Sida 1 av 2

klapperljud vid kopplingen

Postat: 7 september 2007 kl. 19:42
av tallefjanten
har klapperljud vid kopplingen, allt av lager och
lagerbanor är sprillans nytt! lika förbannat är d samma ljud
nu som före demontering. alla axialspel är kollat på
primärdrevet och mellandrevet och dom befann sig innom toleranserna.
är d nån här som har råkat ut för nåt annat fel än dessa 3 drev?
lamell som slamrar?
uttrampningslager nytt, layshaft + lager nytt, mellandrevslager nytt
ingående drevs rulllager nytt+ lagerbana. kan primärdrevets
bussningar vara hysterisk känsliga när d gäller slitage?
har ju tagit isär och monterat ihop x antal A motorer på 20 år nu,men har
alldrig upplevd " skallerormsljudet" förut.
ljudet försvinner när kopplingen trycks ner.

Postat: 7 september 2007 kl. 21:21
av Crona
Du har mätt axial glappet vevaxeldrevet? Det finns lite ju lite olika glidlager att schimsa med.

Be någon lägga foten lätt på kopplingen så tittar du själv på kopplingsarmen om den rör sig ut och in, om den rör sig så är kopplingen snedspänd och då kan du få ett ljud som du beskriver.

Kan ljudet ev. komma inifrån lådan?

Postat: 7 september 2007 kl. 22:08
av tallefjanten
kopplingen snedspänd? :shock:
nääää nu får du förklara lite här.
ultralätt svänghjul och tryckplatta är d iallafall.
nej ljudet kommer inte från lådan. bottenaxeln är helt ny
+lager till denna. trampar jag ner kopplingen blir d tyst.

Postat: 7 september 2007 kl. 22:24
av Crona
tallefjanten skrev:kopplingen snedspänd? :shock:
nääää nu får du förklara lite här.
ultralätt svänghjul och tryckplatta är d iallafall.
nej ljudet kommer inte från lådan. bottenaxeln är helt ny
+lager till denna. trampar jag ner kopplingen blir d tyst.
Ok jag börjar med att försöka förklara vad jag menade.
När man monterar kopplingsfjädern så skall man använda ett specialverktyg för att pressa samman fjädern, detta för att fjädern skall spännas ihop jämt samt för att kunna centrera kopplings lamellen.
Om man inte har detta verktyg så kan kopplingsfjädern spännas lite på sned, detta gör i sin tur att ytan som urtrampningslagret löper mot inte blir plan och det kan uppstå ett pulserande ljud.
Men detta utesluter du enkelt genom att som jag skrev lägga foten lätt på pedalen och se om armen ”hoppar” är armen stilla så är kopplingsfjädern rätt monterad.

När du trampar ner kopplingen helt så försvinner problem med en ev, snedspänd kopplingsfjäder för då avlastar du den och den ligger jämt mot urtrampningslagret.
Vet inte hur jag tydligare skall kunna förklara vad jag menar men testa bara att trampa en 5-10 mm på kopplingen och kolla om armen rör sig, gör den inte det så kan du glömma vad jag skrev.

kopplingsljud

Postat: 8 september 2007 kl. 00:32
av karki
Det brukar alltid låta ett smärre mellanösternkrig av lådan eller kopplingen!
det är helt ok bara kör!/peter

Postat: 8 september 2007 kl. 07:27
av tallefjanten
ok crona ska testa! tack så mycket :D
men d verktyg du ref till,gäller d inte den första typen av koppling
där kopplingsfjädern bestod av 6-8 småa "ventilfjädrar"

nää karki! efter 20 år så hör jag skillnad på
ljud som ska vara där och inte. detta ljud ska defintivt
INTE vara där

Postat: 8 september 2007 kl. 11:17
av Crona
tallefjanten skrev:men d verktyg du ref till,gäller d inte den första typen av koppling där kopplingsfjädern bestod av 6-8 små "ventilfjädrar"
Nu måste jag erkänna att det vet jag inte :oops: har aldrig sett någon annan kopplingsfjäder än tallriksfjädern så jag utgick från att verktyget skulle användas på alla.
Men jag har letat upp numret på verktyget, 18G304M så vi pratar om samma verktyg.
Har du eller kanske någon annan en bild på hur denna gamla kopplingsfjäder ser ut?

Postat: 8 september 2007 kl. 12:45
av Crona
Jag hitta själv en bild i en verkstadshandbok, men det ser bara ut att vara tre fjädrar.
Men men ja verktyget är framtaget till denna typ av kopplingsfjäder men hålen finns kvar även på den nya typen så den bör kunna användas även där

Postat: 8 september 2007 kl. 15:26
av tallefjanten
den fjäder som jag har, tror jag kom 68 och fram til
vertokopplingen 80. så detta verktyg är ej aktuell för fjädern jag har.
rund fjäderring har jag. gjorde testet som du sa crona,men armen
var helt stilla. så d lutar åt dom helsikes dreven bakom transkåpan.
gud va less jag e!

Postat: 8 september 2007 kl. 15:42
av Crona
Ok då släpper vi det, när kom felet?

Du skriver att du mätt axialspelet på primärdrevet (vevaxeln) vad hade du för spel? Det finns ju olika tjocka glidlager för att justera detta spel.
Om ljudet kom efter renovering, kommer alla tre transmissionsdreven från samma motor? (har de tidigare varit körda tillsammans)

Postat: 8 september 2007 kl. 19:39
av tallefjanten
klapperljudet var där innan jag tog isär motorn(skulle ändå ut med
den pga oljeläck) passade på att byta alla lager då för att eliminera
ljudet. mellandrevet har jag bytt ut pga axeltapparna var lika kort på
båda sidor,tog då ett drev från en 1275 allegro,där är ena tappen
längre en den andra. längsta tappen inn mot växellådshuset.
gjorde d eftersom längre tapp har bättre stadga. eftersom d är
lika klapperljud nu som innan tror jag inte d har nånting med om
jag har tagit ett annat drev. motorn är ute i morn förmiddag så
dåfår vi se vad som är fel.

Postat: 8 september 2007 kl. 20:28
av Ola
Hallå Kj
Vad har du för urtrampnings lager ?.
den gamla typen eller nya som e lös på axlen ?

/Ola

Postat: 8 september 2007 kl. 22:49
av Crona
tallefjanten skrev:motorn är ute i morn förmiddag så
dåfår vi se vad som är fel.
Då ser vi fram emot fortsättningen och förhoppningsvis lösningen på mysteriet :wink: :wink:

Postat: 9 september 2007 kl. 18:28
av tallefjanten
har tagit isär och monterat ihop motorn, har tagit kort
på primärdrevet(vevaxeldrevet) kunne se konstig slitage på
den delen närmast kopplingen,
har satt dit ett annat drev, hoppas nån kan tyda slitagemönstret
på den gamla.nån som kan lägga upp bild?

Postat: 9 september 2007 kl. 19:07
av Crona
tallefjanten skrev: på den gamla.nån som kan lägga upp bild?
Du har PM.