Sida 1 av 1

Fjädring?

Postat: 17 december 2007 kl. 22:39
av sandkvist
Hej! är ny på det här med mini men är sugen på en. Har varit och kollat på en rover mini -91 med diverse mek...Bilen var väldigt låg och kändes stum. hur ser jag vad det sitter för fjädring på en sådan pärla? Vanligaste fällorna, något särskilt man bör se upp med innan man "klipper till". Jag tycker det är kul att skruva, men vill inte skruva mer än köra..

Postat: 17 december 2007 kl. 22:48
av johnson
Det är "gummikoner" som fjädring i dessa små härliga bilar :)
Men helt stumma ör dom ju inte, kan va lite torra och behövs nya..
Rost ska du alltid se upp me, kolla nogrant...

Postat: 18 december 2007 kl. 21:05
av grozzny
90-talarna är ju också "kända" för att krångla mer än de äldre, samt att det inte finns något rostskydd (i princip). Det finns ALLTID mer rost än vad man tror och finns det annat div. småfix finns det GARANTERAT en hel del rost, då småfix ofta betyder att bilen inte skötts om så bra och då är ju rost en given åkomma..

Postat: 18 december 2007 kl. 22:20
av bulten08
ja det är ju en rover och dom har väl inte gjort annat än att misslyckas.

Postat: 18 december 2007 kl. 23:54
av lennie
Min 95:a har lärt min svetsa. det är ju posetivt

Rost

Postat: 19 december 2007 kl. 08:37
av sandkvist
Jo det såg ut som rosten trivdes på den lilla bilen, hur är de i botten, är de lika rostbenägna där som på övriga ställen? Vad jag sett så finns det ekonomiplåt att få tag till i stort dett hela karossen så kan man svetsa och har "lite tid över" så....

Postat: 19 december 2007 kl. 11:15
av grozzny
Golvet är en klassiker i rostsammanhang, lyft på mattor och kolla.

Tänk på att en 90-talare med småfix är mindre värd än en 70-talare med småfix! Men priserna sätts ibland väl högt för de nyare kojorna tycker jag. Fördelen med 70-talare (och äldre) är ju förutom att man slipper elektroniken att du har bes vartannnat år, ingen fordonsskatt samt låga försäkringspremier!

Postat: 19 december 2007 kl. 19:01
av kerguelair
kolla efter rost pà dem smà bärande armarna fram och bak, särskilt bak, där är dom u-formade och bildar en perfekt rostfälla....kolla efter rost ocksà bakom dörrstolparna (den där triangulära plàtbiten framför dörren, och när det gäller Rover sà kolla efter läckage fràn motorn, vanligt är fràn kamkedjekàpan och/eller överföringen till växelspaken. Kolla gärna ocksà att el fläkten gàr igàng och släcks vid rätt temp (annars kan det vara knas i Ecu-enheten, vilken kan bli dyrt.

Extrem hàrd fjàdring ingàr pà rover serien, men du kan ju alltid byta till mjukare dämpare sen.

Särskilt för Rover är ocksà en mycket känslig framvagnsinställning.

Finns faktiskt fördelar med Rovers insprutningmotor (när det elektroniska inte strular) ; den är väldigt pigg, nervös och rolig att köra.

Nackdelen är väl priset pà delarna, särskilt allt som rör insprutningen och
elen. kolla pà http://vassklippning.com/logcooper.htm

Rover Mini -91

Postat: 21 december 2007 kl. 18:38
av sandkvist
Det blev affär på bilen, står på jobbet och torkar...förbannade saltbilar. Tänkte ge den till min sambo i julklapp :lol: , kommer att bli några timmar i garaget före besikning, sedan så kan hon ut och fara. När jag körde hem så märktes det vid gaspådrag respektive avslag att bilen drog åt sidan, höger framhjul flyttar sig framåt och bakåt. länkarmsbussningar??? är som sagt ny på koja