Motor urtagning

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
coffin
Inlägg: 17
Blev medlem: 6 februari 2005 kl. 15:24
Ort: Vissefjärda, Emmaboda

Motor urtagning

Inlägg av coffin »

Jag håller på att ta ut motorn ur min Leyland mini 1000 Men jag har fått ett problem med hur jag skall få loss drivningen.Jag har fått loss den ca 1-2 cm på ena sidan men inte alls på andra sidan. Någon som vet hur långt den skall ut för att lossna? :twisted:
turbovan

Inlägg av turbovan »

drivningen? er det indre ledd på drivakselen?

i så fall, er det bare å ta fart. disse sitter med en C ring rundt splines, så en trekubbe på koppen og en hammer får den ut.





om du har gammel type med kryss må du skru ut mutteren i senter av krysset først (ta ut krysset og titt inn mot diffen)
Per Eklund
Inlägg: 165
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 12:26
Ort: Åseda

Inlägg av Per Eklund »

tjena, du får skruva isär spindellederna o dom stagen som går ut mot bromstrumman, sen drar du ut trumman utåt, så hela drivlinan följer men.

Hoppas du för står hur jag menar :)

//Per
coffin
Inlägg: 17
Blev medlem: 6 februari 2005 kl. 15:24
Ort: Vissefjärda, Emmaboda

Inlägg av coffin »

tjena, du får skruva isär spindellederna o dom stagen som går ut mot bromstrumman, sen drar du ut trumman utåt, så hela drivlinan följer men.

Hoppas du för står hur jag menar

//Per



Men hur skall jag få isär spindellederna det funkar ju inte på något sätt tar snart till vinkelslipen. :twisted:
Per Eklund
Inlägg: 165
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 12:26
Ort: Åseda

Inlägg av Per Eklund »

du får låssa dom muttrarna som sitter på uppesidan på spindellederna, kan sitta rätt hårt. Och brukar ju vara lite rostiga o så...men när du väl fått lås muttern så så kommer vell bulten att gå med runt, då e det ju bara till att pressa isär stagena så att det blir mer "spänn" på det. Tror det är 3 st leder som du måste lossa på, sen drar du bara ut hela trumman till drivknuten gått ut ur axeln.



/Per
Anders86

Inlägg av Anders86 »

Det räcker att du lossar den översta muttern på spindelleden. Sen om bulten snurrar så bara pressa IHOP spindelleden och skruva av muttern. Sen sitter bulten med en kona u övre armen. Antingen så slå med bestämda slag på armen precis vid bulten eller om inte de går så sätt på muttern och slå på den. Går inte de så kanske man kan använda en avdragare... :?





Dem första brukar funka... :wink:
coffin
Inlägg: 17
Blev medlem: 6 februari 2005 kl. 15:24
Ort: Vissefjärda, Emmaboda

Inlägg av coffin »

:twisted:

Jag får tacka alla som har hjälpt mig för nu är motorn ur.

Tack

Coffin
Skriv svar