Dax att bygga ljud TIPS?

Allt som har med elektronik att göra.
zimon

Dax att bygga ljud TIPS?

Inlägg av zimon »

nu ska bilen börja låta lite mer i ljudväg än va den gör nu (med bandspelare).
bilen är en Rover Mini -97

mina planer:

2st 6" amega Q Comp Gold i hatthyllan (redan i min ägo)
2st 6x9 JBL T-595 under Baksäterna N-core Trius 3,5" i panel lr a-stolpe istället för 6x9
1st HU TIPS?
1 st Slutsteg TIPS?

ÄNDRADE PLANER!!!!
HU kenwood
bas MTX 2x10"
Alpine R 6.5" i dörr
KANSKE amega i under baksätet


så till frågorna

bra HU som passar bra till bilens stil träpanel osv. men ändå lite racing då de sitter halvbur i osv?

kan man bygga en vägg i aluminium under baksätena? hur tjockt måste de va isf?

Slutsteg som klarar att driva grejerna perfekt?

gärna lite tips på vart man gömmer slutsteget
funderat på å ha de under förarsätet.

hur kommer detta låta? vill ha en del bas (Absolut inte 740-me-GAS bas) å bra kvalite på ljudet.

nån som kör på nått liknande?

tack på förhand
simon
Senast redigerad av zimon den 5 augusti 2007 kl. 23:08, redigerad totalt 5 gång.
johan_palm
Inlägg: 638
Blev medlem: 3 juni 2005 kl. 22:20
Ort: kävlinge

Inlägg av johan_palm »

Dämpa väl med ljudmattor m.m. för plåt har ju en viss tendens att skallra...
Vad jag vet så kan man lätt driva 6x9" med ett litet steg.
Men ett fyrkanals Mds eller så.Så håller du nere budget med..Där är alla prisklasser och så.Snacka med dem.
mickef

Inlägg av mickef »

Jag har lagt mitt slutsteg under passagerar sätet ist då batteriet sitter på höger sida , har ett vanligt 150w steg (är ingen ljudbyggare) och sen en plywood skiva som jag har satt 6x9 i under baksätet , Funkar bra och låter hyfsat .
Men om du vill ha ett bra ljudsystem i en mini så behöver man nog bygga om en del för att få plats med högtalare fram i bilen (kan funka med 2st diskanter)
zimon

Inlägg av zimon »

hur ser det ut bakom träpanelen? finns det mkt plats? hade vart perfekt om man kunde borra upp för ett par N-core Trius 3,5" å köra som diskanter passar bra till mätarna å så. (för jobbit att bygga i glasfiber)
går ju att byta ut flältarna, men dom vill man ju ha kvar :(
tkr de e sååå fult när man bara satt två plast galler (innehållandes diskanter) vid rutan.

*EDIT*

hittade denna bild här på forumet (hoppas ja fick låna den)
en 99 så min borde se lika dan ut, å de e väl gott om plats?
hur "tjock" e panelen?
http://i42.photobucket.com/albums/e343/ ... /messy.jpg
Användarens profilbild
El Gringo
Inlägg: 272
Blev medlem: 3 september 2006 kl. 20:04
Ort: Trollhättan

Inlägg av El Gringo »

Vill du inte bygga om panelen så är det enda du kan göra o hitta nåt bra ställe o såga ett hål... Men med tanke på att det är små triusar du ska ha så hade jag hellre gjutit nån sorts extrahållare till dem o fäst i a-stolpen, men då måste du ju iofs gegga med plast! :)

Dina q-comp räcker gott! Kör iordning dem först o se om du verkligen vill ha 6*9 oxå. Har hittills inte hört några 6*9 värda att betala för... Bygg lådor till alla högtalare, de spelar så brutalt mycket bättre då, särskilt om du gör det bra o har rätt volym!

Hu är jag lite på samma funderingar som du, jag köpte mig en pioneer p-77 just för att den passar in i minin tycker jag, sen spelar den helt ok med! Men hittar jag en bättre som inte ser ut som dagens flipperspel så byter jag ju självklart!

Slutsteg vettefan! Men ska du ha alla fyra högtalare så blir det ju fyrkanalare, o se till att du har minst det högtalarna kräver som max! Annars kommer du aldrig få reda på hur bra de egentligen låter... Jag kör förvisso dubbla fyrkanalare omkopplade till varsin tvåkanalare, men det är bara för o få ut tillräckligt med kraft! O det första döljs av sätet för svara på den frågan med! :)
zimon

Inlägg av zimon »

nää 6x9orna va mest för att bilen e så j*vla liten, men får ja in triusarna så skiter ja i dom,

ska rita på lite hållare till triusarna imorron, kanske kör på de ändå

hur stor låda behöver amegorna ungefär?

tänkte plasta hatthyllan så högtalarna lutar lite framåt, men de får bli senare isf.

HUn passade in rätt bra tkr ja, vill inte ha nått a-traktor disco i min bil heller ;)
Användarens profilbild
Ola
Inlägg: 465
Blev medlem: 13 november 2004 kl. 20:27
Ort: Alvesta
Kontakt:

Inlägg av Ola »

zimon skrev: a-traktor disco
e väl precis det det är ni håller på med... :-)
en koja dånar å lever fan så det e svårt nog att lyssna på musik under färd :-) utan att vrida upp så det dunkar som en riktig A- traktor.

:roll: :roll: :wink:
"Understeer" is when you hit the fence with the front of the car.
"Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car.
"Horsepower" is how fast you hit the fence.
"Torque" is how far you take the fence with you.
zimon

Inlägg av zimon »

kollade upp va de stod i "Svenska Akademins Ordlista"

"a-traktor disco" bil med ljud köpt på BRL, av märket GAS. gärna basar med neon, världens "flashigaste" HU som Blinkar som en J*vla varningsblinkers i alla möjliga färger och som egentligen är värdelös och självklart plastiga diskanter som hänger som en julgranskula i A-stolpen



:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Användarens profilbild
El Gringo
Inlägg: 272
Blev medlem: 3 september 2006 kl. 20:04
Ort: Trollhättan

Inlägg av El Gringo »

Jag vet inte vad du bör ha för volym på lådorna, är skitkass på o räkna ut sånt! Men jag brukar få bra hjälp på lazzats forum om det mesta med billjud. Om du inte har så mycket emot o borra lite i bilen kan du ju göra en liten låda till triusarna o skruva fast den underifrån i den lilla kanten under rutan!

Väldigt vad folk ska klaga på brl o gas hela tiden då... Klarar du inte av o bygga rätt så låter allt skit, oavsett prislapp. Är du däremot grym kan du lätt spela bort vilken liten vippling som helst vid korvboden med en bas för 4-500 kr... O brl har hjälpt mig mycket med alla dumheter jag hittat på! :) O det trots att jag inte handlat något av värde där...
zimon

Inlägg av zimon »

hörde 2 rockford 10 igår... å den killen hade misslyckats totalt med lådan
men skillnad hör man utan tvekan om båda har rätt låda (om man jämför me nått dyrare/bättre)
de behöverju inte va priset som bestämmer hur bra en högtalare e (men oftast) ;)

men har fårr hjälp av en "lokala" ljudbutiken nu, å de blir nog:

2 10" i skuffen å dra upp ett rör i hatthyllan

2 6.5" i dörrarna
diskanter gömda i eller under instrumentbrädan

kan man köpa sånna dörrar? eller måste man gjuta själv?
Användarens profilbild
igel_son
Inlägg: 129
Blev medlem: 23 maj 2006 kl. 16:40
Ort: Kristianstad
Kontakt:

Inlägg av igel_son »

låter som ett spännande bygge!

Själv har jag 2 st 5,25" i dörrarna och 2 6x9 i hatthyllan... mds fanatic *host*

Jag blev positivt överaskad av 6x9orna faktiskt, även fast dom inte fick mer till låda än hela skuffen :wink:
zimon

Inlägg av zimon »

har ett par amega 6.5" liggandes oxå.. kanske slänger in dom under säterna. sen blir de nog Alpine R 6.5or å MTX-basar å HU från kenwood

men verkar som om ja måste gjuta både låda å dörrar, under säterna blir de nog bara trä

*EDIT*
såg precis din projekt-tråd.. ser kanon ut.. :)
Användarens profilbild
El Gringo
Inlägg: 272
Blev medlem: 3 september 2006 kl. 20:04
Ort: Trollhättan

Inlägg av El Gringo »

Jag har byggt ett par 6.5 i dörrarna, o det kommer jag att ändra på! Det är grymt jobbigt o komma in i bilen! :) Funderar på om man kan bygga in dem så de spelar neråt benen från under instrumentpanelen istället...

Varför ska du gömma undan diskanterna? Du får ett mycket mer direkt ljud om de små stackarna får spela fritt! :) O sen har du ju högtalare med, inte behöver du köpa nya då! :)

Hur blev det med triusarna då?
zimon

Inlägg av zimon »

finns tyvärr inte plats för triusarna :( :( :(
diskanterna ska sitta riktade, men under panelen så dom inte syns lika väl. tkr diskanter e såå fula...;) men som sagt, dom kommer ju va riktade mot föraren dvs mej ;)

ska ändå köpa basar,steg,HU å diskanter så 6.5orna köper ja ett kit me diskanterna.

brorsan köpte dom för ett par år sen (hade suttit i demoställ) så ja vet inte riktigt skicket på dom då vi aldrig monterat dom.

Nån som vet om å vart man kan köpa dörrar me högtalarfästen?
zimon

Inlägg av zimon »

kan väl tillslut berätta att de blev

1 st JL AUDIO 8W7-3 8"
http://www.ljudstudion.se/ShowProduct.a ... 04&cat=405

2 st JL AUDIO 6,5" Koaxial
http://www.ljudstudion.se/ShowProduct.a ... 01&cat=356

1 st DLS CA12
http://www.ljudstudion.se/ShowProduct.a ... 66&cat=222

1 st Kenwood KDC-W4037Y
http://www.ljudstudion.se/ShowProduct.a ... 90&cat=103


har monterat 6.5orna å steget me en annan bas.. å kan säga att de räcker gott å väl :)
Skriv svar