är denna Cooper S något att ha?

Visa upp din bil och läs om andras projekt

vad ska jag göra?

Skrota
2
5%
Sälj
37
95%
 
Antal röster: 39

larswj
Inlägg: 7
Blev medlem: 18 november 2006 kl. 22:24
Ort: Virum, Danmark

Inlägg av larswj »

Hej

Det ser ud som om at bilen originalt har været Surf blue med hvidt tag, dette bygger jeg på at den er blå overalt indvendig. Surf blue udgik i oktober 1965
så bilen er helt afgjort bygget mellem september 1964 da den er med hydrolastik affjedring og oktober 1965.
Anders Bohman
Inlägg: 46
Blev medlem: 6 januari 2005 kl. 03:40
Ort: Mjölby

Inlägg av Anders Bohman »

Svar till Mini2 fast 4you.

Ursäkta trådkapningen, men vi kör snart tillbaka och peppar han med S-fyndet.

Svar om färg: Jo, du har rätt att svart med vitt tak är helrätt, fast ibland så far tankarna åt alla möjliga håll. Ett tag så var jag inne på smoke Grey med vit tak. Almond green är också alltid rätt men min förra bil (den var med i ett reportage i Klassiker)var lackad sådan.
Sedan har jag nu fått bli ägare till en 64 1071S som skall byggas ihop i vinter.

Jag har kollat runt lite om 1071 motorerna och det finns inte så mycket info om dessa överkvadradiska motorer.
Fast det lutar nog åt att det blir en topp från Mini Spare som verkar ha pris-kvalite rätta grejor. Su 11/2 tummare, skapligt hög komp jaa, det mesta utan att toktrimma.

Sedan får vi se; men tanken är att den skall bli en kombination av ban-träffbil så långt det går. Ljudisolering kommer det också att bli för jag åker mycket och gärna. För övrigt blir det ett retro race stuk med modern skyddsutrustning.

Har du något att berätta om dessa motorer; t.ex. åkerfarenheter, trimtips, vilken slutväxel o.s.v så är jag mycket tacksam.

För övrigt så beundrar jag dina bilar mycket (kanske då absolut mest din underbara 970 s) undrar om folk vet hur ovanliga och extremt värdefulla dessa bilar är?
Sedan är det ju en fråga om din 1071a, och visst orginal är ju alltid orginal, men ibland så är även gamla ombyggnader rätt. Färgkombinationen är häftig men min åsikt om frontspoilern är inte nådig

:roll: En kompis till mig har en helt orörd (sant, den är aldrig rostlagad eller renoverad) och den är tartan red med svart tak. Skitsnyggt

Hörs och ursäkta för trådkapningen.
Jag kan säga som plåster på såren att S-fälgarna köper jag gärna av ursprungsägaren till denna tråd

Anders
Användarens profilbild
crispin
Inlägg: 28
Blev medlem: 30 maj 2007 kl. 17:02

Inlägg av crispin »

Hej igen.
Det känns det som om jag har fått alla svar jag sökte.
Jag har beställt papper från länsstyrelsen och jag ska mäta bromstrummorna nästa gång jag får tid.
Om det blir försäljning av så låter jag er veta så alla får sin chans att lägga bud (jag har redan fått ett).

Tack för all hjälp.

C
Användarens profilbild
crispin
Inlägg: 28
Blev medlem: 30 maj 2007 kl. 17:02

Inlägg av crispin »

Länsstyrelsen fick ingen träff på registreringsnumret, vilket tydligen händer ibland.
Jag har iallafall beställ papper från england som jag hoppas ska komma snart. Sen blir det försäljning.

C
Användarens profilbild
Manne
Inlägg: 774
Blev medlem: 21 mars 2007 kl. 08:30
Ort: Halmstad

Inlägg av Manne »

crispin skrev:Länsstyrelsen fick ingen träff på registreringsnumret, vilket tydligen händer ibland.
Jag har iallafall beställ papper från england som jag hoppas ska komma snart. Sen blir det försäljning.

C
Har du tagit över den eller säljer du den för din bekants räkning?
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Användarens profilbild
crispin
Inlägg: 28
Blev medlem: 30 maj 2007 kl. 17:02

Inlägg av crispin »

Säljer den åt honom.
Användarens profilbild
Manne
Inlägg: 774
Blev medlem: 21 mars 2007 kl. 08:30
Ort: Halmstad

Inlägg av Manne »

Förstår att den säljs... himla mycket jobb innan de rullar igen....

lycka till / Manne
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Användarens profilbild
crispin
Inlägg: 28
Blev medlem: 30 maj 2007 kl. 17:02

Inlägg av crispin »

Manne skrev:Förstår att den säljs... himla mycket jobb innan de rullar igen....

lycka till / Manne
hade jag renoverat den så hade jag gjort så lite som möjligt, jag gillar rat-stuket. Det tar 40 år för bilen att få den patinan...
Användarens profilbild
Ola
Inlägg: 465
Blev medlem: 13 november 2004 kl. 20:27
Ort: Alvesta
Kontakt:

Inlägg av Ola »

Jag håller med skulle jag få en chans att hitta en sån här bil så skall den renoveras med varsamhet. göras körduglig å trafiksäker sedan skulle den användas. det som ska renoveras ska göras tidmässigt 60tal å orginal och utan massa modernt lull lull.
Bilar ska används å inte ställas in i ett fin garage å vänta på att värdet ska öka.

Håller med dej helt å hållet, vilken patina den har. 100 % rätt. blir helt knä svag.. :-)

Mvh Ola
"Understeer" is when you hit the fence with the front of the car.
"Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car.
"Horsepower" is how fast you hit the fence.
"Torque" is how far you take the fence with you.
Användarens profilbild
Manne
Inlägg: 774
Blev medlem: 21 mars 2007 kl. 08:30
Ort: Halmstad

Inlägg av Manne »

Kan köpa det, gillar också "rat/patina"..det svåra är dock att renovera det som behövs utan att det ser nyrenoverat ut. Min brorsa har en 30-tals Mc som har "lite" patina, dvs den renoverades på 50-60-talet. Har för mig att han bytte någon skärm eller vad det var och då fick han ju repa, slipa och låta rosta lite för att få den att gå ihop med resten.

/ m
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Användarens profilbild
crispin
Inlägg: 28
Blev medlem: 30 maj 2007 kl. 17:02

Inlägg av crispin »

Ok, då har jag fått heritage-certet från england som bekräftar att det är en "S" 1275 från 1966.

Jag ska åka och försöka få fram mer info om motorerna innan jag lägger ut den till försäljning. Är det något annat som jag ska försöka ta reda på som hugade spekulanter kan tänkas fråga om?

C
Användarens profilbild
crispin
Inlägg: 28
Blev medlem: 30 maj 2007 kl. 17:02

Inlägg av crispin »

har lagt till lite fler bilder och lagt ut den till försäljning.

http://www.hundkoja.com/forum/viewtopic ... 1751#21751

C
Användarens profilbild
crispin
Inlägg: 28
Blev medlem: 30 maj 2007 kl. 17:02

Re: är denna Cooper S något att ha?

Inlägg av crispin »

Nu är den såld förresten.

Tack till alla som hjälpte mig med information.
minimini
Inlägg: 832
Blev medlem: 15 januari 2008 kl. 00:44
Ort: skåne

Re: är denna Cooper S något att ha?

Inlägg av minimini »

hur mycket fick ni för den ? eller är det hemligt
TURBO ROCKS..
henriks bygg
Användarens profilbild
crispin
Inlägg: 28
Blev medlem: 30 maj 2007 kl. 17:02

Re: är denna Cooper S något att ha?

Inlägg av crispin »

minimini skrev:hur mycket fick ni för den ? eller är det hemligt
Säger inte det :wink: , men det var många intresserade (fick mail från 60 olika personer) så det var tur att vi inte skrotade den. :)
Skriv svar