Ljuddämpning

Inredning, klädsel, instrumentering, etc.
grozzny
Inlägg: 147
Blev medlem: 19 mars 2006 kl. 10:35
Ort: Malmö/Göteborg
Kontakt:

Inlägg av grozzny »

Sånna dämpplattor du pratar om är bitumen. Hade det i min mini men det var förre ägaren som satte dit dem. Det är ett riktigt tungt material så du får räkna med några extra kilo..

Fördelen är ju att karossen blir mer solid, nackdelen är om man lägger på det på ett golv med begynnande rost eftersom man då kan bygga igen rostfällor som man sedan får svårare att upptäcka.

Dock kan jag inte säga något om hur stor skillnad den gör då jag bara har kört med bitumenmatta.
Hans L
Inlägg: 156
Blev medlem: 4 oktober 2005 kl. 17:43
Ort: Arvika

Inlägg av Hans L »

Du har två sätt att dämpa ljud beroende på vad du vill uppnå.
Luftigt material gör att ljudet kör vilse i materialet och dämpas på så sätt. Även detta material bör dock ha viss tyngd för att fungera bra.
Sedan har du tunga, tunna material typ asfaltmatta som förhindrar plåt att fungera som trumhinna och därigenom skicka ljudet vidare eller till och med förstärka det. En liten bit tung matta på en stor plåt kan göra underverk.
Börja dock med att täta alla springor. Lägg en sladdlampa i motorrummet en mörk kväll och studera fenomenet inifrån bilen. Ser du ljus så kommer ljudet in samma väg!
Visste du tex att glasmästare kollar om frontrutan är ordentligt vattentät med hjälp av ljud? En liten högfrekvent sändare läggs i bilen. En mottagare föres runt frontrutan. Är det en litet läckage så kommer ljudet ut och mottagaren ger larm! :D
Hans L
Kurg
Inlägg: 5
Blev medlem: 16 juli 2007 kl. 18:58
Ort: Oxelösund

Dämpfärg?

Inlägg av Kurg »

Någon som vet om sån ljudisolerande färg kan vara ett alternativ att lägga som grund te.x. på insidan av huven innan man fäster en dämpmatta?
Egoist är den som talar mer om sig själv än om mig.
Skriv svar