imm 2008 nederländerna
För långt
Synd att det är så långt annars hade jag åkt (3090km)
Micke Ågren
070-8623866
Member 1947 i MSC
070-8623866
Member 1947 i MSC
Ja det är inget att banga för, vill man slippa att köra över Danmark så är det 50 mil från Travemünde.
När vi åkte till Terwolde (också Holland) 1984 så tog vi morgonfärjan från Trelleborg och tog en övernattning framåt kvällen i Tyskland.
Hur smidigt som allt flöt på trots att vi var 10-12 bilar, kanske med undantag av Micke P som vi fick bogsera av färjan
Tar man nattfärjan från Trelleborg så behövs ingen övernattning i Tyskland.
1992 så var det åter Terwolde men då tog vi vägen över Östtyskland lite längre självklart men helt klart en upplevelse att se bara 18 månader efter murens fall.
När vi åkte till Terwolde (också Holland) 1984 så tog vi morgonfärjan från Trelleborg och tog en övernattning framåt kvällen i Tyskland.
Hur smidigt som allt flöt på trots att vi var 10-12 bilar, kanske med undantag av Micke P som vi fick bogsera av färjan
Tar man nattfärjan från Trelleborg så behövs ingen övernattning i Tyskland.
1992 så var det åter Terwolde men då tog vi vägen över Östtyskland lite längre självklart men helt klart en upplevelse att se bara 18 månader efter murens fall.
http://www.imm2009.co.uk/Hylsan skrev:
Kirill: Hum...näst-nästa gång blir 2009 frågan är bara var??
/Hylsan
Några rättningar:Crona skrev:Ja det är inget att banga för, vill man slippa att köra över Danmark så är det 50 mil från Travemünde.
När vi åkte till Terwolde (också Holland) 1984 så tog vi morgonfärjan från Trelleborg och tog en övernattning framåt kvällen i Tyskland.
Hur smidigt som allt flöt på trots att vi var 10-12 bilar, kanske med undantag av Micke P som vi fick bogsera av färjan
Tar man nattfärjan från Trelleborg så behövs ingen övernattning i Tyskland.
1992 så var det åter Terwolde men då tog vi vägen över Östtyskland lite längre självklart men helt klart en upplevelse att se bara 18 månader efter murens fall.
1987 var det
Bogseras av färjan, det minns jag inte......
Men jag minns frågan som alla ställde:
"gjorde du service på kojan innan du åkte hemifrån?"
svaret på den frågan blev:
"Service? vad fina ord ni kan. Vad betyder det?"...
Man lär sig med tiden....
Självklart var det 1987 börjar tydligen bli senilminitokig skrev:Några rättningar:
1987 var det
Bogseras av färjan, det minns jag inte......
Men jag minns frågan som alla ställde:
"gjorde du service på kojan innan du åkte hemifrån?"
svaret på den frågan blev:
"Service? vad fina ord ni kan. Vad betyder det?"...
Man lär sig med tiden....
Förstår att du glömt bogseringen, men vi övriga kommer ihåg det
Sen var vi väll en 10-12 bilexpert som assisterade och jag tror det sluta med att vi justera brytarna sen gick den som en klocka igen.
Ps Vi har fortfarande kvar ett SAAB märke på vågen har du någon aning om hur det kan ha hamnat där Ds
Kan ju passa på att fråga här då vad man bör tänka på att byta/kolla upp inför resan???
Iaf min bil rullade tyvärr bara en dryg månad efter att ha stått stilla mer eller mindre i några år. Den gick som en klocka dock, förutom en gammal bränsleslang som gick sönder.
Motorolja, div filter, tändstift? kablar? remmar?
/Hylsan
Iaf min bil rullade tyvärr bara en dryg månad efter att ha stått stilla mer eller mindre i några år. Den gick som en klocka dock, förutom en gammal bränsleslang som gick sönder.
Motorolja, div filter, tändstift? kablar? remmar?
/Hylsan
Det är aldrig fel med ett oljebyte på en koja då både motor, växellåda och slutväxel samsas om samma olja. Detta i kombination med dåligt synkroniserande växellådor gör det extremt viktigt med täta oljebyte.Hylsan skrev:Kan ju passa på att fråga här då vad man bör tänka på att byta/kolla upp inför resan???
Men oljebytet gör ju knappast att du får stopp men det är viktigt för motorns livslängd.
Vad jag känner till så är kojan den enda bilmodellen som har detta system och trot eller ej men det finns en anledning till att ingen har tagit efter
Årlig service
Stift, brytare, olja o filter, kolla fördelarlock även insidan (skall vara blankt) rotor och tändkablar om de ser ok ut så torka bara av dem så de är torra och rena. Tryck fett i samtliga smörjnipplar i framvagn och bakvagn och justering av bromsarna, slå även lite ATF olja i förgasarens dämpkolv så svarar den bättre på gas och stryper inte sig så lätt.
Ett tips, om oljan försvinner väldigt fort i dämpkolven så kan man sommartid använda vanlig motorolja med låg viskositet.
Om bilen har stått väldigt länge plussa på med fläktrem och bränsleslangar och kylarslangar (glöm inte den lilla mellan topp o vattenpump om den ser ok ut så köp ändå en extra som du stoppar i bilen), om bilen har elektrisk bränslepump så byt brytarna även i den för det är typiskt en sådan grej som lägger av. Demontera bromstrummorna runt om lyft på damaskerna på hjulcylindrarna vid minsta tecken på bromsvätskeläckage byt tätningar och hona cylindrarna, kolla bromsbackarna så beläggen inte har börjat att släppa i kanterna avsluta med en noggrann bromsjustering.
I samband med varmkörningen efter service så kolla ev. vattenläckage från kylare och vattenpump.
Sen bör man ju kanske ta sig en långtur i Sverige först innan man ger sig av söderut det mesta är liksom enklare när man är på hemmaplan.