Startbeskymmer...

Allt som har med elektronik att göra.
farbrorn

Startbeskymmer...

Inlägg av farbrorn »

Har som sagt lite startbekymmer med kojan...
Föregående ägare hade köpt ett fritidsbatteri och detta har även jag använt tills nu då jag tog fram kojan för i år... problemet har varit att den varit svårstartad så fort den har stått nåt tag...
Nu köpte jag ett nytt batteri och då startade den perfekt... nu har dock bekymren återkommit och ibland lyser inte tändningslampan... om jag däremot rör lite i jordstrumpan så blixtrar det liksom i själva strumpan och då går lampan igång... dock så ger den omedelbart upp (startmotorn slår oftast till men inte mer) om jag provar att starta bilen...
Jordstrumpan köpte jag ny ifjol men den har redan blivit ärjad (kanske pga att den varit kopplad till battteriet hela vintern och att bilen förmodligen tjyvdrar ström någonstans...

Drog ut ett elschema som jag hittade på detta forum (TACK!) och ska väl försöka få lite hjälp av en verkstad att kunna hitta felet... vore väldigt bra om ni kunde komma med möjliga strömtjuvar (eller om ni tror att det är något helt annat).

Bilen är en Austin Mini 1000 -70 som jag bortsett från ovan tycker går väldigt bra och är i ett skapligt skick!

mvh Farbrorn ps ett snabbt svar vore önskvärt!!!
grozzny
Inlägg: 147
Blev medlem: 19 mars 2006 kl. 10:35
Ort: Malmö/Göteborg
Kontakt:

Inlägg av grozzny »

Hej, låter som du har jordproblem, kolla alla ställen där det är jordat mot kaross, typ batteri-kaross, motor-kaross osv. Ta loss och slipa rent så det inte är ärg kvar. Sätt sedan tillbaka och hoppas på det bästa :) Är det vasselin man brukar dra på polerna på batteriet (eller bara minuspolen?) för att undvika krypström, kommer inte ihåg det men tror att det finns nåt slags polfett på biltema. Kan ju vara idé att dra på det sen också. MEN det viktigaste är att du slipar till jordpunkterna så att ärgen försvinner = du får kontakt!
Användarens profilbild
guztaw
Inlägg: 105
Blev medlem: 11 oktober 2005 kl. 17:10
Ort: Linköping

Felsökning

Inlägg av guztaw »

testa oxå o ta ur en säkring itaget tills det inte "blixtrar" mer då vet du vilken krets som drar ström..

/gustaf
There is no day like kicking ass day
stegen
Inlägg: 17
Blev medlem: 1 maj 2007 kl. 19:01
Ort: Umeå

Re: Startbeskymmer...

Inlägg av stegen »

Hm... snabbt svar önskades :oops: ... hade jag tydligen skrivit för (host!) ett tag sedan (heter både farbrorn och stegen verkar det som...).
Provade nu att koppla bort den övre säkringen och det blixtrade då jag vred till batterifrånskiljaren... MEN då jag tog bort den undre säkringen så slutade det.
Den som går till innerbelysning och signalhornet... och tyvärr lyset märkte jag...
Om det småtjuvar någonstans så var det då en väldig mängd ställen att leta på (många meter kabel).
Vad tror ni att det skulle kunna vara för "strömtjuv" som härjar? Vilka komponenter kan sitta i denna krets?
Om jag inte rör bilen på typ två dagar (och man glömt frånskilja batteriet som ju är lätt att glömma) så startar den inte med startmotorn... däremot så brukar den starta omedelbart på backen (en ytterst liten lutning ut ur garaget). Om den står mycket längre så tappar den även tändningsströmmen också...

ps kan väl inte vara ett jordningsfel då allt verkar fungera eller?
Skriv svar