Justera kopplingen
Postat: 26 oktober 2007 kl. 21:36
Här kommer samlad kunskap som jag har skrapat ihop här från forumet.
Tallefjanten:
0.5 mm SKA det vara mellan lilla stoppskruven och armen
punkt slut!! det Kerguelair skriver gäller A+ motorena med VERTO
koppling,dom har förövrigt ingen liten stoppskruv som dom äldre motorena.
utan endast centrumsmutter som justering kan utföras på. och VERTO
koppling ska ha ett spel på 6.5mm det stämmer.
dom äldre har också centrumsmutter med tillhörande låsmutter.
där ska spelet vara 0.05 mm till 0.12mm
eller gör så här: lossa dom två muttrarna i centrum på kopplingskåpan
och skuva dom utåt så långt du kan. skruva INN lillskruven som har 11ans
nyckelvidd. be så en kompis trycka ner kopplingen 2-3 gånger och HÅLL den nertryckt. då ska du skuva inn centrumsmuttern helt tills den tar imot kopplingshusets anläggninsyta (kopplingen fortfarande nertryckt av kompisen) be så kompis släppa kopplingen. då ska du skruva inn centrumsmuttern 1 sexkantsflata(det tillsvarar måttet mellan 0.05mm och 0.12) glöm inte att dra åt låsmuttern!!! klart!! sedan ska du justera denna lilla rackarskruv som vi har pratat om
hela tiden på detta ämnet! (kompis ger fan i koppling och kliver ut)
dra så kopplingsarmen utåt till det tar stopp.håll den i det läget och skuva
UT 11 mm skuven tills den nästan tar i kopplingsarmen. mät med ett bladmått och justera tills du har ett spel på 0.5 mm!!! klart!
om inte detta hjälper och bilen slirar ha du antingen utsliten lamell
eller olja på lamellerna (Inte ovanligt)
Humbug:
Försökte justera kopplingen förra veckan, svårt att få i växlarna. Efter ett tiotal resultatlösa försök att justera enligt verkstadshandboken upptäckte jag att slavcylindern inte räckte till. Kolven går emot låsringen som sitter inne i cylindern. Jag löste det provisoriskt genom att förlänga pinnen med en liten plastgrej (funkar fint).
Henrik:
Det som har hänt är klassiskt. Det är kulan på armen som är nersliten det händer med tiden . Det man gjorde för var att värma och bocka kopplings armen. Jag brukar tillverka en justerbar pinne uppe vid slavcylindern på alla mina motorer. Det funkar klockrent och är lätt och justera .
Hans L:
När man ska lufta kopplingen kan man ta loss slav cylindern, men slangen skall sitta kvar!
Vitsen med att skruva loss slavcylindern är att du kan vända den så att luftnippeln är högsta punkten och att den luft som ev finns i cylindern är det första som kommer ut när du öppnar luftskruven!
Sen kan det vara proplem med huvudcylindern, slavcylindern och den flexibla slangen som går mellan kopparöret och slavcylindern. Det finns reperations satser både till huvudcylindern och slavcylindern:
Huvudcylinder:
http://www.minispares.com/Product.aspx?pid=35853
Slavcylinder:
http://www.minispares.com/Product.aspx?pid=36540
Flexibel slang:
http://www.minispares.com/Product.aspx?pid=38077
Bägge länkar ovan är till den tidigare typen av koppling "pre verto". Det finns liknande till den senare varianten, tror att det skiftades till den nya typen av koppling -85.
Ge gärna kommentarer och tillägg!
Tallefjanten:
0.5 mm SKA det vara mellan lilla stoppskruven och armen
punkt slut!! det Kerguelair skriver gäller A+ motorena med VERTO
koppling,dom har förövrigt ingen liten stoppskruv som dom äldre motorena.
utan endast centrumsmutter som justering kan utföras på. och VERTO
koppling ska ha ett spel på 6.5mm det stämmer.
dom äldre har också centrumsmutter med tillhörande låsmutter.
där ska spelet vara 0.05 mm till 0.12mm
eller gör så här: lossa dom två muttrarna i centrum på kopplingskåpan
och skuva dom utåt så långt du kan. skruva INN lillskruven som har 11ans
nyckelvidd. be så en kompis trycka ner kopplingen 2-3 gånger och HÅLL den nertryckt. då ska du skuva inn centrumsmuttern helt tills den tar imot kopplingshusets anläggninsyta (kopplingen fortfarande nertryckt av kompisen) be så kompis släppa kopplingen. då ska du skruva inn centrumsmuttern 1 sexkantsflata(det tillsvarar måttet mellan 0.05mm och 0.12) glöm inte att dra åt låsmuttern!!! klart!! sedan ska du justera denna lilla rackarskruv som vi har pratat om
hela tiden på detta ämnet! (kompis ger fan i koppling och kliver ut)
dra så kopplingsarmen utåt till det tar stopp.håll den i det läget och skuva
UT 11 mm skuven tills den nästan tar i kopplingsarmen. mät med ett bladmått och justera tills du har ett spel på 0.5 mm!!! klart!
om inte detta hjälper och bilen slirar ha du antingen utsliten lamell
eller olja på lamellerna (Inte ovanligt)
Humbug:
Försökte justera kopplingen förra veckan, svårt att få i växlarna. Efter ett tiotal resultatlösa försök att justera enligt verkstadshandboken upptäckte jag att slavcylindern inte räckte till. Kolven går emot låsringen som sitter inne i cylindern. Jag löste det provisoriskt genom att förlänga pinnen med en liten plastgrej (funkar fint).
Henrik:
Det som har hänt är klassiskt. Det är kulan på armen som är nersliten det händer med tiden . Det man gjorde för var att värma och bocka kopplings armen. Jag brukar tillverka en justerbar pinne uppe vid slavcylindern på alla mina motorer. Det funkar klockrent och är lätt och justera .
Hans L:
När man ska lufta kopplingen kan man ta loss slav cylindern, men slangen skall sitta kvar!
Vitsen med att skruva loss slavcylindern är att du kan vända den så att luftnippeln är högsta punkten och att den luft som ev finns i cylindern är det första som kommer ut när du öppnar luftskruven!
Sen kan det vara proplem med huvudcylindern, slavcylindern och den flexibla slangen som går mellan kopparöret och slavcylindern. Det finns reperations satser både till huvudcylindern och slavcylindern:
Huvudcylinder:
http://www.minispares.com/Product.aspx?pid=35853
Slavcylinder:
http://www.minispares.com/Product.aspx?pid=36540
Flexibel slang:
http://www.minispares.com/Product.aspx?pid=38077
Bägge länkar ovan är till den tidigare typen av koppling "pre verto". Det finns liknande till den senare varianten, tror att det skiftades till den nya typen av koppling -85.
Ge gärna kommentarer och tillägg!