Spackling

Kaross, lack, lackvård, rostskydd, styling, etc.
Användarens profilbild
Krewlir
Inlägg: 174
Blev medlem: 23 november 2006 kl. 14:37
Ort: Kristianstad
Kontakt:

Spackling

Inlägg av Krewlir »

Jag håller som bäst på att spackla kojjan. Den är redan målad med epoxigrund och spacklingen är på gång. Vilket papper ska man slipa ner med innan själva slipgrunden läggs på? Räcker det med 80-papper eller det måste slipas ner med ännu finare papper? Det blir ju våtslipning sen när väl slipgrunden är på men frågan är hur viktigt det är att få bort alla slipmärken redan nu.
Användarens profilbild
Per_cooper
Inlägg: 301
Blev medlem: 6 mars 2005 kl. 17:48
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Per_cooper »

Är inte helt säker men kan man verkligen spackla på epoxigrund?
Jag har hört att det ska släppa om man gör så?
Att spackla på vanlig grundfärg går alldeles utmärkt, men på epoxi bör man inte spackla på.
Användarens profilbild
Krewlir
Inlägg: 174
Blev medlem: 23 november 2006 kl. 14:37
Ort: Kristianstad
Kontakt:

Inlägg av Krewlir »

Ah. Jag skrev fel. Jag grundande först med ett mycket tunt lager zink-epoxi och sedan grundfärg på det. Sen har jag lagt på spackel och slipat ner med 80-papper. Jag undrar nu om man måste slipa ner spacklet med något finare eller det är bara att slänga på slipgrund för att sedan våtslipa för att få en så fin yta som möjligt.
Användarens profilbild
bulten08
Inlägg: 786
Blev medlem: 29 april 2005 kl. 19:15
Ort: Vaxholm
Kontakt:

Inlägg av bulten08 »

international epoxifärg kan man spackla på, en av de få färgerna man kan spackla på och vara säker på att det inte släpper./marcus
austin mini -75
1275 GT BANBIL -73
austin mini 1000 pickup -69
Användarens profilbild
E.T.
Inlägg: 133
Blev medlem: 22 mars 2007 kl. 21:49
Ort: Tierp

Inlägg av E.T. »

Krewlir skrev:Ah. Jag skrev fel. Jag grundande först med ett mycket tunt lager zink-epoxi och sedan grundfärg på det. Sen har jag lagt på spackel och slipat ner med 80-papper. Jag undrar nu om man måste slipa ner spacklet med något finare eller det är bara att slänga på slipgrund för att sedan våtslipa för att få en så fin yta som möjligt.
Hej
lite finare papper efter 80 kanske, ev 220-320.Slipgrunden gömmer inte lika mycket som gamla hedliga sprutspacklet :wink: Men... e inte våtslipningen lite över kurs??? de borde väl duga med maskin å 500 papper. elr?
Användarens profilbild
Krewlir
Inlägg: 174
Blev medlem: 23 november 2006 kl. 14:37
Ort: Kristianstad
Kontakt:

Inlägg av Krewlir »

Ok. Får väl slipa med lite finare då innan slipgrund. Det blir nog våtslipning trots allt :)
Användarens profilbild
E.T.
Inlägg: 133
Blev medlem: 22 mars 2007 kl. 21:49
Ort: Tierp

Inlägg av E.T. »

Krewlir skrev:Ok. Får väl slipa med lite finare då innan slipgrund. Det blir nog våtslipning trots allt :)
Hej igen
Varför våtslipa? :)
Användarens profilbild
Krewlir
Inlägg: 174
Blev medlem: 23 november 2006 kl. 14:37
Ort: Kristianstad
Kontakt:

Inlägg av Krewlir »

Vad annars? :)
Användarens profilbild
Manne
Inlägg: 774
Blev medlem: 21 mars 2007 kl. 08:30
Ort: Halmstad

Inlägg av Manne »

Krewlir skrev:Vad annars? :)
Håller med!
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Användarens profilbild
E.T.
Inlägg: 133
Blev medlem: 22 mars 2007 kl. 21:49
Ort: Tierp

Inlägg av E.T. »

Krewlir skrev:Vad annars? :)
Jaaa... som sagt.. en excenterroterande slipmaskin med 500 papper, å lagom varv. en långkloss kan vara bra å ha också. Åk till en billackare å köp ett gäng skummgummi slipduk elr svamp, finns olika.Bra att ha vid kanter m.m. Slipgrunden blir ju halvblank. slipar du så blir den matt. Är det lite "apelsin" lack å du slipar över det, å bara slipar "topparna" så att säga,så syns det ju direkt med att man ser halvblanka prickar där man inte har slipat ner riktigt. Det behöver du ju bara blåsa rent för att se= inget slabb me vatten och svårare å se på en blöt/fuktig yta. Jag tycker det är mer motiverat att våtslipa när du har lagt på den färg du vill ha å sedan våtslipa å lägga på nått lager klarlack.Men men... smaken e som baken.. :wink:
Micke G
Inlägg: 185
Blev medlem: 20 november 2006 kl. 21:28
Ort: Borås

Re: Spackling

Inlägg av Micke G »

Håller på för fullt att utbilda mig till billackerare såhär tycker jag du ska göra.
Slipa ner dina spackelfläckar med 180 papper efter det så täcker grunden detta utan problem du kan även använda 80 papper om du skulle ha alldeles för tjocka fläckar och gå på med 180 papper efteråt.
Grunden slipar du med 500/600 papper med maskin eller 800 för hand.

Mvh Micke
Användarens profilbild
Krewlir
Inlägg: 174
Blev medlem: 23 november 2006 kl. 14:37
Ort: Kristianstad
Kontakt:

Re: Spackling

Inlägg av Krewlir »

ok, tack så mycket. Jag har dock kommit förbi den fasen. Så här ser den ut för tillfället: http://www.hundkojerenovering.blogg.se :)
Skriv svar