Sida 1 av 1

Byta axel lager på släp

Postat: 30 augusti 2007 kl. 09:25
av crowan
Var och besiktigade släpen och fick backning på en axel lagring. Har aldrig bytt någon sådan innan och undrar nu hur man får loss det. Har en dålig bild tagen med mobilen :

Bild

Det är en gammal släp från 70 talet, så man tycker inte det borde vara så avancerat...

Alla tips mottages tacksamt!

Postat: 31 augusti 2007 kl. 15:59
av crowan
Ingen som har någon idé på hur man får loss det?

Postat: 31 augusti 2007 kl. 19:01
av Manne
Jobbigt!!!!
Är fjädringen stum/fastnat? Om den har det.....
Snackade med brorsan, han har fixat min + ett par släp till. Det är en gummilagring som har rostat fast. Man har i så fall 2 alternativ:
1. Ny axel typ 5000:-
2. Fixa den gamla, hur?
* slitsa upp axeln den med vinkelslip så man får loss gummilagringen
* ta bort rost och smörja upp lagring
* svetsa ihop försiktigt och snyggt (ej skada gummilagring, vet ej om
bes. gillar att man svetsar i axeln)

Om du verkligen är intresserad pm:a mig så får du numret till brorsan. Jag hängde inte riktig med i hans förklaring nämligen.

/ Manne

Postat: 6 september 2007 kl. 23:53
av lennie
Den ekonomiska lösningen skulle väl vara att köra den obesiktigad, försäkringen går ju ändå på dragbilen, men det är ju inte rätt...

Postat: 7 september 2007 kl. 14:19
av crowan
Ja, det kanske är en idé. Vad kostar det om man blir stoppad?

Postat: 7 september 2007 kl. 15:16
av Crona
Prova att lasten med lite lätt överlast ju mer ju bättre :) kör sen på så dåliga vägar du hittar.
Släpper det inte då så är det i det närmaste kört och då finns det bara en riktigt billig lösning :wink:
Ta av regskylten ersätt stötdämparna med två rör (får inte kunna fjädra) och häng på en LGF triangel så kör du lagligt men bara upp till 40 km/h

Postat: 7 september 2007 kl. 15:44
av Manne
Crona skrev:Prova att lasten med lite lätt överlast ju mer ju bättre :) kör sen på så dåliga vägar du hittar.
Släpper det inte då så är det i det närmaste kört och då finns det bara en riktigt billig lösning :wink:
Ta av regskylten ersätt stötdämparna med två rör (får inte kunna fjädra) och häng på en LGF triangel så kör du lagligt men bara upp till 40 km/h
Ang. ju mer last desto bättre..det var det de hade försökt med mitt släp innan jag köpte det. Lastat fullt med sand och kört på dåligt väg. Knäckte båda bärarmarna, blev lutning a la nedlastad BMW. Blev billigt för mig att köpa dock.....

Postat: 7 september 2007 kl. 16:13
av Crona
När det gäller att få loss fjädringen så är det bättre ju mer last du har, men som sagt det kan ju uppstå följdskador :mrgreen:
Lagom är alltid bäst :roll:

Postat: 7 september 2007 kl. 20:49
av crowan
Jag har en rund axel, så jag har fått förklarat för mig att det inte är riktigt samma fenomen som på en fyrkantig axel. Jag har inte problem med att fjädringen inte fungerar utan att det är glapp i axeln.

Jag ska försöka få av svingarmen, så får jag se om man inte kan pressa in en ny bussning...

Postat: 7 september 2007 kl. 21:01
av Crona
Ok jag tog för givet att det var fjädringen som packat ihop.
Normalt så är ju inte svingarmen lagrad utan sitter fast i axlen som i sin tur är lagrad i en gummibussning.

Försök att få isär det och lägg ut en bild på hur det ser ut så skall vi nog hitta på någon reparationslösning.

Postat: 9 september 2007 kl. 08:15
av crowan
Jag ska ut en sväng idag, så får vi se hur det går...