Hur byta bromsvätska?

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
maig
Inlägg: 85
Blev medlem: 2 december 2006 kl. 17:35

Hur byta bromsvätska?

Inlägg av maig »

Ursäkta en-dum-en... men här kommer det:

Hur byter man bromsvätska? Är det som att lufta fast man pumpar ut allt
och sen fyller på nytt - eller ska man fylla på nytt pö om pö eftersom man
pumpar?
/maig

(denna post skrevs med min gamla profil som är död - nu heter jag Magna-Flash)
Användarens profilbild
kerguelair
Inlägg: 385
Blev medlem: 8 december 2004 kl. 22:21
Ort: Värmdö

Inlägg av kerguelair »

Luftning är ett kapitel i sig. Kan vara rätt sà klurigt pà dessa smà bilar....
kolla tràden :

http://www.hundkoja.com/forum/viewtopic ... ight=broms
Why do the English drink warm beer? Lucas made the refrigerators, too.
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Inlägg av Hylsan »

nu ville han iofs byta oljan, dock brukar man ju få lufta den efteråt så...

Har en liten genomskinlig slang kopplad till en flaska.
Koppla in den på en nippel och sedan pumpa tills vätskan blir klar, gå då över till andra sidan och gör likadan. forsätt så runt om tills all vätska är klar.

Tänk på att hålla koll på bromsvätskebehållare och fylla på med ny olja allt eftersom.

vet inte om det är det bästa sättet men men...
Man brukar inte behöva lufta så mycket om man gör på detta sättet.

/Hylsan
minimini
Inlägg: 832
Blev medlem: 15 januari 2008 kl. 00:44
Ort: skåne

Inlägg av minimini »

gör som ovan men börja längst bort ifrån huvedcylindren
grozzny
Inlägg: 147
Blev medlem: 19 mars 2006 kl. 10:35
Ort: Malmö/Göteborg
Kontakt:

Inlägg av grozzny »

Du bör också ha en slang med backventil (finns på biltema för typ 29kr) kopplad till en flaska. Om du inte har detta kommer du att dra in luft i systemet varenda gång du släpper upp pedalen såvida du inte stänger nippeln innan du släpper upp pedalen. Men en sådan flaska underlättar arbetet avsevärt och är att rekomendera!
Användarens profilbild
Snailspeed
Inlägg: 321
Blev medlem: 4 juli 2005 kl. 22:05
Ort: Borås

Inlägg av Snailspeed »

Tillräckligt stor glasburk med en skvätt ny bromsvätska i botten och en slang är allt som behövs när man börjar lufta. Skvätten i burken fungerar som backventil om nivån alltid täcker slangens mynning.
/Oscar Kärrqvist

BMC Mini 1000 -68
BMC Mini Cooper 998 -65
Citroën XM V6.24 Exclusive -93
Citroën XM V6.24 Exclusive -92
Citroën Xantia 2.0 16V VSX -94
Honda CB 125 TD -83 x2
Användarens profilbild
bulten08
Inlägg: 786
Blev medlem: 29 april 2005 kl. 19:15
Ort: Vaxholm
Kontakt:

Inlägg av bulten08 »

min huvudcylinder var så pass dålig att den inte orkade bygga upp tryck när systemet var tom så då tog jag locket från huvudbromscylinder och satte dit en bilventil och koppla detta till däcket blev inte rikigt tätt men då gick det mycket lättare att lufta (fick även ta hjälp av en kompis som tryckte på pedalen)./marcus
ps. jag har tvåkretsbromssytem
austin mini -75
1275 GT BANBIL -73
austin mini 1000 pickup -69
grozzny
Inlägg: 147
Blev medlem: 19 mars 2006 kl. 10:35
Ort: Malmö/Göteborg
Kontakt:

Inlägg av grozzny »

Snailspeed skrev:Tillräckligt stor glasburk med en skvätt ny bromsvätska i botten och en slang är allt som behövs när man börjar lufta. Skvätten i burken fungerar som backventil om nivån alltid täcker slangens mynning.
Aaa just det, funkar ju också. Men det jag har märkt är att slangen har en tendens att vilja hamna ovanför bromsvätskenivån när man minst anar det. :? :wink: ..
Användarens profilbild
Snailspeed
Inlägg: 321
Blev medlem: 4 juli 2005 kl. 22:05
Ort: Borås

Inlägg av Snailspeed »

Behåll plåtlocket på glasburken och borra ett hål som är 0,5 mm mindre än slangen så den sitter fast. Gör ett hål till för luften att komma ut genom och slangens nippelände att sitta i när du flyttar runt burken mellan hjulen.
/Oscar Kärrqvist

BMC Mini 1000 -68
BMC Mini Cooper 998 -65
Citroën XM V6.24 Exclusive -93
Citroën XM V6.24 Exclusive -92
Citroën Xantia 2.0 16V VSX -94
Honda CB 125 TD -83 x2
Skriv svar