Länge leve 1000cc

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Användarens profilbild
Pelle
Inlägg: 89
Blev medlem: 19 november 2004 kl. 12:28
Ort: Halmstad
Kontakt:

Länge leve 1000cc

Inlägg av Pelle »

Ta och skräm upp en 1000cc i stället.



Borra lagom,1100 vev och en bra topp = räcker lääääääääänge. 8)
Användarens profilbild
Adjuun
Inlägg: 347
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 18:34
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Adjuun »

Hur mycket hk blir det ur en sådan motor? och vad kostar den i jämfört med en 1380?
BMC Clubman -71
BMC 1000 -69
BMC Cooper - 69
Crow

Inlägg av Crow »

Mja...1380 blir nog lite dyrare.Men att skrämma upp en tusen behöver inte bli så dyrt.Kolla in beg.marknaden.Går att hitta grejer ibland för en hygglig peng. :)
Användarens profilbild
Pelle
Inlägg: 89
Blev medlem: 19 november 2004 kl. 12:28
Ort: Halmstad
Kontakt:

1000 cc

Inlägg av Pelle »

Hoppsan Crow, jag trodde du var fast i 1275 världen. :D
Crow

Inlägg av Crow »

Hehehe...nog e jag fast i det träsket Pelle :lol:

Men va fan,det låter lite mer imponerande med mer cc :wink:
Användarens profilbild
Adjuun
Inlägg: 347
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 18:34
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Adjuun »

Jo precis.. och om man är som jag så spelar det ingen roll om det är hur lätt som helst att köra ihjäl sig med en 1000cc det är "fetish" det ska bara vara helt enkelt.. :lol:
BMC Clubman -71
BMC 1000 -69
BMC Cooper - 69
Användarens profilbild
Magnusson
Inlägg: 255
Blev medlem: 27 november 2004 kl. 21:22
Ort: Halmstad

Inlägg av Magnusson »

Skrämma och skrämma.....?

1100cc ska det vara :P

Lånt slag med en fördelaktigt hög kolvhastighet så att kolvarna lyfter på hatten för den glade trimdoktorn :wink:
Cooper Killen

Inlägg av Cooper Killen »

1275cc eller 1000cc jag har haft bägge och jag tycker tveklöst att 1275 motorn är roligare. Min 1000cc hade steg ett kitt samt portad topp mm och en 286 graders kam resultatet var en mycket pigg och varvvillig maskin som lämnade ca 65hk och varvade ända upp till 8000 varv men helt utan bottenvrid, gick dåligt på låga varv och hade enorma tempproblem trots racekylare och elfläkt. Den motorn var jättekul att åka runt och gasa runt kvarteret och i stan men på längre turer så ledsnade man fort.



Min nuvarande maskin är en 1275cc som borrats till 1293cc, lite lättade stakar och svänghjul, grottis portad topp, weber 45mm dcoe och 276graders kam. motorn bromsar 100hk på utg axel och drar jättefint från 2000 varv ända till 7500. skillnaden mellan motorerna är enorm och ändå så är denna motor betydligt snällare trimmad än min 1000cc som jag hade.

Så mitt val hade tveklöst varit en 1275cc motor då den med ett steg 1 kitt lämnar ca 70hk och då är jättelugn och fin att köra.
Crow

Inlägg av Crow »

Har aldrig kört på gata med koja,men rejsbilen e ganska snäll å köra fast de e en 1380...tror det beror på vad man stoppar i den lilla spisen.man behöver inte va värst,det räcker nog å köra koja överhuvudtaget. :wink:
mongoose

Inlägg av mongoose »

Det är ju ett jävla sug efter 1275cc och dess ö.d. varianter.Så det borde väl nästan råda vrakpriser på 1100 motorer! Jag hörde att en del hade svårt att bli av med ex. MG 1100 motorer som dom hade stående! så håll lite koll,och underskatta inte smallbore-motorerna!/Mongoose
Machnow
Inlägg: 85
Blev medlem: 17 januari 2005 kl. 23:13
Ort: Borås

Inlägg av Machnow »

Ska renovera min första koja :D

Så jag undrar, hur mycket effekt kan man få ur sin 998cc egentligen? :twisted:

Och hur mycket klarar växellådan? har hört ca 90 hästar.

Vet ni någo i Borås, göteborgs trakten som kan kojor?
Hur svårt kan det va?
Användarens profilbild
Adjuun
Inlägg: 347
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 18:34
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Adjuun »

Va roligt.. välkommen till forumet :)

du är inriktad på samma som jag.. att renovera hundkojan :)
BMC Clubman -71
BMC 1000 -69
BMC Cooper - 69
mongoose

Inlägg av mongoose »

Till "Machnow":Det är bara att kolla på ovanstående kommentarer ang. 1000cc,fast att skrämma upp en dylik till 90 hk! Visst går det, om du vidhåller din "slogan".Men som många skriver så kan du få jävligt kul med 998/1098cc...kolla med Mikael Bolund i Falköping! han brukar annonsera på MSC hemsida + Svensk motorlitteratur om både Cooper 998&1098cc motorer för en hygglig slant.Vad det anbelangar vxl-lådan,för en trimmad 998/1098 så står nog den pall för en sådan motor!

"Hair of a dog"/Mongoose
Crow

Inlägg av Crow »

mongoose skrev:Till "Machnow":Det är bara att kolla på ovanstående kommentarer ang. 1000cc,fast att skrämma upp en dylik till 90 hk! Visst går det, om du vidhåller din "slogan".Men som många skriver så kan du få jävligt kul med 998/1098cc...kolla med Mikael Bolund i Falköping! han brukar annonsera på MSC hemsida + Svensk motorlitteratur om både Cooper 998&1098cc motorer för en hygglig slant.Vad det anbelangar vxl-lådan,för en trimmad 998/1098 så står nog den pall för en sådan motor!

"Hair of a dog"/Mongoose

mongoose skrev:"Hair of a dog"/Mongoose
OT.Kan inte låta bli å flika in med Nazareth :lol:
Machnow
Inlägg: 85
Blev medlem: 17 januari 2005 kl. 23:13
Ort: Borås

Inlägg av Machnow »

Hmmm...



tack för svaren...



Får kanske ta en titt efter ett 1275cc block iställt.

Måste bara få årdning på mitt garage först, just nu är det så fullt att jag inte ens får in min koja :(



En liten fråga dock:



Går det att sätta det nya blocket på befintlig växellåda eller blir det till o byta allt (kan inte så mycket om motorer... än)?



Får nog ta och byta min slogan för att undvika missförstånd :)



Mycket snygg och bra sida förövrigt!
Hur svårt kan det va?
Skriv svar