Sida 1 av 1

bygga motor!!???

Postat: 10 november 2007 kl. 17:59
av Pontus Åkerfeldt
Tjena på er allihop. Jag har ganska länge letat efter en någorlunda komplett motor men tycker mestadels att jag hittar en massa lösa delar. Nu är jag jävligt novis gällande motorer så vart kan jag läsa mig till vilka delar som passar ihop o lära mig skiten?
Antar att 998cc motorernas delar passar varandra rätt sådär men hur funkar det med olika toppar o grejer?
Hittar ju allt från feta block till förgasare o vevaxlar men ja.... vad passar ihop?
Och kan jag använda generator och kylare o fördelare o grejer från min 998cc motor som står med skuren låda?
Hjälp mig att förkovra mig i motortjofrääset pleas :O)

Ha dä bäst!!!! :lol:

Re: bygga motor!!???

Postat: 10 november 2007 kl. 18:19
av Manne
Pontus Åkerfeldt skrev:Tjena på er allihop. Jag har ganska länge letat efter en någorlunda komplett motor men tycker mestadels att jag hittar en massa lösa delar. Nu är jag jävligt novis gällande motorer så vart kan jag läsa mig till vilka delar som passar ihop o lära mig skiten?
Antar att 998cc motorernas delar passar varandra rätt sådär men hur funkar det med olika toppar o grejer?
Hittar ju allt från feta block till förgasare o vevaxlar men ja.... vad passar ihop?
Och kan jag använda generator och kylare o fördelare o grejer från min 998cc motor som står med skuren låda?
Hjälp mig att förkovra mig i motortjofrääset pleas :O)

Ha dä bäst!!!! :lol:
Skall du passa på att byta motor när du tar ur din? Det var väl vxl.lådan som var kass?
Jag är själv rätt ny på kojor (6 mån. erfarenhet) men lite har jag hunnit lära mig. Du kan använda generator, fördelare och kyl pa alla storlekar. Skillnad på 998 och 1100 är att 1100 har vevaxel med längre slag och lägre kolvar. Själva blocket är alltså samma. 1275 och de mindre skiljer mera men bla kamaxel är samma (lite beroende på vilken oljepump man använder).

Du kan ju kolla med Malmö bilskrot, se länk nedan. Har för mig att de skulle ha 3500:- för motorn(998), vxllådan vet jag ej. Kanske går att få ett bra paketpris. Det är från en 91:a så den kanske är hyffsat fräsch.

http://www.bildelsbasen.se/?index=defau ... d=11403398

http://www.bildelsbasen.se/?index=defau ... d=11403405

/ Manne

Postat: 10 november 2007 kl. 18:35
av Manne
Du har ett pm oxå...

Postat: 10 november 2007 kl. 19:02
av johnson
It´s a jungle :)

Inte så kunnig av vad som passar med vad, men sen när allt ska ihop så finns det nog bra böcker som beskriver steg för steg.
Har för mej el-gringo fick med en bok eller om det var cd till hans motor han köpte i molekyler :P

toppar

Postat: 10 november 2007 kl. 19:08
av cmmmm
om du sätter på en 1275cc topp på en 998cc motor så går den rätt mycket bättre än en vanlig 998cc
kolla bara så inte ventilerna går i blocket det sägs att det ska göra det men jag har kört med denna kombination i 2år utan problem
mvh Carl-Martin

Goa gubbar

Postat: 10 november 2007 kl. 19:31
av Pontus Åkerfeldt
Fan vilken skön respons :D tack grabbar!!!!
Ja jag har väl någon liten våt dröm om att stoppa i en 1275cc men det tycks ju finnas rätt bra grejer som gör 998cc lite vassare oxå??
Jo det är vxl-lådan som gått.... tydligen... säger min "motorgubbe"... givetvis en man som är segast i världen så det inte händer nått vilket resluterat i att jag skulle vilja kunna lösa sådanahär saker själv :shock:

Har hittat en fungerande 998cc komplett en bit hemmifrån billig och fungerande.... men jag skulle alltså på en sådan kunna peta på en 1275-topp för o få de lite rappare?

Hur är de här böckerna trimma din A-series motor??? Jag har Heins rep-handbok som är schysst men jag skulle vilja fatta mer detaler.

Postat: 10 november 2007 kl. 19:50
av John Doe
Inom en snar framtid så kommer det ligga guider på motor och lite andra delar online!

Jag håller på och efterforskar på bakgrunden på pärmen jag har hemma vem som kan stå bakom denna! Gäller copyright, men får hoppas att det är copyleft på den så ska det vara frid och fröjd :wink:

Sen en fråga, vad gör det för skillnad om jag pular på en 1275 topp på min 998 för? Bättre komp eller? :shock: Räcker väl med att bilen min slirar tom på 3:an nu ute på vägarna 8)

Postat: 12 november 2007 kl. 10:23
av alfinn
Kirill skrev:Inom en snar framtid så kommer det ligga guider på motor och lite andra delar online!
:D :D

Re:

Postat: 21 februari 2008 kl. 16:44
av tellskog
Skulle nog snarare vara så att du sänker kompt, om jag inte miss minner mig fel så har 12G940 större förbräningsrum. Fördelen är att du får bättre flöde vilket resulterar i mer effekt...
Krukset med att sätta en 12g940 topp på ett 998 block är att man måste gör fickor för ventilerna i kolvarna.
Kirill skrev:Inom en snar framtid så kommer det ligga guider på motor och lite andra delar online!

Jag håller på och efterforskar på bakgrunden på pärmen jag har hemma vem som kan stå bakom denna! Gäller copyright, men får hoppas att det är copyleft på den så ska det vara frid och fröjd :wink:

Sen en fråga, vad gör det för skillnad om jag pular på en 1275 topp på min 998 för? Bättre komp eller? :shock: Räcker väl med att bilen min slirar tom på 3:an nu ute på vägarna 8)

Re: bygga motor!!???

Postat: 21 februari 2008 kl. 22:37
av Snailspeed
Med standard vipparmsbrygga och en inte allt för vass kam så går det utmärkt att montera en 12G940 på ett 998-block utan några modifieringar. Använd en blockpackning till 1275 bara. Annars tätar nog inte packningen ordentligt.

Re: bygga motor!!???

Postat: 24 februari 2008 kl. 22:30
av Fredrik
Hej går det att byta till en 1275 topp på en 1000cc motor utan att byta massa andra delar ?


MVH Fredrik

Re: bygga motor!!???

Postat: 25 februari 2008 kl. 22:12
av jonas
Tjeer

En reflektion min far gjorde...
Han hade en original 1275 Allegro motor i en tidigare koja.
Nu har han en 1100 motor och tycker att den e minst lika pigg.
I effekt skiljer visst inte så mycket.....

De va bara det... 8)

Re: bygga motor!!???

Postat: 26 februari 2008 kl. 12:44
av Snailspeed
Den vanliga 1275-toppen, som sitter på Austin/Morris 1300, tidiga Allegro, 1275 GT och andra, har gjutnummer 12G940. Denna topp går utmärkt att sätta på 998-block utan modifieringar eller byta av några delar förutom övre kylarfästet. Termostatlocket har en annan position än på 998-toppen, därför behövs ett annat kylarfäste.