Ljud-Projekt: Rover Mini Cooper

Visa upp din bil och läs om andras projekt
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Inlägg av Hylsan »

hur går det?? :shock:

/Hylsan
zimon

Inlägg av zimon »

går å går;)

har inte gjort så mkt nu.. haft lite ont om tid.

basen spelar som den ska nu iaf... men ja tycker att 6.5orna spelar lite väl mkt bas... de måste man vl kunna ändra på i HUn? eller måste man läga nått filter lr liknande mallan HU å högtalare?
ja e värdelös på å läsa instruktionsböcker..
har inte ens fått bort demo-läget än.. har bara gjort lite småförsök, men ändå :oops:
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Inlägg av Hylsan »

det fixar du enklast med ett filter ja.
man kan kanske ställa in det på stereon, men det vet jag inget om.

är osäker på vilka komponenter, men det kan du kolla på zatzy.

/Hylsan
zimon

Inlägg av zimon »

får slänga upp en tråd där när man hinner;)
Användarens profilbild
Krewlir
Inlägg: 174
Blev medlem: 23 november 2006 kl. 14:37
Ort: Kristianstad
Kontakt:

Re: Ljud-Projekt: Rover Mini Cooper

Inlägg av Krewlir »

Ett imponerande bygge!

Jag är inte så hemma på det där med billjud osv men vad säger du/ni om "http://www.netonnet.se/index.asp?iid=81939"
Användarens profilbild
El Gringo
Inlägg: 272
Blev medlem: 3 september 2006 kl. 20:04
Ort: Trollhättan

Re: Ljud-Projekt: Rover Mini Cooper

Inlägg av El Gringo »

Har du bara tillräckligt med ström till dem så ska de nog kunna göra ett bra jobb! Vart o hur hade du tänkt o ha dem?
Användarens profilbild
Krewlir
Inlägg: 174
Blev medlem: 23 november 2006 kl. 14:37
Ort: Kristianstad
Kontakt:

Re: Ljud-Projekt: Rover Mini Cooper

Inlägg av Krewlir »

Tänkte ha dem i hatthyllan, bara koppla dit högtalarekabel
Användarens profilbild
El Gringo
Inlägg: 272
Blev medlem: 3 september 2006 kl. 20:04
Ort: Trollhättan

Re: Ljud-Projekt: Rover Mini Cooper

Inlägg av El Gringo »

Jovisst funkar det! Men du kommer inte kunna utnyttja dem helt o hållet om du bara ska driva dem med stereon, så du får inte riktigt lika mycket bas som du kunde fått ur dem! Så är det bara för o få lite ljud i bilen tycker jag du ska välja ett par billigare! Men håll dig helst till den storleken, 6,5 tum, annars kommer det nog låta lite väl klent tror jag...
Användarens profilbild
Mazze
Inlägg: 322
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 23:02
Ort: Hudiksvall

Re: Ljud-Projekt: Rover Mini Cooper

Inlägg av Mazze »

Men storleken har inget att göra med ljudet! Är det ljudtryck man är ute efter så är det endast verkningsgrad och inmatad effekt om betyder något.
/Mazze

"If it's stuck and it's not supposed to be, WD-40 it. If it's not stuck and it's supposed to be, duct tape it."
Användarens profilbild
El Gringo
Inlägg: 272
Blev medlem: 3 september 2006 kl. 20:04
Ort: Trollhättan

Re: Ljud-Projekt: Rover Mini Cooper

Inlägg av El Gringo »

Visst är det väl så... Till viss del iaf... Men du kan aldrig få nåt vidare komplett ljud ur ett par 5.25or, o som jag fattade hans upplägg så har han tänkt sig o ha ett enda par högtalare drivna med stereon o inget annat, då behöver han ha ett par lättdrivna 6.5or för att iaf ha litegrann av allt i ljudet!

Försökte bara göra det enkelt för honom då han inte verkar så insatt/intresserad av ämnet i övrigt. Sen kan man ju alltid snöa in sig hur långt som helst i det hela om man vill!
Användarens profilbild
Krewlir
Inlägg: 174
Blev medlem: 23 november 2006 kl. 14:37
Ort: Kristianstad
Kontakt:

Re: Ljud-Projekt: Rover Mini Cooper

Inlägg av Krewlir »

Just nu är jag inte ute efter att få ett jättebra ljud, mer att få ett hyffsad ljud som sedan kan byggas vidare på. Känner att jag vill få bilen klar någon gång, solen börjar ju titta fram :P
Användarens profilbild
El Gringo
Inlägg: 272
Blev medlem: 3 september 2006 kl. 20:04
Ort: Trollhättan

Re: Ljud-Projekt: Rover Mini Cooper

Inlägg av El Gringo »

Då tycker jag det verkar vara ett riktigt vettigt val! Ett litet slutsteg kan du ju alltid lägga till senare när du känner att det är dags o uppgradera... :)

Så kör du på dem, de kommer nog duga gott!
Användarens profilbild
Krewlir
Inlägg: 174
Blev medlem: 23 november 2006 kl. 14:37
Ort: Kristianstad
Kontakt:

Re: Ljud-Projekt: Rover Mini Cooper

Inlägg av Krewlir »

Låter fint! Man vill ju ut i solen o glänsa med lilla pärlan! 8)
Användarens profilbild
Mazze
Inlägg: 322
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 23:02
Ort: Hudiksvall

Re: Ljud-Projekt: Rover Mini Cooper

Inlägg av Mazze »

El Gringo skrev:Visst är det väl så... Till viss del iaf... Men du kan aldrig få nåt vidare komplett ljud ur ett par 5.25or, o som jag fattade hans upplägg så har han tänkt sig o ha ett enda par högtalare drivna med stereon o inget annat, då behöver han ha ett par lättdrivna 6.5or för att iaf ha litegrann av allt i ljudet!

Försökte bara göra det enkelt för honom då han inte verkar så insatt/intresserad av ämnet i övrigt. Sen kan man ju alltid snöa in sig hur långt som helst i det hela om man vill!
Men storleken spelar fortfarande ingen roll och eftersom du helt klart inte vet vad du pratar om så hjälper du knappast alls. Han kan ha 4" högtalare eller vad som helst, bara verkningsgraden är bra!
/Mazze

"If it's stuck and it's not supposed to be, WD-40 it. If it's not stuck and it's supposed to be, duct tape it."
Användarens profilbild
El Gringo
Inlägg: 272
Blev medlem: 3 september 2006 kl. 20:04
Ort: Trollhättan

Re: Ljud-Projekt: Rover Mini Cooper

Inlägg av El Gringo »

Nu vet jag ju iofs inte hur många högtalare du har laborerat med, men jag har då iaf aldrig fått till något vidare ljud ur enbart ett par fyrtummare, vare som monterade rakt av eller med avpassade högtalarlådor.
Kanhända att det finns några, men ska de vara billigare än de som frågan gällde o lättare att installera så blir det nog lite svårare o få till tror jag! Effekt o verkningsgrad behövs ju självklart, men pris brukar oxå vara en detalj som inverkar i folks val av produkter, även arbetsinsats. Det går o få till suveränt ljud med nästintill vilka skithögtalare som helst, bara du vet vad du pysslar med o bygger rätt förutsättningar för ljudet. Men den varianten brukar få kostnaden o installationstid o dra iväg rätt så rejält med...

Men vet du några fyrtummare som gör ett bättre jobb till ett bättre pris, länka!

Du har självklart all rätt att tycka att jag är en idiot som inte har den minsta aning om vad jag pratar om, men jag anser att jag genom att utesluta verkningsgrader o dyligt gav ett enkelt svar på en enkel fråga, så frågan är väl vem som hjälpt till mest?

MVH.
Skriv svar