Koppla in stereo! [Löst]

Allt som har med elektronik att göra.
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Koppla in stereo! [Löst]

Inlägg av John Doe »

Körde nyss en sökning och har frågat både Gringo och en annan herre här på forumet om hjälp!

Men nu vill jag ha svart på vitt vad som ska göras och hur man ska koppla in det hela :oops:

På ISO-kabeln som följer med stereon så står det Battery power, ignition power och ground, Battery är väl bäst att koppla direkt från batteriet med en säkring på hur många A då? Tänkte även koppla dit en switchknappt så att jag kan mata strömmen på det sättet utan att batteriet sugs ur :lol:

Grounden fixar jag genom att koppla in den mot ramen till mätarhuset...
Sen Ignition power då? Kopplade in den på den vita kabeln förra gången men det finns ju 4 kablar att välja mellan:
Vit, Brun(?) Röd/vit och grön/vit!

Hur har ni som kopplat in stereon gjort för att det ska fungera? Och hur har ni senare kopplat in slutsteget?! För stereon kommer knappast orka driva 6,9:orna jag har i hatthyllan...

Tacksam för hjälp :oops:
Senast redigerad av John Doe den 11 oktober 2007 kl. 20:26, redigerad totalt 1 gånger.
zimon

Inlägg av zimon »

du behöver inte sätta "Ignition" på tändningen... på syrrans bil e de kopplat så man kan köra stereon utan nyckel..(fårga inte mej hur man gör) men de e ju en smaksak

steget kopplar du ju me en lågnivå mellan steget å HUn sen högtalar kablar mellan steget å högtalarna.. sen får du jorda steget osv...
e rätt lätt när man har de på plats.
:lol:
Användarens profilbild
El Gringo
Inlägg: 272
Blev medlem: 3 september 2006 kl. 20:04
Ort: Trollhättan

Inlägg av El Gringo »

Kolla på strömkabeln från stereon om det inte redan sitter en säkring där, isåfall behöver du inte sätta nån extra... Säkring har man försäkra sig om att inte allt går åt helvete om det blir nåt fel. Har du en säkring vid cdn så är den säkrad, säkringen går ju innan cdn gör det, sätter du en till i början på strömkabeln så har du även skyddat den mot att kunna brinna då säkringen brinner innan kabeln. Förutsatt att du har rätt storlek på säkringen då! O det beror på vilken tjocklek på kabel du ska ha. Hittade en bra sida med massa matnyttigt! http://www.nardik.se gå in på magazinet o tryck på hur grova kablar bla bla bla... Så hittar du en tabell där!

Om du vill ha så att stereon kan vara på hela tiden kopplar du helt enkelt ihop ignition och battery-kablarna till batteriet. Batterykabeln tar helt enkelt bara pyttelite ström för att kunna hålla minnet, inget som kommer tömma batteriet... Ignition är "huvudströmmen" om man nu kan säga så, först när den får ström kan du starta stereon, det är väl vanligast att man kopplar den till tändningen just för o inte kunna glömma den o tömma batteriet.

Är det något så är det bara o fråga!
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Inlägg av John Doe »

Det sitter iofs redan en säkring i stereon så då är det bara till att skippa den frågan :P

Men vilken utav kablarna från tändningen då? Vita, Röd/Vita, Grön/Vita eller Bruna?! :O
Användarens profilbild
El Gringo
Inlägg: 272
Blev medlem: 3 september 2006 kl. 20:04
Ort: Trollhättan

Inlägg av El Gringo »

Ah... Damn... har inte boken hemma... Men om ingen svarat innan jag åker ut till kojan så ska jag kolla upp det! Men om du har loss kåpan så kan du se det rätt så lätt! Du har fyra kablar där, den nedersta, vänstra eller hur man nu ska säga det är inget o bry sig om utan det är den andra du ska sno ström av, kommer bara inte på vilken färg det är på den. Dumt o chansa med! ;) Heheh... Men som sagt, jag ska kolla...
Skriv svar