Sida 1 av 1

Intervalltorkning?

Postat: 8 februari 2005 kl. 11:32
av MasMats
Bortskämd som man är undrar jag hur komplicerat det är att ordna intervalltorkning på vindrutetorkarna.

Har en -92 som skulle behöva en modernare touch på torkarfronten. Är det ett relä som behöver bytas eller hur fungerar det, spaken har ju dessutom inget intervallläge utan då skulle ju ett av hastighetslägena få bli intervall, med följden att endast en hastighet finns till torkarna. Eller måste hela spaken bytas också?

Sprid lite ljus i mörkret!

Mats

Postat: 8 februari 2005 kl. 12:09
av Adjuun
Om du är lite händig blir det inte alls några problem.. kolla på

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=4323.htm

där finns en ganska enkel koppling för ett relä där du kan justera intervallet själv.. och 80kr var ju inte så farligt.. iofs så tror jag volvo har färdika kopplingar som går att programera om tiden men då blir dom lite dyrare..

Postat: 8 februari 2005 kl. 15:10
av makervall
Vet att biltema har haft något sådant som hade steglös justering, avsedd för just intervall torkare. Kanske inte så snygg i orginal men borde gå att byggain lite snyggt...



//Magnus

Postat: 8 februari 2005 kl. 15:46
av Adjuun
Jo precis.. Det är ju bara ett relä som du kollar in med lite kablar och kabel skor så det måste ju att kolla på orginal spaken bara du har lite koll på vad du gör eller vågar prova dig fram.. :)

Postat: 8 februari 2005 kl. 16:41
av MasMats
Tack för era tips.

Är nog ute på tunn is nu...

Har tyvärr inte den kollen man önskar och om jag är ärlig så vågar jag inte testa själv, men bara jag har grejorna så finns det ju alltid vettiga människor som mot rimlig ersättning kan lösa det mesta.

Det ni menar är att man helt sonika lägger in ett extra relä som reglerar strömmen. Det innebär att jag får finna mig i att "förlora" ett av hastighetslägena på spaken, eller? Eller är det så att intervallreläet ersätter originalreläet helt?

Oavsett vilket så förlorar jag ett hastighetsläge, men det kan jag ju leva med.



Mats

Postat: 8 februari 2005 kl. 18:17
av Adjuun
Du kan antingen byta ut armen som sitter där nu och fixa en nyare eller så kan du köra med samma och då kommer du att "förlora ett läge" men om du använder byggsatsen från elfa spelar det ju ingen roll eftersom du kan ändra fördröjningen själv.. annars finns det ett annat knep..

kolla på http://www.backspegeln.com/tips_intervall.asp hur han har löst det.. riktigt lurigt.. vet inte om det passar kontakten till hundkojan men går ju att bygga om i värsta fall ;)

VA?

Postat: 8 februari 2005 kl. 21:30
av mini2fast4u
Kör ni när det regnar???? :wink:

Postat: 8 februari 2005 kl. 21:33
av Adjuun
Hehe det kan hända att det börjar regna när man är ute och kör och innan man hinner gömma sin pärla måste man ha torkare :)

Postat: 9 februari 2005 kl. 10:48
av MasMats
Tack för hjälpen. Ska se hur relät ser ut till coopern. VAG varianten är ju onekligen smidig. Det bara att skrida till handling...

mats

Re:

Postat: 14 maj 2009 kl. 18:25
av lennie
Adjuun skrev:Om du är lite händig blir det inte alls några problem.. kolla på

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=4323.htm

där finns en ganska enkel koppling för ett relä där du kan justera intervallet själv.. och 80kr var ju inte så farligt.. iofs så tror jag volvo har färdika kopplingar som går att programera om tiden men då blir dom lite dyrare..
Nu vill jag oxå ha intervall men hittar inte den på elfa, vad ska jag leta på?