Sida 1 av 4
är denna Cooper S något att ha?
Postat: 13 januari 2008 kl. 17:07
av crispin
Hej.
Fick frågan av en kompis pappa om jag ville ta hand om en Cooper S som han har haft stående ett tag (30 år). När jag gått igenom den så tyckte jag att det bara verkade vara skrot men eftersom jag nu har förstått att Cooper S är lite speciella så vänder jag mig nu till er som kan detta bättre. Vad gör man med en sån här?
http://picasaweb.google.com/crispin.dic ... _yMeDT0XDs
Har den något värde? Eller ska man skrota den?
C
Re: är denna Cooper S något att ha?
Postat: 13 januari 2008 kl. 18:34
av crispin
Vad är skäligt pris?
C
Postat: 13 januari 2008 kl. 18:58
av lollo
ja kan ju inget om värde på bilar och så men det måste väll vara ett bra renoverings objekt om du gillar att greja och så..
så ja säger köp den
Re: är denna Cooper S något att ha?
Postat: 13 januari 2008 kl. 19:56
av mini2fast4u
crispin skrev:Hej.
Fick frågan av en kompis pappa om jag ville ta hand om en Cooper S som han har haft stående ett tag (30 år). När jag gått igenom den så tyckte jag att det bara verkade vara skrot men eftersom jag nu har förstått att Cooper S är lite speciella så vänder jag mig nu till er som kan detta bättre. Vad gör man med en sån här?
http://picasaweb.google.com/crispin.dic ... _yMeDT0XDs
Har den något värde? Eller ska man skrota den?
C
Bilen ser faktiskt ut att vara äkta! Men skam o ve sikket päron som har bilen nu då, som låter den stå ute så där! Helt förstörd ju, tänk om han hade tänkt till lite för 30 år sen o haft den inomhus istället! En sådan bil iordning idag betingar värde mellan 100 och 200000:- så du vet! han borde skämmas!!!!!!!!!!
Postat: 13 januari 2008 kl. 20:09
av Sudden
Jag tycker absolut inte att den ska skrotas!!! Jag har sett mycket värre bilar som folk gjort i ordning. Då pratar jag i för sig amerikanare, men en Cooper S har ju också ett högt värde både prismässigt och historiskt.
Det bästa kanske vore att sätta ut en annons där intresserad får komma med ett bud. Det är ju väldigt svårt att veta vad någon tycker en bil i detta skick är värd. Men eftersom det är en "S" bil så finns det säkert någon som vill ha den. Bättre i så fall att sälja för en symbolisk peng, 1000-2000:-, vad vet jag, så att den har en chans att räddas.
Men man ska nog inte räkna med att få några pengar för en bil i det skicket, men det är värt att rädda den, och det finns garanterat någon som kan tänka sig att renovera bilen.
Skrota inte!
Postat: 13 januari 2008 kl. 21:19
av crispin
Den har fakiskt inte stått utomhus hela tiden men den ser ju bedrövlig ut ändå. den har tydligen tjänstgjort som myrstack ett tag.
Av kommentarerna att döma så blir det nog inte skroten ändå, tur att jag kollade upp...
Hur är det med papper etc, ska man leta fram dem? Hur?
Det ligger ett gammalt besktningspapper i sidofacket.
Kan det hjälpa på något sätt?
C
Postat: 13 januari 2008 kl. 21:21
av crispin
Den har fakiskt inte stått utomhus hela tiden men den ser ju bedrövlig ut ändå. den har tydligen tjänstgjort som myrstack ett tag.
Av kommentarerna att döma så blir det nog inte skroten ändå, tur att jag kollade upp...
Hur är det med papper och registrering etc, ska man göra något? Hur?
Det ligger ett gammalt besktningspapper i sidofacket, kan det hjälpa på något sätt?
C
Postat: 13 januari 2008 kl. 23:31
av Anders Bohman
Bara fälgarna på bilden är värda massor av pengar, sedan kommer det ju tillsaker som är alldeles speciella för just CooperS som hubbar, bromsar och en jädra massa mersaker. Reg.pappren är ju också mycket värdefulla. Tänk om det är en gammal 970cc som står där, du blir ägaren smått förmögen.
Jag tycker inte att det ser ut som en bigboremotor* som sitter i, men jag kan ju ha fel. Klädsel ser ju rätt så hyfsad ut på bild iaf, och en brokadklädsel till en Cooper S är DYR. En bil i det skicket med papper är säkert värd minst 50.000. Allt är ju svårt att värdera efter bilder men karossen ser ju också rätt så halv OK ut, så en renovering kanske stannar under hundringen. Sedan har man en bil med bestående värde.
KÖP KÖP
* Bigbore=alla S-motorer har samma borr (70.1mm har jag för mig) så det är vevarna som skiljer dem år i cv.
Postat: 14 januari 2008 kl. 12:01
av johan_palm
KÖP!!!
Postat: 14 januari 2008 kl. 14:01
av crispin
* Bigbore=alla S-motorer har samma borr (70.1mm har jag för mig) så det är vevarna som skiljer dem år i cv.
Appropå motorer så finns det två stycken förutom den som sitter i, en 1275 och en 1000 cc (ROSTIGA). Om jag minns rätt så har den används till racing tidigare. jag får väl mäta och kolla cylinderdiametern.
Men nu ska den inomhus, pallas upp och rengöras.
Jag återkommer med bilder.
C
Postat: 14 januari 2008 kl. 18:09
av Sudden
Ser fram emot fler bilder.
Ska du ta över bilen nu eller ska han som äger den sälja den? Jag blir förvirrad när folk säger köp till dig hela tiden, frågade inte du om din polares pappa skulle sälja eller skrota sin bil?
Eller ställde du frågan för att du undrade om det var värt att köpa bilen själv?
Oavsett vad så hoppas jag bilen väcks till liv igen, jag hade kanske varit intresserad själv om jag hade haft någon bra plats att ställa bilen på.
+ mycket tid och tålamod!!!
Postat: 15 januari 2008 kl. 10:20
av crispin
Sudden skrev:Ser fram emot fler bilder.
Ska du ta över bilen nu eller ska han som äger den sälja den? Jag blir förvirrad när folk säger köp till dig hela tiden, frågade inte du om din polares pappa skulle sälja eller skrota sin bil?
Eller ställde du frågan för att du undrade om det var värt att köpa bilen själv?
Oavsett vad så hoppas jag bilen väcks till liv igen, jag hade kanske varit intresserad själv om jag hade haft någon bra plats att ställa bilen på.
+ mycket tid och tålamod!!!
Jo det blev lite förvirrat.
Först så blev jag ju tillfrågad om jag ville ta över den, men eftersom jag tyckte att den såg så skrotig ut så ansåg jag mig inte ha kompetensen att renovera den.
Sedan så funderade jag på om det kunde trots allt finnas något som någon annan skulle vara intresserad av så jag startade denna tråden.
Nu när jag insett att den trots allt kan vara värd en del så kan jag ju inte ta emot den bara för att sälja den vidare, så jag tar istället och säljer den (eventuellt) åt honom.
Ett annat alternativ är att jag personligen tar mig an den och renoverar den åt honom, men eftersom jag bara har renoverat vespor tidigare så känner jag att det är lite utanför min domän och att den här bilen kommer att kräva något extra
Men som sagt, den ska in nu i veckan och gås igenom och dokumenteras lite grundligare.
C
Postat: 15 januari 2008 kl. 22:11
av mini2fast4u
oavsett skick om chassieplåt finns kvar samt något typ av registrerings/besiktningsdokument som kan styrka bilens identitet för en eventuell framtida reg. besiktning så är bilen värd minst 5000:- för bara det! Original Cooper S plåt fälgar får man betala 1000:- st för idag! Är ngt av blocken inom räddning , med topp kanske o vev, ca 5000-15000:- för det, inredning i Gold Brokade om den är hel ca 3-10000:- Cooper S bromsar i räddbart skick med hardy spicer knutar, medbringare o OK ca 4-8000:- Broms servo original ca 500-3000:- ...... så det är bara o plussa ihop så ser du vad det blir! Uppfyller bilen ovanstående så kan du iaf med gott mod begära minst ´25000:- utan att skämmas! Självklart ska du renovera bilen själv, kan du inte svetsa, lämna bort det till ngn som är duktig på det! Jag lovar dig, det lönar sig! En renoverad 1275 S idag ligger på runt 140-180000:- här i Sverige, för en 1071 S ca 150- 200000:-och för en mera "rare" 970 S mellan 180-250000:- om de är av de tidigare årsmodellellerna 63-66!!!!
Tobias, har en 970, en 1071 o en 1275 S i garaget o lite annat krafs!
Postat: 15 januari 2008 kl. 23:00
av Manne
Om du får den för en billig/symbolisk penning så kan du till och med ta ett lån och köpa in en del av renoveringen. Tex. svetsning, motorrenovering mm och ändå ligga på plus. Missa inte denna chans!
Kul att det finns fler Vespaåkare på forumet förresten! Vad har du för någon modell?
/ Manne (Vespa Touring -60 med P200-motor)
Postat: 16 januari 2008 kl. 17:57
av crispin
Manne skrev:Om du får den för en billig/symbolisk penning så kan du till och med ta ett lån och köpa in en del av renoveringen. Tex. svetsning, motorrenovering mm och ändå ligga på plus. Missa inte denna chans!
Kul att det finns fler Vespaåkare på forumet förresten! Vad har du för någon modell?
/ Manne (Vespa Touring -60 med P200-motor)
Beslut, beslut, beslut... nu har jag gått från skrota till sälja till renovera
vi får se,
Jag har en v50 nu och en lambretta luna. Hade en till v50 förut men sålde den till förmån för min blåa mini.
C