Koppla bort knappanelen?

Allt som har med elektronik att göra.
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Koppla bort knappanelen?

Inlägg av John Doe »

Hur fasen får man bort denna panel egentligen? Finns inte direkt nå skruvar framtill som man önskade sig...

Behöver få bort denna panel eftersom min spolarvätskemotor inte fungerar och skulle behöva dra ny kabelstam för denna!

Från knappen vet jag att det går två kablar, ungefär mitten så är det en korsning där en jord och en strömmatning finns (förmodligen här felet ligger)

Trodde först att det var min egen motor som varit trasig men testade med de 2 nya jag fick i mitt paket idag och även dessa fungerar inte heller då jag trycker på knappen så :?
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Inlägg av Cooper-74 »

Enklast är att lossa värmepaketet och vika ner detta.
Då går det lite lättare att komma åt skruvarna på baksidan av denna panel.
Men f-n inte lätt ändå!!
Små är dom oxå!
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Inlägg av John Doe »

Ahaa tackar tackar :)

Du råkar inte veta om man behöver ha någon säkring på denna lilla kabelstam eller?

Känns lite väl risky att åka på dessa vägar och inte kunna spruta rutorna riktigt :P
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Inlägg av Cooper-74 »

Ett sådant excellent elsystem som kojan är bestyckad med
behöver knappast sånt trams som extra säkringar! :wink:

Fråga närmsta Volvo V50 ägare om krånglande el,så inser du hur lyckligt lottade kojeägare är :D
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Inlägg av John Doe »

Kan ju erkänna att det hade behövts en säkring då jag kopplade idag :cry:

Kopplade in allt som jag TRODDE att det skulle vara, jordade och sånt där... Knappen stod på OFF och kopplade in batteriet! Pumpen började gå och efter ett par sekunder så började det ryka inne i kupén och sen väller det ut rök från motorn :shock: Får panik och springer bak och sliter ur batteriet och alla kablar...

Visade sig att jag hade kopplat liiiite fel ändå *jaja* det gick iaf bra eftersom ingen annan el var sammankopplad :D

Då till min fråga!?

Hur ska jag koppla från spolarvätskepumpen med el och knapp för att det ska fungera riktigt?

Någon som har ett svar på detta eftersom den förra kabelstammen är helt slut!
Användarens profilbild
El Gringo
Inlägg: 272
Blev medlem: 3 september 2006 kl. 20:04
Ort: Trollhättan

Inlägg av El Gringo »

Har du inte massa böcker hemma med sånt?

Jag har tyvärr inga böcker hemma så jag kan inte kolla, men det är väl två kontakter på knappen har jag för mig, då den funkar som en brytare bör det ju vara plus på den, en från ström o den andra till motorn, vilken spelar ingen roll. Sen har du nog två kontakter på motorn, en plus o en minus, knappast utmärkt så du får prova dig fram. Det kan ju inte bli mer än fel så koppla in allt o lägg den sista kabeln emot o kolla så det funkar.

Gör det det så gjorde du rätt! ;)

Annars är det bara o byta på motorn så bör det bli bra...
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Inlägg av John Doe »

Jodå jag har böcker hemma men finns absolut INGET om denna kabelstam i någon av dem :shock:

Därför jag undrar hur jag ska sluta kretsen utan att riskera en ny kabelbrand :P
pickupkalle
Inlägg: 534
Blev medlem: 16 november 2004 kl. 20:48
Ort: Östersund
Kontakt:

Inlägg av pickupkalle »

Hallojj....

Vet inte hur knappen ser ut men skulle tänka mig att det är en som bara sluter kretsen.ALLTSÅ då ska du INTE ha både + och - på knappen utan att du drar exempelvis + kabeln rakaspåret till pumpen sen drar du minus kabeln till knappen och sen jordar du en liten stum som går från knappen,så här ska du koppla om det är en knapp som sluter kretsen,om du får dit kabelskor så får du även dit en multimeter,sätt den på "pip"läge så kan du kolla dig fram vad som händer när du trycker på knappen
Bilar utan Turbo suger........

Mini pickup -67
Audi A6 quattro s-line -05
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Inlägg av John Doe »

Eftersom jag ska bygga en egen instrumentbräda och inte ids pilla bort knappanelen just nu i vinter så köpte jag en flygplansswitch :lol:

På denna så finns det + och - ...

Så om jag har fattat det rätt så ska jag koppla upp plus direkt till motorn, sen ifrån motorn så ska jag ha minus som går till plus på switchen? Och från Minus till jord?
johan_palm
Inlägg: 638
Blev medlem: 3 juni 2005 kl. 22:20
Ort: kävlinge

Inlägg av johan_palm »

Jag vill inte vara så men switchen brukar alltid sitta på pluskabeln.
Dvs säga att du drar en plus till knappen sen en kabel vidare till pumpen och sen från pumpen till minus....

Annars matas det ström fram till pumpen hela tiden och med risk att det sen går till jord därifrån direkt utan att gå via kabeln till switchen.....
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Inlägg av John Doe »

Så då får det alltså bli ström direkt till plus på switchen, sen minus går till plusen på motor eller minus som går till jord?

Ett ascii diagram kommer nu :D

+ = Plus
- = Jord
x = kabel

+ xxxxxxxx + | Switch | - xxxxxx + | Motorn | - xxxx Jord

Är det så jag ska koppla det för att det ska fungera eller?
Vart tvungen att stanna på varje mack ungefär nu när jag åkte hem för att rengöra rutan :lol:
pickupkalle
Inlägg: 534
Blev medlem: 16 november 2004 kl. 20:48
Ort: Östersund
Kontakt:

Inlägg av pickupkalle »

då ska jag skriva igen,det första var bara ett förslag,du gör så här motorn har 2 stift,ena stiftet drar du till jord det andra stiftet drar du till ena stiftet på knappen,och det andra stiftet på knappen drar du till en av säkrad +15 matning alltså tändnings ström------KLART koppla inte på nått annat sätt + mot - blir som förut, kabelbrand.........
Bilar utan Turbo suger........

Mini pickup -67
Audi A6 quattro s-line -05
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Inlägg av John Doe »

ahaaa då vet jag :) Tack Kalle för hjälpen ;D Får jag hem och försöka leta upp en sådan kabel i motorn som jag kan snika utav :wink:
johan_palm
Inlägg: 638
Blev medlem: 3 juni 2005 kl. 22:20
Ort: kävlinge

Inlägg av johan_palm »

Skillnaden med att koppla polerna fel på spolarmotorn är att den bara går på andra hållet...
För strömmen leds igenom ändå ju. Så det du måste gjort fel förra gången måste varit att du kastat om det på ngt helt annat sätt...
För jag hade nämligen först plus polen på det ena stiftet på motorn då sög den från munstyckena men sen skifta jag om och då sög den från behållaren...

Men ska inte röra till det mer för dig nu :)
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Inlägg av John Doe »

johan_palm skrev: Men ska inte röra till det mer för dig nu :)
Är ändå redan så förvirrad på den här bilen så :lol:

Ska vi bara se om jag lyckas fixa till detta nu i dagarna så... :D
Skriv svar