Ljuddämpning

Inredning, klädsel, instrumentering, etc.
schlyter

Ljuddämpning

Inlägg av schlyter »

Tjenixen!

Jag sökte i forumet om ljuddämpning och hittade lite av det jag sökte efter. Men jag tyckte det var synd att dumpa tråden (eller skulle jag hellre gjort det, kan ni ju låsa tråden). men jag har fortfarande några frågor om ljuddämpngen.

Jag har hört att sontech ska vara bra. Monterar de också fast ljuddämpningsmaterialet eller är de bara försäljare?
Hur fäster man ljuddämpningen och vad är effektivast och vart borde man först isolera?
Hur går det med mattorna på golvet om man ska ha isolering där? Limmar man fast mattorna i ljuddämpningen?
Tipsa mig om alla ställeen där man borde isolera om man vill ha en knäpptyst mini.
Är det svårt för en nybörjare att isolera?

Tack på förhand alla minifreaks! :)
grozzny
Inlägg: 147
Blev medlem: 19 mars 2006 kl. 10:35
Ort: Malmö/Göteborg
Kontakt:

Inlägg av grozzny »

Hej,

En knäpptyst mini får du aldrig! =).

Men det klassiska är ju att dämpa mot motorn, alltså torpedväggen. Samt ljuddämpningsmatta på golvet för att göra ljudet lite dovare. Jag använde vanlig ljuddämpningsmatta (tjock) dämpar lite men inte alltför mkt så ha inte för stora förväntningar!

Att ha ett snällt avgasrör (inget sport) är utmärkt "ljudisolering".
schlyter

Inlägg av schlyter »

Nej det är ju klart, de är ju ganska gamla och skraltiga, men ändå så fruktansvärt coola!

Om du dämpat golvet hur går det då med mattorna som också ligger på golvet?
Vilket material för att dämpa motorljudet skulle vara bäst?
Frejkan
Inlägg: 65
Blev medlem: 12 maj 2005 kl. 21:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Frejkan »

Tänk på vilka rostfällor du kan bygga in när du ljudisolerar! (jag tänker framförallt på golvet) Det har jag fått lära mig nu, -the hard way!
grozzny
Inlägg: 147
Blev medlem: 19 mars 2006 kl. 10:35
Ort: Malmö/Göteborg
Kontakt:

Inlägg av grozzny »

Jag la mina mattor ovanpå ljuddämpningsmattan som låg ovanpå golvet. Dock låg det redan bitumenmatta, permanent fastsatt, på golvet. rostproblemen med vatten osv var inget problem för mig iaf. Men det är ju en bra ide att kolla då och då för att se att det inte är blött under dämpmattan.
zimon

Inlägg av zimon »

de finns nått som ja inte kommer ihåg namnet på, som man sprutar på... men de hindrar ifs bara vibrationerna i plåten...
Hans L
Inlägg: 156
Blev medlem: 4 oktober 2005 kl. 17:43
Ort: Arvika

Inlägg av Hans L »

Moderna bilar har ljuddämpningsmatta i motorhuven. Jag köpte självhäftande ljuddämpningsmatta, ca 10 mm tjock, på Biltema och klistrade mot plåtytan mellan stagen i huven. Det hjälpte mer än jag trodde att det skulle göra! Mattan har suttit i två år nu utan att visa någon tendens att vilja lossna. Den har en blank aluminiumsida utåt vilket förmodligen gör att den tål värme rätt bra. :D
Hans L
schlyter

Inlägg av schlyter »

Hans L: Är det sådan här ljuddämpningsmatta från biltema du menar?
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=83277

Hjälpte det med att få bort ljudet ifrån kupen eller var det bara folk utanför som slapp bullret?
Hans L
Inlägg: 156
Blev medlem: 4 oktober 2005 kl. 17:43
Ort: Arvika

Inlägg av Hans L »

Exakt sådan var det!
Det som förvånade mig var att även ljudet i kupén blev lite mera dämpat och det var ju egentligen därför jag satte dit dom. Att huven känns (och hörs) mera gedigen är en bonus.
Grannarna var glada redan tidigare så där har jag inte märkt någon skillnad! :D
Hans L
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Inlägg av John Doe »

Kanske blir så att man får inhandla lite sånt där senare då ;D
schlyter

Inlägg av schlyter »

Hans L: Hur blir det när det blir blött då? isolerar det verkligen lika bra då? Borde det inte cokså ta ett tag innan allting torkat?
Hans L
Inlägg: 156
Blev medlem: 4 oktober 2005 kl. 17:43
Ort: Arvika

Inlägg av Hans L »

Jag har inte märkt minsta tendens till att det samlar vatten!
Ytan är tät. Visserligen blir kanterna öppna men lär torka snabbt. Näst motor och avgasrör så är förmodligen huven den varmaste delen på bilen.
Annars så har du säkert helt rätt i att OM det skulle bli genomvått så skulle det förmodligen dämpa något sämre.......eller bättre eftersom det då blir tyngre!? :?
Hans L
schlyter

Inlägg av schlyter »

Hans L skrev:Jag har inte märkt minsta tendens till att det samlar vatten!
Ytan är tät. Visserligen blir kanterna öppna men lär torka snabbt. Näst motor och avgasrör så är förmodligen huven den varmaste delen på bilen.
Annars så har du säkert helt rätt i att OM det skulle bli genomvått så skulle det förmodligen dämpa något sämre.......eller bättre eftersom det då blir tyngre!? :?
Jag vet faktiskt inte riktigt, men allt bra ljuddämpngsmaterial innehåller luft (?) vilket ska vara det bästa, vad jag har förstått. Det kan ju vara fel.
karki
Inlägg: 92
Blev medlem: 24 juli 2005 kl. 19:16
Ort: Vallentuna
Kontakt:

ljuddämpning

Inlägg av karki »

lite av charmen med mini är ljudet! så varför ljuddämpa?
dodge polara cab 1964 426 max wedge
Plymouth AAR cuda 1970. 340 six pack objekt
saknar hundkoja just nu
Frejkan
Inlägg: 65
Blev medlem: 12 maj 2005 kl. 21:51
Ort: Stockholm

Re: ljuddämpning

Inlägg av Frejkan »

karki skrev:lite av charmen med mini är ljudet! så varför ljuddämpa?
Hoppa in i min helt rensade Mini med ett antal hål i golvet får vi se hur länge du tycker det! :D När det bara är plåt på golvet nu så kan plåten komma i någon slags självsvängning och föra ett väldans liv. Lite tufft och hårt, men inget jag kommer att satsa på! Någon som har erfarenhet av såna där dämpmattor man värmer på plats som då formar sig?
Skriv svar