Dörrar med högtalarfäste?

Inredning, klädsel, instrumentering, etc.
zimon

Dörrar med högtalarfäste?

Inlägg av zimon »

finns det dörrar till mk7 med högtalarfästen?

har orginaldörrarna bara en träskiva med "skin"-överdrag?
frågar för att bilen inte står hemma just nu
Användarens profilbild
cooperS
Inlägg: 80
Blev medlem: 12 februari 2005 kl. 16:07
Ort: Malmö

Inlägg av cooperS »

Det finns inga högtalarfäste i -97.ans dörrar och ja det är bara en träskiva som är klädd. Det finns inte heller plats i dörrarna till högtalare om man inte bygger ut med distanser.
zimon

Inlägg av zimon »

OM ja ska bygga i dörrarna ska ja ju självklart plasta dom, hade inte räknat me å bara borra ett hål direkt.

tänkte mer på eftermarknadsdörrar, läste nånstans nån gång om att de fanns.

liten följdfråga:
vart drar man sladdarna?
kollade lite på bilen ida å hittar inget bra ställe att dra dom :(
Användarens profilbild
El Gringo
Inlägg: 272
Blev medlem: 3 september 2006 kl. 20:04
Ort: Trollhättan

Inlägg av El Gringo »

Om du inte vill ha kablarna utanför dörrsidan så är det enda stället jag hittat strax under dörrstoppet, se bara till att du kommer tillräckligt långt ut så de inte tar i rutan!
zimon

Inlägg av zimon »

El Gringo skrev:Om du inte vill ha kablarna utanför dörrsidan så är det enda stället jag hittat strax under dörrstoppet, se bara till att du kommer tillräckligt långt ut så de inte tar i rutan!
vet att du har gjort de ;)
men vart sitter dörrstoppet? :roll:
du kanske har nån bild på din dörr, på sladden?
Användarens profilbild
El Gringo
Inlägg: 272
Blev medlem: 3 september 2006 kl. 20:04
Ort: Trollhättan

Inlägg av El Gringo »

Kan fota lite... :)

Ska nog ut imorn o pilla lite, kan ta några kort då, mina kablar går ju fortfarande på utsidan, tycker iofs inte att högtalarkablarna är så oävna där de går nu, bara man snyggar till dem lite! Men eftersom jag ändå måste göra en gång för elhissarna o c-låsen så tänkte jag dra högtalarna där med!
zimon

Inlägg av zimon »

låter kanon!

vill oxå ha c-lås!!! ;)
Användarens profilbild
El Gringo
Inlägg: 272
Blev medlem: 3 september 2006 kl. 20:04
Ort: Trollhättan

Inlägg av El Gringo »

Har inte löst placeringen riktigt än, men det är till mitt defalarm, rätt små o smidiga rackare! :)

Jag har ett gäng över från en saab 9000 liggandes om du är sugen på o laborera, men det enda jag kan tänka mig är o lägga dem på utsidan plåten, rutan går såpass nära... Inåt bilen alltså, inte på utsidan av bilen! :wink:
Har funderingar på o plasta upp nån sorts armstöd o täcka motorerna med... Det ligger på agendan iaf, så kika i min projtråd så får du nog se hur jag gjort med placering o så snart!
zimon

Inlägg av zimon »

låter intressant, har självklart kollat tråden innan, men nu ska ja hålla koll 8)

men prio 1 är just nu Ljud å Trim
låsen får vänta ;) kollar hur du gör först :roll:
Användarens profilbild
El Gringo
Inlägg: 272
Blev medlem: 3 september 2006 kl. 20:04
Ort: Trollhättan

Inlägg av El Gringo »

Ja trim är jag nollställd på, men ljud har man väl lekt med ett par gånger så där ska jag väl förhoppningsvis kunna tipsa om något!

Men som du verkar bestämt dig för nu så är det 2 basar, mtx audio va? Du behöver fixa ett monoblock på runt 1600w max i 2 ohm för o kunna ta ut svängarna så hårt det går...
Sen en 4-kanalare fram eller två tvåkanalare, hittade ingen info på amegorna, men alpinekitet kräver 2*330 maxeffekt för o inte riskera o dämpa högtalarna. Amegorna vill nog ha ännu mer..

Om du bygger tillräckligt bra lådor till framsystemet så behöver du inte amegorna, även om allt jag hört om dem är suveränt! Men börja du med o fixa till högtalarna, så märker du om du behöver mer midbas!
zimon

Inlägg av zimon »

snakkade me lokala ljudhandlarn,

han hade nått bra 4kanals som kunde driva allt.(2x10", 2x6.5", 2xdiskant) låter enklare tkr ja(som inte kan nått)
steget va Arizona Eagle, har fått för mej att de e rätt mkt lågbudget? lr e de bra grejjer? :S kostar bara 1600
men han mätte de inte i watt, utan nått annat som va mer "äkta" sa han. men de skulle klara å driva allt till max.

men vill se bilderna på hur du dragit kablarna nu! ;)
Användarens profilbild
El Gringo
Inlägg: 272
Blev medlem: 3 september 2006 kl. 20:04
Ort: Trollhättan

Inlägg av El Gringo »

nja, det är allt watt man går efter... Men det finns olika sätt att mäta upp det på. Det är väl klart att det fixar o driva grejerna, men inte längre än steget klarar! Hur går det med byggandet då? Det är ju trots allt det som tar tid! ;)
zimon

Inlägg av zimon »

tror steget hade tillräckligt för att driva dom till MAX, de e ett krav, annars kan man inte utnyttja allt ljud ju... ;)

har inte börjat bygga än, har inte inhandlat nått alls egentligen :(
men ska förhoppningsvis köpa i veckan å börja bygga i helgen.

men man måste väl ha ett system fram? annars kommer ju allt ljud bakifrån å då blir de väl inge bra? om man skulle sätta 6.5" i hatthyllan å skita i dörrarna?
å hur e bästa sättet å gjuta låda på i skuffen?

va kostar ett par vanliga dörrar på skroten ungefär?
vill ha alla orginaldelar nämligen.
Användarens profilbild
Mazze
Inlägg: 322
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 23:02
Ort: Hudiksvall

Inlägg av Mazze »

El Gringo skrev:nja, det är allt watt man går efter...
Neeej! Alla stirrar sig blinda på effekten, det är sånt som gör handlarna glada! Det som verkligen betyder något är verkningsgraden på högtalarna. Med hög verkningsgrad klarar man sig med väldigt låga effekter.

En högtalare med skaplig verkningsgrad kan ge 95dB/watt. Varje ökning på 3 dB kräver en effektdubbling. Med lite räknande ser man att en skithögtalare med verkningsgraden 85dB/w behöver drygt 8 watt för att ge samma ljudtryck, alltså 95dB.

Att det sedan är omöjligt att imponera på A-traktorraggare och balkanracernördar utan att ha en massa watt är en annan sak.

Kände att jag var tvungen att lägga mig i lite här... ;)
/Mazze

"If it's stuck and it's not supposed to be, WD-40 it. If it's not stuck and it's supposed to be, duct tape it."
Användarens profilbild
El Gringo
Inlägg: 272
Blev medlem: 3 september 2006 kl. 20:04
Ort: Trollhättan

Inlägg av El Gringo »

Du har helt rätt mazze, på ett sätt iaf. Men ju mer kräm man har desto bättre låter högtalarna, har provat tillräckligt mycket steg o högtalare o basar för o kunna lova det! Att jag pratade om watt är mest för att det är lättast o förstå om man inte är så insatt..

Men du måste ändå kunna ge högtalarna de de kräver för att de ska kunna spela! Jag letade lite efter mtx, o de basarna jag hittade hade spl 88,5 och 800w max. Kanske finns nån mindre modell av dem, skriv gärna vilka grejer du har så kan man lätt se om steget räcker! Det kan säkert driva allt alltså, men en så billig 4kanalare bör inte räcka till för o fixa ett framsystem och två basar.

Det är klart att du inte måste ha allting fram, sätt det du bak om du känner för det! Men här har du iofs min a-traktorvarning om vi nu ska prata sånt! ;) Jag vill ha allt ljud framifrån, vill inte att det ska kännas som att man står med ryggen åt musiken, men det är bara jag! Men det är ju klart mycket lättare o sätta allt i hatthyllan, mycket mindre jobb! :)

Vet inte hur du vill ha basarna eller vad för låda som krävs till dem, men en fyrkantig klump i mdf är helt klart lättast att bygga iaf!

Hoppas inte vi besserwissrar gör dig förvirrad nu bara, det är en djungel med billjud, o det finns inga klockrena svar! Lyssna på olika grejer o kör på det du tycker om helt enkelt!
Skriv svar