Austin Mini Clubman -72, lite hjälp skulle behövas!

Allt som har med elektronik att göra.
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Austin Mini Clubman -72, lite hjälp skulle behövas!

Inlägg av John Doe »

Hallå där cooperfolk ;D

Har sen barnsben alltid velat ha en hundkoja, och nu äger jag min första. Har fått tag på en 72:a, absolut ingen rost, då den stått i varmgarage i 10 år. Men skulle vilja veta vad för typ det är, då jag ska köpa lite nya saker till denna skönhet, ska ta bort kittet på den innan den ska omlackas.

Hur ska man kunna koppla in en CD? Och vad för kablar isf?! Vill ogärna förstöra något i den.

Och nån som har något tips på vart man kan få tag på billiga reservdelar?! Har ett par länkar men skulle gärna ta emot flera 8)

Får väl se om vi ses på nån träff fram till sommaren...

/ Kirill nybliven Miniägare
Användarens profilbild
El Gringo
Inlägg: 272
Blev medlem: 3 september 2006 kl. 20:04
Ort: Trollhättan

Inlägg av El Gringo »

Cd finns ju inte original så det är lite skruvande med det. Det lättaste tror jag är o köpa en sorts "cdlåda" o skruva fast i bilen som du sen kan sätta cd-spelaren i, har sett flera som satt en sådan på undersidan av det staget som sitter under instrumentpanelen. Kablarna är bara o dra själv sen.
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Inlägg av John Doe »

Tackar tackar =D Får se om pappan är hemma då jag ska hämta Minin så jag kan höra med honom vad för kablar det ska vara ;D
Användarens profilbild
El Gringo
Inlägg: 272
Blev medlem: 3 september 2006 kl. 20:04
Ort: Trollhättan

Inlägg av El Gringo »

Kablar är inte så mycket! En minuskabel som ska jordas o en pluskabel till batteriet, glöm inte o sätta på en säkring bara! Sen är det bara högtalarkablar kvar!

Vilken modell du har vet jag inte, är kass på det där... Men det finns massa info om det här om du bara letar runt lite! Samma med länkar om delar, finns en del i sverige o mängder i england!
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Inlägg av John Doe »

Får tacka så enormt mycket för hjälpen Gringo 8)
Användarens profilbild
El Gringo
Inlägg: 272
Blev medlem: 3 september 2006 kl. 20:04
Ort: Trollhättan

Inlägg av El Gringo »

Ja det var inte så mycket det! Hoppas du får ihop det utan större problem nu bara! :)
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Inlägg av John Doe »

Har upptäckt en massa små elfel i bilen. Och vettefasen om jag har någon tuta alls i bilen :shock:

Så om jag köper en stereo, som ska kopplas med ISO-kontakter. Så ska minus bara jordas, och plusen gå till batteriet, men vars ska säkringen sitta?!

Värsta är att jag skulle behöva hitta en bok för just den här modellen så man vet vad fasen allt är :p
Användarens profilbild
El Gringo
Inlägg: 272
Blev medlem: 3 september 2006 kl. 20:04
Ort: Trollhättan

Inlägg av El Gringo »

Kolla bak vid batteriet det första du gör förresten vilken kabel som går till jord! Är det minuskabeln är det inga problem, är det pluskabeln har du lukassystem o då kommer du ha skoj ett tag framöver! Det tog mig drygt två veckor o få ordning på min tuta! Usch... Förhoppningsvis har du ett vanligt elsystem...

Säkringen är enbart till för o skydda kabeln från o brinna upp o kanske sätta eld på hela bilen om nu något skulle bli fel, har aldrig hört att det inträffat men man vet aldrig! Oxå tycker försäkringsbolagen om det med... Den sätter du på kabeln mellan cdn och batteriet runt 10-20 cm från batteriet.

Skulle du vilja koppla det så att cdn inte kan starta om inte tändningen är på så kopplar du helt enkelt in pluskabeln på tändningskabeln istället.

Sen finns det en minneskabel från cdn med, har för mig att den är blå/vit, men det bör stå på den. Den ska alltid ha ström om du vill ha kvar radiokanaler o sånt iaf, så den kopplar du oxå till batteriet, den behöver ingen säkring men om du ändå drar den andra dit kan du likaväl bara skarva in den.

Hoppas jag inte rörde till det för dig nu, har en förmåga o lyckas med det när jag ska förklara något... :?

O är det nu så olyckligt att du har ett lucassystem så får du fråga nån annan, för jag gör alltid fel när jag försöker göra nåt i det... :)
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Inlägg av John Doe »

Haha ingen fara Gringo ;) Minus går med en kabel till chassit så jag har inget lucassystem :D Men sambon min är JÄVLIGT glad att jag inte har någon tuta, eftersom jag är lite väl glad i hågen med att använda denna på folk som inte kan köra bil (speciellt volvo och saabägare :evil: ) *haha*
Användarens profilbild
crowan
Administratör
Inlägg: 1425
Blev medlem: 23 september 2005 kl. 20:14
Ort: Lund

Inlägg av crowan »

Jag säljer en svensk verkstadshandbok, under säljes som täcker in din modell också. Har en likadan själv (clubman 72:a då alltså)
Användarens profilbild
Ola
Inlägg: 465
Blev medlem: 13 november 2004 kl. 20:27
Ort: Alvesta
Kontakt:

Inlägg av Ola »

ni har nog lucas system allihop. å lucas system e jätte bra bara det inte är massa epa traktor elektriker som kopplat om och kopplat på massa extra skit.
"Understeer" is when you hit the fence with the front of the car.
"Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car.
"Horsepower" is how fast you hit the fence.
"Torque" is how far you take the fence with you.
Användarens profilbild
El Gringo
Inlägg: 272
Blev medlem: 3 september 2006 kl. 20:04
Ort: Trollhättan

Inlägg av El Gringo »

Det var en sån som vart framme i min bil när jag köpte den... O vaddå saab? Jag har ju en sån... :cry:
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Inlägg av John Doe »

:D :wink:
El Gringo skrev:Det var en sån som vart framme i min bil när jag köpte den... O vaddå saab? Jag har ju en sån... :cry:
hehe :p men du har en mini det som räknas
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Inlägg av John Doe »

Tog loss min varningsblinkers idag och kollade varför den inte fungerar.

Såg då att två st svart/vita kablar inte är kopplade in i dosan och det enda som är kopplade är den lila och svarta.
Kontakterna är numrerade från 1-8! Vart ska då dessa två lösa kablar sitta?

Sen någon som vet vad detta kan vara för något?

Bild
Användarens profilbild
crowan
Administratör
Inlägg: 1425
Blev medlem: 23 september 2005 kl. 20:14
Ort: Lund

Inlägg av crowan »

Är de verkligen varningsblinkers som du menar? Bilden är tagen på bromsvarnaren, det ska finnas en knapp inne i kupen som du kan trycka på för att kolla att den fungerar. Kan det vara den du menar?

Och i så fall tror jag att de svart/svartvita sladdarna ska komma från bromsvarnaren...
Skriv svar