Kojabiten!

Visa upp din bil och läs om andras projekt
Användarens profilbild
Manne
Inlägg: 774
Blev medlem: 21 mars 2007 kl. 08:30
Ort: Halmstad

Re: Kojabiten!

Inlägg av Manne »

Engelska fälgar från slutet 60- början 70-talet nånting. De som sitter på bilen på bilderna skall tydligen vara MK1 och de nyinköpta MK2.
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Gank
Inlägg: 13
Blev medlem: 7 maj 2008 kl. 07:48
Ort: Karlskrona

Re: Kojabiten!

Inlägg av Gank »

Jag har kört mina kojor med cosmic utan breddare, fungerar bra.
Användarens profilbild
Manne
Inlägg: 774
Blev medlem: 21 mars 2007 kl. 08:30
Ort: Halmstad

Re: Kojabiten!

Inlägg av Manne »

Är det 5":are du har? Däck 165/70?
/ Manne
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Gank
Inlägg: 13
Blev medlem: 7 maj 2008 kl. 07:48
Ort: Karlskrona

Re: Kojabiten!

Inlägg av Gank »

:) det minns jag inte, fälgarna ligger i ett garage 20 mil bort. Jag har inte använt dem på 20 år...
Men jag ska dit i helgen och kolla.
Användarens profilbild
Manne
Inlägg: 774
Blev medlem: 21 mars 2007 kl. 08:30
Ort: Halmstad

Re: Kojabiten!

Inlägg av Manne »

Jag får ev. hit mina till helgen också så då kan jag prova dem på. Är dina samma modell?
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Gank
Inlägg: 13
Blev medlem: 7 maj 2008 kl. 07:48
Ort: Karlskrona

Re: Kojabiten!

Inlägg av Gank »

ja, de ser iaf likadana ut
Användarens profilbild
Manne
Inlägg: 774
Blev medlem: 21 mars 2007 kl. 08:30
Ort: Halmstad

Re: Kojabiten!

Inlägg av Manne »

Har varit fantastiskt overksam i garaget senaste halvåret. Har mest köpt grejor och drömt. Fick i alla fall ett ryck och tog ut bilen i vårvädret för en liten avtvättning. Passade oxå på att testa mina "nya" Cosmicfälgar och montera mina nya backspeglar. Letat länge för att hitta något som passade mot de gamla skruvhålen i dörrarna. Ville inte ta upp fler hål. Hittade samma fabrikat som mina svarta fast kromade som hade exakt samma hålavstånd.
Blev givetvis en liten provtur med barnen runttrillandes i kupén (har bara förarsäte i) och fick givetvis också soppatorsk 50m hemifrån. Kommer inte så långt på min tilfälliga 2 liters tank.
I juni blir det bagage och golvsvetsning. Passade på att ta lite bilder när den ändå var ute...
BildBildBildBild
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Användarens profilbild
Manne
Inlägg: 774
Blev medlem: 21 mars 2007 kl. 08:30
Ort: Halmstad

Re: Kojabiten!

Inlägg av Manne »

Jag har äntligen börjat med rostlagningen undertill. Eftersom bilen redan är lackad utvändigt blir det en balansgång mellan hur mycket man vill göra och vad som man gör till slut. Har hittills begränsat mig till att inte röra något som gör att jag behöver lacka om utsidan. Vet att jag kommer att köra runt på en del spackel som borde bytts mot svets men känner att hellre få ut bilen nästa sommar och kanske få lacka om den om så där 4-5 år än att börja kapa upp "utsidan" nu och lacka om hela bilen. Vet fortfarande inte om jag vill ha flaggan på taket kvar. Kommer dock att behöva svetsa lite på trösklar men den omlackeringen fixar jag själv.
Bytt större delen av bagaget i veckan och fortsätter i morgon måndag. Skall strax ta ställning till om hydrolasticen åker tillbaka eller om det blir Coilovers i fortssättningen. Tar tacksamt emot tips från er som monterat det, framför allt på hydrolasticbil.
Skall försöka fota lite i veckan...........
Senast redigerad av Manne den 30 juni 2008 kl. 16:08, redigerad totalt 1 gånger.
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Kojabiten!

Inlägg av minitokig »

härligt jobbat, vi ser framemot fortsättning!
:)
Användarens profilbild
Manne
Inlägg: 774
Blev medlem: 21 mars 2007 kl. 08:30
Ort: Halmstad

Re: Kojabiten!

Inlägg av Manne »

Jag har varit i föräldrarhemmet i Småland och bockat lite plåt till kojan och "sno" Mig-svetsen på obestämd framtid. Passade också på att fixa lite med bruksbilen. Som tur var behövde jag åka och handla lite delar till den när den stod på pallbockar, fick dock en schysst lånebil (även om den är tysk) av storebror. Vilken skön känsla det är att glida runt i en 60-talare utan servo och sånt där modern lull-lull (svettigt utan AC dock). Lucasöverdragen på extraljusen är mina men de får jag nog aldrig tillbaka. Längtar efter att köra koja NU!
Bild
/ m
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: Kojabiten!

Inlägg av Hylsan »

fin pärla din bror har 8)

/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
Manne
Inlägg: 774
Blev medlem: 21 mars 2007 kl. 08:30
Ort: Halmstad

Re: Kojabiten!

Inlägg av Manne »

Efter 3 månaders frånvaro i garaget och med en helt barnfri helg skulle det svetsas tänkte jag. Vad händer...mkt roligare att montera en rattsänkningssats än att svetsa ju. Hur som helst tog jag mig i kragen och fick dit lite plåt i eftermiddags. Börjar faktiskt se ett slut eller i alla fall att man nått halvvägs med svetsen. Laddar inför morgondagen då det skall brännas på igen. Skall försöka fota lite vad det lider. Någon som kan tipsa om bra färg att grunda med undertill. Helst zinkfärg eller liknande.
/ Manne
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: Kojabiten!

Inlägg av Hylsan »

Kör med biltemas zinkspray, om det är bra eller dåligt vet jag dock inte då jag bara använt de i nått år.

/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
Manne
Inlägg: 774
Blev medlem: 21 mars 2007 kl. 08:30
Ort: Halmstad

Re: Kojabiten!

Inlägg av Manne »

Jo har också använt zinkspray men skulle helst vilja ha något som man kan pensla på under för att få det lite tjockare.
/ M
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Användarens profilbild
Manne
Inlägg: 774
Blev medlem: 21 mars 2007 kl. 08:30
Ort: Halmstad

Re: Kojabiten!

Inlägg av Manne »

Då har man äntligen varit lite produktiv med svetsen (behöver snart mer gas). Nu har jag bara främre golvet på passagerarsidan kvar + ev. nått litet i motorrummet (det får vi se när motorn åker ur).
Har också bestämt mig för att satsa på hydrolasticen till slut. Inhandlat förstärkta genomslagsgummin, stötdämpare fram, nya rör och "damasker" till donen. Funderar fortfarande på sänkning/uppstyvning. Skall kolla lite på om det går att modifiera typ a la hi-lows eller om det blir nån annan variant.
Fick mina Dunlop D1:or i veckan också. Visst behöver de renoveras men vad vackra de är trots ärg och näst intill obefintlig lack. Kommer nog att sälja en omgång Cosmics vad det lider men har svårt att göra mig av med vissa grejor ibland.
Bild

Welding to be continued............i morgon!

/ Manne
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Skriv svar