt nu idenna stund jag sitter och skriver kom svaret... enligt dom skulle dom bara klistras på så jag får väl tro på deras ord. men som jag tidigare höll på att skriva hade jag ju helst haft en "blank" yta på dekalerna. ja ja, vi får se hur det går.
Användarens profilbild
Manne
Inlägg: 774
Blev medlem: 21 mars 2007 kl. 08:30
Ort: Halmstad

Re: Stripes lackeras??

Inlägg av Manne »

Prova med vanligt bilvax när du monterat dem.

/ m
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Hans L
Inlägg: 156
Blev medlem: 4 oktober 2005 kl. 17:43
Ort: Arvika

Re: Stripes lackeras??

Inlägg av Hans L »

Oj va fundersam jag blir!? Moderna dekaler är blanka och fina och ser ut som lackat.
Är det säkert att det inte är bärfilmen som är matt? Den skall ju bort!!!
Det finns 2 typer av dekaler. Screentryckt och skuren.
Den screen-tryckta är målat motiv på klar plast. Den består av två delar = vaxat papper + målad plast.
Den skurna består av tre delar = vaxat papper + skuret motiv + bärfilm. Där lossar du bärfilmen från det vaxade papperet och det skurna motivet följer med. När du placerat och gnuggat fast dekalen så tar du bort bärfilmen. Då sitter endast det skurna motivet kvar vilket vanligtvis är svårt att skilja från lackat utan att pilla på det.
Det luriga är att en del bärfilm är såpass klar att man tror att den skall sitta kvar. Jag har själv skurna rosetter på min koja och det ser mycket bra ut. Blanka och fina! :D
Hans L
austin65

Re: Stripes lackeras??

Inlägg av austin65 »

ja dekalerna var i tre lager eller vad man ska säga. en underdel som tas bort och sen fäster man dekalen och sen tar man bort ytterligare en del, genomskinlig grov plast typ. men mina dekaler har ingen tillstymelse till blank yta, frågade som sagt va minispares men dom sa att dom bara var att klistra på så man får väll hoppas att dom vet vad dom pratar om men jag tycker fortfarande att det känns skummt. detta gäller bara huv dekalerna än så länge, har inte satt på dom andra än, racing kransarna på bakdelen. får väl se hur dom ser ut senare.
Användarens profilbild
Krewlir
Inlägg: 174
Blev medlem: 23 november 2006 kl. 14:37
Ort: Kristianstad
Kontakt:

Re: Stripes lackeras??

Inlägg av Krewlir »

Jag ska lackera dit egna ränder, har ni måtten på hur breda dessa är?
Användarens profilbild
kerguelair
Inlägg: 385
Blev medlem: 8 december 2004 kl. 22:21
Ort: Värmdö

Re: Stripes lackeras??

Inlägg av kerguelair »

austin65 skrev:Tjena gubar! Har beställt ett dekal paket till en 97:as sportspack. När jag la på huvstripesen fick jag en fundering, skall dessa lackas?? har även "racing kransarna" (mini cooper) bak, samt sidostripes (två smala streck) det där vet ni. Är det någon som vet om dessa ska lackas eller om dom kommer som dom ska vara??
tacksam för svar. (kanske är en dum fråga, vem vet?)
ingen poäng att starta en ny tråd, så jag slinker in här...vart får jag tag i sidostripes, vita ?
Skall lacka om framflyglarna, så det blir ju lite fult utan stripes på 1/3 av bilen.....
Why do the English drink warm beer? Lucas made the refrigerators, too.
Användarens profilbild
ydrolina
Inlägg: 227
Blev medlem: 25 januari 2008 kl. 22:11
Ort: Värmdö
Kontakt:

Re: Stripes lackeras??

Inlägg av ydrolina »

ingen som vet vart jag kan få tag i sidostripes till rover minin ?
Den förlorade en del av dem i omlackerigen....
Fördelen med små bilar är att du kan få plats till fler i kön.
Användarens profilbild
timppa
Administratör
Inlägg: 1016
Blev medlem: 15 december 2007 kl. 23:37
Ort: Ängelholm

Re: Stripes lackeras??

Inlägg av timppa »

ydrolina skrev:ingen som vet vart jag kan få tag i sidostripes till rover minin ?
Den förlorade en del av dem i omlackerigen....

Om du inte hittar på annat ställe så kan du alltid gå och snacka med din lokala bil/skyltreklamfirma och få det tillverkat. Behöver inte handla om överdrivet stora summor om du har bra bilder+mått på hur det ska se ut.

Mvh
En bil/skyltreklam-nisse, men 50mil söderut. Men i värsta fall så finns ju post :)
Skriv svar