Byta generator!

Allt som har med elektronik att göra.
Användarens profilbild
Manne
Inlägg: 774
Blev medlem: 21 mars 2007 kl. 08:30
Ort: Halmstad

Inlägg av Manne »

Du får gärna dokumentera väl med foton och så om du vill. Jag skall nämligen göre samma "operation" vad det lider. Jag har ju dessutom likströmmare på min.

/ m
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Användarens profilbild
Snailspeed
Inlägg: 321
Blev medlem: 4 juli 2005 kl. 22:05
Ort: Borås

Inlägg av Snailspeed »

65A!!! :shock:

Jag har kört med generatorer som varit standard original i mina kojor, Allegrosar och 1100-1300:or i alla år och de har alltid räckt för mig.

Vad ska ni med all bröte till? Använd de saker som ska sitta där och pilla inte för mycket i elsystemet om ni inte är helt säkra på vad ni sysslar med.

Lucas dåliga rykte har enbart uppkommit på grund av klåpare som inte har gjort rätt när de varit i elsystemen på sina bilar och härjat. Lucassystemens komponenter anser jag vara bättre med längre livslängd än alla andra märkens. De enda svaga punkterna på kojans elsystem anser jag vara kontakterna i hel-halvljusspaken och de lucar connectors som sitter till belysningen i fronten. Kontakterna i spaken blir brända efter ca. 20 år och kontakterna i fronten tycker inte om saltslasket på våra vintervägar och ärgar därför och ger dålig kontakt om man inte skyddar dem med till exemel vaselin.
/Oscar Kärrqvist

BMC Mini 1000 -68
BMC Mini Cooper 998 -65
Citroën XM V6.24 Exclusive -93
Citroën XM V6.24 Exclusive -92
Citroën Xantia 2.0 16V VSX -94
Honda CB 125 TD -83 x2
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Inlägg av John Doe »

Men vad ska man göra då?

Jag köper hellre en 65 Ah för 700 än en från JANA som går på över 1000 + stombyte (Flera hundra kronor till)...

Man får räkna på pengarna då man är student, hade varit helt annorlunda om jag fick en fast månadslön :wink:
Användarens profilbild
Manne
Inlägg: 774
Blev medlem: 21 mars 2007 kl. 08:30
Ort: Halmstad

Inlägg av Manne »

Ett alternativ:
http://www.minispares.com/Product.aspx?pid=33595

Kanske inte lönar sig med tanke på frakten om man inte beställer lite andra grejor samtidigt......

/ m
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
jocke.carlsson
Inlägg: 350
Blev medlem: 11 september 2005 kl. 17:49
Ort: Ulricehamn

Inlägg av jocke.carlsson »

Det finns nog inte så mycket som talar för en så stor som 100A på en så liten bil, Inte ens nya bilar med all el har så stora generatorer. Sen själ en på 100A mer effekt oxå.
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Inlägg av John Doe »

Manne jag har varit och tittat på deras generatorer nu och det har en 65 Ah för 699 och en 80 Ah för 729 ;D Sen så hade den en billigare 100 Ah för 900 tror jag :D

Men ta med dig din gamla generator för att kolla så att alla saker finns på plats, såg inte riktigt ut som den som satt i min så vart lite tveksam, så måste dit igen imorgon 8)
Användarens profilbild
Snailspeed
Inlägg: 321
Blev medlem: 4 juli 2005 kl. 22:05
Ort: Borås

Inlägg av Snailspeed »

Självklart är det så att det ofta är plånboken som styr. Så har det varit för mig i många år.

Ett par tips bara:
http://www.yourex.se Leta upp artiklarna GE-3114 och LU LRA 100
http://www.lagabasen.se Kolla under BMC och motordetaljer. Tänk på att även 1500-1750 till Maxi använder samma generator.
/Oscar Kärrqvist

BMC Mini 1000 -68
BMC Mini Cooper 998 -65
Citroën XM V6.24 Exclusive -93
Citroën XM V6.24 Exclusive -92
Citroën Xantia 2.0 16V VSX -94
Honda CB 125 TD -83 x2
Användarens profilbild
bulten08
Inlägg: 786
Blev medlem: 29 april 2005 kl. 19:15
Ort: Vaxholm
Kontakt:

Inlägg av bulten08 »

eller varför inte prata med en som annonserat på sidan http://www.hundkoja.com/forum/viewtopic.php?t=4527 och se vad han ska ha
austin mini -75
1275 GT BANBIL -73
austin mini 1000 pickup -69
Användarens profilbild
nalle71
Inlägg: 91
Blev medlem: 5 november 2007 kl. 10:43
Ort: Nynäshamn
Kontakt:

Inlägg av nalle71 »

kolla vad http://www.bqb.se skall ha & så får du antagligen upp till 15% rabatt.
Han har annons inne på bildelar säljes & glöm inte att hälsa att du hittade annonsen på hundkoja.com.
Användarens profilbild
Manne
Inlägg: 774
Blev medlem: 21 mars 2007 kl. 08:30
Ort: Halmstad

Inlägg av Manne »

Kirill!
Nu får du lägga forumjobbet åt sidan och ge dig tid att köpa dig en generator. Tråden börjar bli lång nu......

/ Manne
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Re: Byta generator!

Inlägg av John Doe »

Jag borde nog ha lyssnat på det kloka svar jag har fått i denna tråd :oops:

Ett tips till er andra! KÖP aldrig en ny generator, utan lägg hellre pengar på att köpa en som passar från början! Jag har nu insett efter 3 dagars bök, att jag INTE kommer få dit den nya jag köpte från Feltema. Utan jag ska ta och försöka leta rätt på en exakt likadan som satt i min, om jag inte hittar en begagnad original någonstans!

Ska ringa runt på måndag på lunchen och höra mig för.... Får bara hoppas Roger hittar den bland sitt lager som han har, 150 kr för en beggad som passar är inte fy skam :wink:
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Re: Byta generator!

Inlägg av John Doe »

YEEES!! Det är bra att man är en som jag-ska-fan-lyckas... Syster hade med sig en gubbe som hon träffar nu hit idag då jag höll på med kojan och han kom med en hel del tips, dock inga som lyckades... MEN då jag var ute och gick med hundarna så tänkte jag, jag skruvar fast den precis som den gamla satt med staget och tro på fan att det lyckades... Dock så måste jag tillverka ett till stag, om jag nu inte finner en på skroten imorgon :mrgreen:

Så nu blir det till åh shoppa ett stag + ny fläktrem eftersom den jag har nu (nya) vart för kort för den här operationen :P Ska bara pilla dit allt sen så blir det dokumentation hur man fixar dit en generator som hör till en våffla i en hundkoja *mahaha*
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Re: Byta generator!

Inlägg av John Doe »

Bild

En fin diff på ca 12 cm :roll: Kolla även in feltema remmen :lol: 30 kr för en rem är inte fy skam måste jag säga...

Bild

Här ser ni staget och ett annat bulthål, El Gringo säger att jag kan använda det bulthål som syns nertill på bilden istället för det där staget sitter!

Måste göra detta eftersom min generator har hålen "kvart i tre" och inte som på den gamla "kvart i ett" därför måste jag göra ghettomod på bilen :lol:

Men sen en fråga, tror ni att jag kan köra med två stag, eller utsätts generatorn för så mycket kraft att jag bara kan köra med ett stag, alltså ett stag nertill på den?
Användarens profilbild
Krewlir
Inlägg: 174
Blev medlem: 23 november 2006 kl. 14:37
Ort: Kristianstad
Kontakt:

Re: Byta generator!

Inlägg av Krewlir »

Fuderar oxå på att skaffa ny generator. Jans har en för 1200:-, tycker det verkar rätt dyrt om man kollar runt på lite olika ställen. Biltema har en universal av bosch-typ för 699:- ´men det är kanske inget att satsa på?...
Användarens profilbild
Manne
Inlägg: 774
Blev medlem: 21 mars 2007 kl. 08:30
Ort: Halmstad

Re: Byta generator!

Inlägg av Manne »

Krewlir skrev:Fuderar oxå på att skaffa ny generator. Jans har en för 1200:-, tycker det verkar rätt dyrt om man kollar runt på lite olika ställen. Biltema har en universal av bosch-typ för 699:- ´men det är kanske inget att satsa på?...
Minispares tar drygt 40pund. Blir billigare än Jana även om man räknar in frakten....

/ m
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Skriv svar