Sätta in rullbälten i en MK1:a

Inredning, klädsel, instrumentering, etc.
makervall
Inlägg: 444
Blev medlem: 1 december 2004 kl. 12:53
Ort: Arboga
Kontakt:

Sätta in rullbälten i en MK1:a

Inlägg av makervall »

Köppte nyligen en MK1 -66 som saknar bällten. Fram finns fästen så jag antar att det har varit bälten en gång i tiden. Fungerar det att sätta dit nyare rullbälten? Eller är det bara de stumma bältena som gäller?

Funderar också på att sätta in bälten bak. Tror inte det ska vara några problem?

/Magnus
Austin 850 -66
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Re: Sätta in rullbälten i en MK1:a

Inlägg av John Doe »

Du kan nog köra med nyare bälten ska du se! Men du behöver inte sätta in bälten bak om du inte vill! Eftersom du enligt lag slipper ha bälten bak...

Hur många är bilen reggad för? Min är reggad för 3 st, så den som sitter bak får åka utan bälten :lol:
makervall
Inlägg: 444
Blev medlem: 1 december 2004 kl. 12:53
Ort: Arboga
Kontakt:

Re: Sätta in rullbälten i en MK1:a

Inlägg av makervall »

Den är reggad för 3 passagerare, alltså 4 pers totalt.
Men du behöver inte sätta in bälten bak om du inte vill! Eftersom du enligt lag slipper ha bälten bak...
Jo jag vet men ibland vill man ha saker fast man inte måste. Ska ju ha två tolkiga barn med i bilen också. Och jag skulle uppskatta om de satt fast ;)

/Magnus
Austin 850 -66
johan_palm
Inlägg: 638
Blev medlem: 3 juni 2005 kl. 22:20
Ort: kävlinge

Re: Sätta in rullbälten i en MK1:a

Inlägg av johan_palm »

fram kan du ju sätta rull.
bak går också att trixa till rull tror jag annars finns fasta för baksätet

finns hos de olika mini handlarna
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Re: Sätta in rullbälten i en MK1:a

Inlägg av John Doe »

Hehe förstår dig fullt ut! Men då hatthyllan endast har 1-2 mm´s plåt så känns det svagt! Så kolla om du kan fästa bältena på något sätt i stolpen bak eller om du kör vanliga "mittenbälten" som finns i vissa bilar som bara sitter om livet på en och fäster dem på någon vänster så borde det funka!

Vet dock inte vad SBAB säger om detta ingrepp, så ring och hör om de måste godkännas eller nå sånt :wink:
minimini
Inlägg: 832
Blev medlem: 15 januari 2008 kl. 00:44
Ort: skåne

Re: Sätta in rullbälten i en MK1:a

Inlägg av minimini »

ta bälten ifrån typ en mk 3 båda fram o bak kolla hur dom sittar o förstärka up karrosen vid infästningarna med typ tjock plåt om det behövs sammanligna med din egen så ser du hur det ka förstärkas. jag har själv rullbälte i min mk2 men vete fan hur dom sitter fast har inte kollat
TURBO ROCKS..
henriks bygg
makervall
Inlägg: 444
Blev medlem: 1 december 2004 kl. 12:53
Ort: Arboga
Kontakt:

Re: Sätta in rullbälten i en MK1:a

Inlägg av makervall »

Ja det är klen plåt. Men de sitter ju monterade i hatthyllan på senare modeller å där är det bara stora brickor under. Så det borde väll gå bra även här!?

/Magnus
Austin 850 -66
makervall
Inlägg: 444
Blev medlem: 1 december 2004 kl. 12:53
Ort: Arboga
Kontakt:

Re: Sätta in rullbälten i en MK1:a

Inlägg av makervall »

Kollade runt lite på ebay och då hittar jag bara stumma bällten till baksätet. Blev det så på de senare bilarna? På min -76:a sitter det ju rullar bak också.

Hur är de stumma bälltena fästa? I hatthyllan och i sätet? Eller i stolparna bak och sätet?

/Magnus
Austin 850 -66
Användarens profilbild
Manne
Inlägg: 774
Blev medlem: 21 mars 2007 kl. 08:30
Ort: Halmstad

Re: Sätta in rullbälten i en MK1:a

Inlägg av Manne »

Kan inte någon som har orginal rullbälten bak lägga upp ett par bilder. Jag har bälten men vill gärna se hur de är monterade. Jag köpte bälten av Mikael Bohlund, han kanske har fler. 200:- för ett par.

/ m
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
pickupkalle
Inlägg: 534
Blev medlem: 16 november 2004 kl. 20:48
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Sätta in rullbälten i en MK1:a

Inlägg av pickupkalle »

sitter nog inga bälten orginal i din bil,jag har haft flera mk1 och 2 å det har inte suttit några bälten i nån av dom,pickupen som jag har nu sitter det inte heller bälten i
Bilar utan Turbo suger........

Mini pickup -67
Audi A6 quattro s-line -05
minimini
Inlägg: 832
Blev medlem: 15 januari 2008 kl. 00:44
Ort: skåne

Re: Sätta in rullbälten i en MK1:a

Inlägg av minimini »

om du har en 76 själv fatter jag inte frågan det jo bara sammanligna dom två bilarna o montera i mk 1 som i mk 3an
TURBO ROCKS..
henriks bygg
Användarens profilbild
LittleScratch
Inlägg: 123
Blev medlem: 25 januari 2008 kl. 17:33
Ort: Bromölla

Re: Sätta in rullbälten i en MK1:a

Inlägg av LittleScratch »

Kirill skrev:Du kan nog köra med nyare bälten ska du se! Men du behöver inte sätta in bälten bak om du inte vill! Eftersom du enligt lag slipper ha bälten bak...

Hur många är bilen reggad för? Min är reggad för 3 st, så den som sitter bak får åka utan bälten :lol:

Jag har också en Mini Clubman 72a, fast jag har bälten bak. Vad säger besiktningen om jag tar bort dom? Får jag överhuvudtaget ta bort eller måste dom sitta där?
Jag har också tankar på att montera rullbälten fram och har kommit över tanken att man kanske kan ta bälten från där bak från en bil och sätta fram, frågan är om de fungerar att göra på det viset.
http://www.garaget.org/alx_m

(\__/)
(>'.'<)
(")_(")
Användarens profilbild
El Gringo
Inlägg: 272
Blev medlem: 3 september 2006 kl. 20:04
Ort: Trollhättan

Re: Sätta in rullbälten i en MK1:a

Inlägg av El Gringo »

Finns det bälten får du inte ta bort dem! Enda gången du "slipper" ha bälten är om det aldrig funnits några, men personligen tycker jag väl det är en rätt så dum grej o skita i iofs...

Ska du byta bälten fram så gäller det ju bara o se till så att du kan låsa dem med, så glöm inte den lilla hållaren! Annars ska det väl inte vara några problem...
makervall
Inlägg: 444
Blev medlem: 1 december 2004 kl. 12:53
Ort: Arboga
Kontakt:

Re: Sätta in rullbälten i en MK1:a

Inlägg av makervall »

Eventuellt är det små kulor i rullen som gör att bältet låser sig vid en krock. Så om rullen är byggd för att ligga ner så kan man inte ställa den upp för då kommer kulorna i fel läge. Hoppas ni fattar vad jag menar. Vet ej om dessa bälten är gjorda så, bara att vissa andra är det.
Men det är väll bara å skruva loss å rycka lite så märker du det.

/Magnus
Austin 850 -66
Användarens profilbild
Manne
Inlägg: 774
Blev medlem: 21 mars 2007 kl. 08:30
Ort: Halmstad

Re: Sätta in rullbälten i en MK1:a

Inlägg av Manne »

LittleScratch skrev:
Kirill skrev:Du kan nog köra med nyare bälten ska du se! Men du behöver inte sätta in bälten bak om du inte vill! Eftersom du enligt lag slipper ha bälten bak...

Hur många är bilen reggad för? Min är reggad för 3 st, så den som sitter bak får åka utan bälten :lol:

Jag har också en Mini Clubman 72a, fast jag har bälten bak. Vad säger besiktningen om jag tar bort dom? Får jag överhuvudtaget ta bort eller måste dom sitta där?
Jag har också tankar på att montera rullbälten fram och har kommit över tanken att man kanske kan ta bälten från där bak från en bil och sätta fram, frågan är om de fungerar att göra på det viset.
Från Wikipedia........
Sverige [redigera]
Personbilar i Sverige måste ha säkerhetsbälten i framsätena från och med årsmodell 1969, och i baksätena från och med årsmodell 1970. Rullbälten är obligatoriska i framsätet från och med årsmodell 1974 och i baksätet från och med årsmodell 1975. Användande av säkerhetsbälten i personbilar blev obligatoriskt i framsätet den 1 januari 1975 och i baksätet den 1 juli 1986. Yrkeschaufförer slapp dock ha säkerhetsbälte fram till den 1 oktober 1999. Den som åker bil obältad och stoppas av polisen får böter........

/ Manne
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Skriv svar