Byta generator!

Allt som har med elektronik att göra.
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Byta generator!

Inlägg av John Doe »

Då var den lyckliga tiden slut för min del med henne då...

Generatorn som jag trodde laddade gjorde verkligen inte det, trots att lampan har slutat lysa till och från!

Nu på vägen hem så slutade strömmen gå till vissa saker, eller ja till i stort sett HELA bilen! Bilen dog till en snabbis för att sen börja funka igen med ström över ALLT! Sen så var det sådär ett par gånger för att sen helt säga NU GER JAG UPP!!

Iom detta så såg jag bensin nålen börja röra sig sakta ner mot rött och då började bilen låta som en T-Ford och puttra sig fram, ALL belysning försvann och fick puttra mig fram i mörker och vinka förbi bilar och lastbilar (låg nämnligen på E4:an)... Nu står hon på en parkering som kostar 30 kr/timmen eftersom jag inte har nå fräs i batteriet förens imorgon, då jag ska hämta det, ladda det i 1-2 timmar för att sen åka hem med bilen... sen får hon fan stå tills jag har bytt generatorn!

Så nu till min fråga, är det lätt eller svårt? Och kan jag fortsätta använda remmen eller måste jag köpa en ny?!

Sen så vet jag inte hur det är med kopplingarna till den heller :S Eftersom det har satt dit en generator från en annan bil!

Antingen fixa detta eller sälja henne och köpa en ny, för nu är min sambo verkligen inte glad på henne :lol:
johan_palm
Inlägg: 638
Blev medlem: 3 juni 2005 kl. 22:20
Ort: kävlinge

Inlägg av johan_palm »

inte svårt med bytet men kan vara lite knivigt iom dom har satt på en annan generator...
Så du får nog kolla så du kopplar rätt..Så det inte blir som nu när jag byta...att en kabel börjar brinna..
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Inlägg av John Doe »

Bara rita en skiss så att man ser hur kablarna sitter, lirka av remmen, koppla bort alla kablarna och sen skruva bort den?! I den ordning eller något jag missat?! Ska nämnligen börja slakta bilen nu idag så :D
pickupkalle
Inlägg: 534
Blev medlem: 16 november 2004 kl. 20:48
Ort: Östersund
Kontakt:

Inlägg av pickupkalle »

Ja jag vet ju en som skulle ha en generator av mig men sen så hörde han alldrig av sig ang om han skulle ha den eller inte??????
Bilar utan Turbo suger........

Mini pickup -67
Audi A6 quattro s-line -05
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Inlägg av John Doe »

Kalle jag mailade dig och vet inte om du har läst dessa mail så :? Tror jag tom har mailat dig två gånger utan att ens ha fått några svar ifrån dig så :(
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Inlägg av John Doe »

Kalle jag mailade dig och vet inte om du har läst dessa mail så :? Tror jag tom har mailat dig två gånger utan att ens ha fått några svar ifrån dig så :(
Användarens profilbild
optus
Inlägg: 761
Blev medlem: 1 juli 2007 kl. 20:18
Ort: Västra Sönnarslöv
Kontakt:

Generator

Inlägg av optus »

Jag har en generator, likström, som suttit på en MG 1100-motor. Behöver den inte, min är konverterad till växelström.
Optus
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Inlägg av John Doe »

Tack Optus men det löser sig för mig ska du se!
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Inlägg av John Doe »

Säger bara OMG!

Var in på Volvo och hörde: 1500 för deras billigaste + stombyteskostnad = 500-1000 kr till för en ny generator...

Åkte till en bilskrot: 400 kr om jag plockade den själv, beroende på volvo. 500 och uppåt om det hade plockat den och hade en på lager!

Feltema tar 700 för sin 65 Ah :lol:

Den Generator som satt på min ligger på 35 Ah :shock:
Senast redigerad av John Doe den 13 december 2007 kl. 13:49, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Inlägg av Hylsan »

fick betala 800pix för en avtagen på skroten till min honda då den hade fruset fast :shock: :shock: uppe i hälsingland.

Annars vet jag inte så mycket, har inte kommit till motorrummet på kojjan än ;)

/Hylsan
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Inlägg av John Doe »

Vad ska jag välja?!

Generator 12 V, 100 Ah
Av Bosch-typ, universal.
1.199,00 kr

Eller

Generator 12 V, 65 Ah
Av Bosch-typ, universal. Passar till många av Volvos 4-cylindriga motorer.
699,00 kr

Vad är bäst egentligen? Fick nämnligen 1000:- att handla på feltema så det spelar ju ingen roll, vill ju liksom ha en som som ger bra kräm och så att jag slipper oroa mig för att den inte ska palla med lite saker som:

extra ljusramp (4 st extraljus) och lite andra roliga saker :wink:
Användarens profilbild
Manne
Inlägg: 774
Blev medlem: 21 mars 2007 kl. 08:30
Ort: Halmstad

Inlägg av Manne »

Kirill skrev:Vad ska jag välja?!

Generator 12 V, 100 Ah
Av Bosch-typ, universal.
1.199,00 kr

Eller

Generator 12 V, 65 Ah
Av Bosch-typ, universal. Passar till många av Volvos 4-cylindriga motorer.
699,00 kr

Vad är bäst egentligen? Fick nämnligen 1000:- att handla på feltema så det spelar ju ingen roll, vill ju liksom ha en som som ger bra kräm och så att jag slipper oroa mig för att den inte ska palla med lite saker som:

extra ljusramp (4 st extraljus) och lite andra roliga saker :wink:
Prisskillnaden är ju ganska stor, i normala fall räcker 65A gott. Även om du kör med 4st 100w extraljus + heljus(120w) så tar det dryga 40A så du har ganska mycket över till allt annat om du inte är en sån där som fyller hela bilen med slutsteg och subwoofers.


Finns båda generatorerna på Feltema? Jag har ingen laddning heller...

/ m
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Inlägg av John Doe »

Yees Manne bägge finns på Feltema :lol: Men känns som att 100 Ah borde ju räcka ändå, men det kan inte bli nå fel med det som sitter i? Tänkte överspänning/slag och sån där skit :shock:

Bättre slå på stort när man ändå håller på för att vara på den säkra sidan anser jag :wink:
Användarens profilbild
Manne
Inlägg: 774
Blev medlem: 21 mars 2007 kl. 08:30
Ort: Halmstad

Inlägg av Manne »

Kirill skrev:Yees Manne bägge finns på Feltema :lol: Men känns som att 100 Ah borde ju räcka ändå, men det kan inte bli nå fel med det som sitter i? Tänkte överspänning/slag och sån där skit :shock:

Bättre slå på stort när man ändå håller på för att vara på den säkra sidan anser jag :wink:
Tycker du att det är värt pengarna extra för den större och om den får plats så kan du ju slå till, min åsikt är dock att 65A räcker gott om du inte skall ha extremt mkt extrautrustning. Problemet med din gamla var troligtvis inte att den hade för lite effekt utan att något var defekt.

/ m
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Inlägg av John Doe »

Defekt det var den :lol: Diodbryggan hade gått helt av och allt var slut invändigt då jag öppnade den :x

Mjaaa tror nog jag kör på 65 Ah för då kan jag börja åka koja igen :twisted:
Skriv svar