Kojabiten!

Visa upp din bil och läs om andras projekt
Användarens profilbild
Manne
Inlägg: 774
Blev medlem: 21 mars 2007 kl. 08:30
Ort: Halmstad

Kojabiten!

Inlägg av Manne »

Har letat efter en äldre bil en längre tid då mina döttrar 2 och 4 år ej får plats på Vespan samtidigt. Har aldrig hållt på med Hundkojor tidigare och letade efter 60-tals Alf, BMW eller Vw typ3 som jag ägt tidigare (före fru och barn). Min fru var rätt motsträvig till att utöka fordonsparken men efter att "lovat sälja 1st VW 1500S/objekt) samt min Norton som vilat dryga 10år så fick jag svaret att en Hundkoja kunde hon tänka sig. Passade dessutom mitt lilla garage ypperligt. Leta, leta på blocket och liknande sajter. Hittade en och slog till. Nu väntar ny motor och lite rostlagning under...

Bild
10 tummare såklart!!!!!!!!!!!

Bild
Nyinköpt med sänkning a'la hydrolastic..

Bild
Pumpat upp lite..

Bild
Är man för gammal för flagga på taket? (60-talist)

Bild
Motor på G...

Bild
Hur f-n kan man lacka om en bil utan att svetsa upp den undertill?

Närmast väntar svetsning...
Senast redigerad av Manne den 18 september 2008 kl. 16:58, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Manne
Inlägg: 774
Blev medlem: 21 mars 2007 kl. 08:30
Ort: Halmstad

Inlägg av Manne »

Har idag monterat nya kamlager i 1275:an. Om någon behöver låna verktyg för att montera ur/i kamlager så har jag (brorsan) tillverkat ett sådan nu...
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Inlägg av John Doe »

Ser fasen riktigt bra ut det där :D Synd att vi män måste höra med våra regeringar först hemma annars blir det livat värre som en Polsk riksdag :lol:

Bästa med kojorna är att du slipper ha bälte bak, men då du har två små döttrar så skulle jag ta och fixa bälten bak :wink:
Användarens profilbild
Manne
Inlägg: 774
Blev medlem: 21 mars 2007 kl. 08:30
Ort: Halmstad

Inlägg av Manne »

Kirill skrev:Ser fasen riktigt bra ut det där :D Synd att vi män måste höra med våra regeringar först hemma annars blir det livat värre som en Polsk riksdag :lol:

Bästa med kojorna är att du slipper ha bälte bak, men då du har två små döttrar så skulle jag ta och fixa bälten bak :wink:
Jo det blir nog det.Skall bara byta ut plåten i golvet som är pop-nitad fast!
Känns inte så bra att fästa bälten i den........
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Rolle88

Inlägg av Rolle88 »

Klart du ska ha en flagga på taket det är ju de snyggaste som finns på en mini ;)
AndreasT
Inlägg: 25
Blev medlem: 22 december 2007 kl. 00:39
Ort: Göteborg / Skövde / Stockholm

Inlägg av AndreasT »

Popnit är perfekt och tidsenligt och engelskt , mycket lättare än att svetsa och tar inte så lång tid att göra :wink:

Bli aldrig förvånad när du köper en engelsk bil !
Har hört allt ifrån glasfibertrösklar med plåtskruv på rolls till plåt trösklar som varit limmade på en Mg (ramlade av)

Mina bakskärmar / trösklar / balkar på mgb.n va bara loppsvetsade så hela svetsar ramlade av när man slog på balkarna och lämnade helt orörd plåt efter sig.

Men ta o svetsa allt riktigt o va lite svensk :)
Användarens profilbild
E.T.
Inlägg: 133
Blev medlem: 22 mars 2007 kl. 21:49
Ort: Tierp

Inlägg av E.T. »

Hej apropå fusk så lånar jag din tråd lite... Farsan köpte en koja för en massa år sedan som var spacklad på taket. Å de var ingen lite kaka och ARMERAD MED 3" SPIKAR!!!!!! :shock:
Användarens profilbild
Manne
Inlägg: 774
Blev medlem: 21 mars 2007 kl. 08:30
Ort: Halmstad

Inlägg av Manne »

Får faktisk erkänna att jag själv byggt upp en skärmkant på en gammal VW Typ3 med grov ståltråd och silvertejp. Fast det var "bara" tills jag hann byta bakskärmar.

/ m
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Användarens profilbild
Manne
Inlägg: 774
Blev medlem: 21 mars 2007 kl. 08:30
Ort: Halmstad

Förmodligen ingen Kojasommar...snyft!

Inlägg av Manne »

Ja så var långhelgen förbi, 3-veckors ledighet då det som skulle svetsas på kojan i bagaget plus att montera ihop nya motorn. Vad hände? Ischiassmärtor 16:e dec. och sedan mer eller mindre sängläge plus ett par besök på akuten som konstaterade 2-8 veckor innan det var över. I onsdags blev det dock akut och ambulans till Varbergs sjukhus. Har aldrig trott att sådan smärta fanns, fick 4!!! morfinsprutor i ambulansen och då gjorde det fortfarande d-jilgt ont. Som tur var la det mycket av känseln i "mittpartiet" av och det innebar akutoperation i fredags. Fanns en massa lös skit som tryckte på ischiasnerven men rätt ok nu även om jag har lite "domningar" i vänster fot. Kom hem idag men det får bli lite lugnt några månader nu och bygga kropp istället för koja.

Siktar på Halmstad men vi får se...

/ Manne
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Användarens profilbild
Manne
Inlägg: 774
Blev medlem: 21 mars 2007 kl. 08:30
Ort: Halmstad

Re: Kojabiten!

Inlägg av Manne »

Händer inte mycket på projektfronten fortfarande på grund av ryggen. Shoppar mest grejor och drömmer om första "riktiga provturen". Har dock lackat mina fälgar och provmonterat dem, blev väldans nöjd.
Lite för högt tryck i vätskefjädringen dock, därav Jeep-Looken.
Bild
Bild
Bild
Bild
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Danielsson
Inlägg: 105
Blev medlem: 5 augusti 2007 kl. 20:39
Ort: Timrå

Re: Kojabiten!

Inlägg av Danielsson »

Gillar den skarpt! Flaggan och färgen är right on spot!
Användarens profilbild
johnson
Inlägg: 603
Blev medlem: 6 mars 2005 kl. 20:09
Ort: Skövde

Re: Kojabiten!

Inlägg av johnson »

Fräsch!! :shock:

Såg i miniworld med en koja och ett litet släp med vespan på bakom, kanske något för dig ;)
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Re: Kojabiten!

Inlägg av John Doe »

Var ett tag sen man var in här, och läser om ryggen din :o Får bara hoppas det är bättre med den nu, har ju gått 3 månader nu så lite bättre får vi väl hoppas :D

Hur gåre med bilen din då? Blir det något byggt eller lyfter du skrot för ryggens skull :wink:
Användarens profilbild
Manne
Inlägg: 774
Blev medlem: 21 mars 2007 kl. 08:30
Ort: Halmstad

Re: Kojabiten!

Inlägg av Manne »

En och en halv omgång (6st) Cosmic till införskaffade.Har dock själv bara sett dem på bild då "brorsan" fyndade dem på en veteranmarknad. Någon som vet om man kan ha dessa fälgar utan skärmbreddare. Fälgarna är 5 tum breda. De "röda" är bara grundlackade ännu....
Bild
Bild
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Riikard
Inlägg: 6
Blev medlem: 13 april 2008 kl. 10:52

Re: Kojabiten!

Inlägg av Riikard »

Fan va fräsiga fälgar har aldrig sett dem innan. :mrgreen:
Skriv svar