Sida 1 av 1

"chassiebyte"-- import

Postat: 7 december 2007 kl. 01:32
av grozzny
Hej,

Funderade på en grej:

Man importerar en något nyare koja och byter sedan regplåtar på den till en som är veteranare i Sverige.. På så vis kommer man runt importskiten och allt det och bilen blir veteran! Antar att det inte funkar i praktiken.. :)

Men hur pass noga kollar dem chassienummer osv och hur skulle man kunna byta ut dessa?

En tanke som slog mig bara...

Postat: 7 december 2007 kl. 10:12
av G13B
8)

Postat: 7 december 2007 kl. 12:04
av johan_palm
hur ha du tänkt med motor och dyl då?
Sitter ju inte Spi och Mpi motorer på veteranarna....

Postat: 7 december 2007 kl. 18:34
av grozzny
Nämen det är ju ingen omöjlighet att man har bytt motor till en nyare i en gammal veteranare... :) eller?

Men hur byta chassienummer?

Postat: 7 december 2007 kl. 20:20
av kerguelair
gäller att kunna bortförklara skivbromsar fram och bak, airbag, bältesträckare, och katalysator...att importera lagligt från eu-land är egentligen jätte enkelt.

Postat: 7 december 2007 kl. 20:23
av Manne
grozzny skrev:Nämen det är ju ingen omöjlighet att man har bytt motor till en nyare i en gammal veteranare... :) eller?

Men hur byta chassienummer?
På kojor efter ca början på 70-talet så är chassienumret tydligen stansat i golvet, ej på min -69:a. Du får ju förmodligen reg.besiktiga den för det "fiktiva" motorbytet (ny bil/gamla papper). Tror faktiskt det är enklare att ta in den som importfordon. Har ej importerat någon bil själv men har bekanta som gjort det och det har inte varit några större problem (under förutsättning att du importerar från EU-land). Är Kojor så mycket billigare utomlands?

/ m

Postat: 7 december 2007 kl. 20:43
av grozzny
Ok, i golvet ja, hade för mig att den satt där på min 73a men var inte helt säker..

Det ultimata är ju en veteran, men har inte möjlighet till permanent mekplats där jag bor nu.. Och då slog tanken mig att man kunde göra på detta sätt och på så vis få en nyare koja till att bli veteran eftersom man då har låg försäkring, ingen skatt (35kr) samt besiktning vartannat år!!

Bor ju i Malmö så det är nära att dra ner till Tyskland.

Vet inte om de är så mkt billigare men man får en fin (ser det ut på bilden iaf) 87-91a för 1500 Euro.. De äldre kojorna jag sett till salu nu på sistone som varit i hyffsat skick har alla haft värstingavgas vilket jag INTE vill ha (har haft det och det låter för mkt), jag vill ha original..

Postat: 7 december 2007 kl. 20:49
av Ola
urkundsförfalskning om du åker dit .

å tullare å poliser kan läsa på hundkoja.com oxså.

vet om minst en ;-)

Postat: 7 december 2007 kl. 21:43
av Manne
grozzny skrev:Ok, i golvet ja, hade för mig att den satt där på min 73a men var inte helt säker..

Det ultimata är ju en veteran, men har inte möjlighet till permanent mekplats där jag bor nu.. Och då slog tanken mig att man kunde göra på detta sätt och på så vis få en nyare koja till att bli veteran eftersom man då har låg försäkring, ingen skatt (35kr) samt besiktning vartannat år!!

Bor ju i Malmö så det är nära att dra ner till Tyskland.

Vet inte om de är så mkt billigare men man får en fin (ser det ut på bilden iaf) 87-91a för 1500 Euro.. De äldre kojorna jag sett till salu nu på sistone som varit i hyffsat skick har alla haft värstingavgas vilket jag INTE vill ha (har haft det och det låter för mkt), jag vill ha original..
Malmö? Flyttat? Hade för mig att du bodde i KBA. Jag hämtade ju fälgarna hos din mams i Onsala i alla fall. Crowan har dem nu...(jag tyckte de var för breda på min bil)
/ m

Postat: 7 december 2007 kl. 23:36
av G13B
Ta inte hem någon från Polen bara…


:mrgreen:

//mackan 8)

Postat: 8 december 2007 kl. 01:35
av guztaw
lugnt o fin nu det är så att hundkojan är den enda bil där karossen räknas som reservdel dvs. att du kan "köpa" en ny kaross och flytta över dina delar det är alltså en tolknings fråga om du importerar och flyttar över ditt chassie numer...
/gustaf

Postat: 8 december 2007 kl. 14:13
av grozzny
guztaw skrev:lugnt o fin nu det är så att hundkojan är den enda bil där karossen räknas som reservdel dvs. att du kan "köpa" en ny kaross och flytta över dina delar det är alltså en tolknings fråga om du importerar och flyttar över ditt chassie numer...
/gustaf
Jasså!? Det var ju intressant, hade jag ingen aning om!

Nämen ang, denna tråden så var det som sagt mest en tanke som slog mig som jag ville dela med mig av :)

Jasså Manne det var du som köpte fälgarna, kul! Synd att de inte passade, men de verkar ju komma till användning iallafall.. Bor i Malmö sedan snart ett år nu, men jag är uppväxt i Onsala och bodde tidigare i Göteborg!

Postat: 8 december 2007 kl. 19:37
av kerguelair
errr....argumentet att det blir mindre mek med en nyare koja tycker jag håller inte riktigt....och priset på delar är betydligt högre på de nya bilarna :
3000 kronor för en fläkt motor...1536 kronor för ett reläpaket....

Postat: 8 december 2007 kl. 21:37
av Manne
grozzny skrev:
guztaw skrev:lugnt o fin nu det är så att hundkojan är den enda bil där karossen räknas som reservdel dvs. att du kan "köpa" en ny kaross och flytta över dina delar det är alltså en tolknings fråga om du importerar och flyttar över ditt chassie numer...
/gustaf
Jasså!? Det var ju intressant, hade jag ingen aning om!

Nämen ang, denna tråden så var det som sagt mest en tanke som slog mig som jag ville dela med mig av :)

Jasså Manne det var du som köpte fälgarna, kul! Synd att de inte passade, men de verkar ju komma till användning iallafall.. Bor i Malmö sedan snart ett år nu, men jag är uppväxt i Onsala och bodde tidigare i Göteborg!
Jag huserar i "Bonnahålan" Åsa, det är iaf. vad alla Kungsbackabor tycker...

Postat: 8 december 2007 kl. 21:46
av G13B
Jag huserar i "Bonnahålan" Åsa, det är iaf. vad alla Kungsbackabor tycker...
Jag har en polare som bygger hus där, Per, har även vågseglat en del ute på revet, bra spot!

//mackan