Min första koja - Morris mini -65

Visa upp din bil och läs om andras projekt
tikhal

Min första koja - Morris mini -65

Inlägg av tikhal »

Hej, det här är nog min första post på det här forumet men jag har spanat på er ett bra tag.

Rasmus heter jag, bor i Halmstad, lever för närvarande på att spela poker fast jag har tröttnat hårt och letar efter ett hederligt jobb.

Köpte idag min första koja, en Morris av årsmodell -65 av bruno här på forumet. Tanken är att jag ska lägga påskhelgen på att få den i besiktigat och körklart skick. Därefter ska jag bygga på den allt eftersom pengar trillar in.

Nog med text, här kommer första bilden, dammig och nermonterad.
Bruno äger copyright men jag tar mig friheten att använda den tills vidare.
Bild
Användarens profilbild
Babas
Inlägg: 219
Blev medlem: 14 november 2004 kl. 12:17
Ort: Halmstad

Inlägg av Babas »

Kul med en ny kojåkare i stan :wink: kommer den rulla till sommaren?
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av minitokig »

Kul bil! och välkommen till forumet!

8)
tikhal

Inlägg av tikhal »

Jodå, planen är att den ska rulla redan efter påskhelgen, det är inte så mycket att göra på den som det ser ut. Fast den stora planen med lackering och allt lär ta tid.
Användarens profilbild
johnson
Inlägg: 603
Blev medlem: 6 mars 2005 kl. 20:09
Ort: Skövde

Inlägg av johnson »

Härligt! ser ju fin ut!
Lycka till me alla planer nu i framtiden!
tikhal

Inlägg av tikhal »

Nu ser den lite gladare ut. Tvättat av den lite och fälgarna har fått en välbehövlig omlackering.

Renoverat fördelaren, i med generatorn och lite allmän småfix. Nu saknar jag bara en bult att plugga igen hålet för oljetrycksmätaren tillfälligt.

Har biltema bultar med tumgänga ?
Bild
tikhal

Inlägg av tikhal »

Lite framsteg har gjorts sen sist, nu har jag fått bilen att starta, fast den går sjukt ojämnt, ska titta på det i morrn.

Fördelaren jag fick med bilen hade en vakuumklocka på sig, fördelaren jag har satt i har det inte. Måste jag byta för att det ska fungera som det ska ?

Bild
Lite dimmigt

Bild
Jag och Peter lika lytckliga i dimmorna.
Användarens profilbild
crowan
Administratör
Inlägg: 1425
Blev medlem: 23 september 2005 kl. 20:14
Ort: Lund

Inlägg av crowan »

Härligt avgasrökiga dimmor :D Kul att ni fick fart på den!
tikhal

Inlägg av tikhal »

Idag fick vi ordentlig fart på den ett litet tag. Någorlunda ok tomgång och allt

När jag rullar ut den ur garaget för att ta en provtur verkar det som startmotorn låste sig på nåt vis. :cry:

Det bara piper ytterst svagt när man försöker dra runt startmotorn och det blir tvärstopp när man försöker rulla igång i växel. Vad har hänt ? :cry:
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av minitokig »

kanske drevet på startmotorn som inte går tillbaks.
Prova att skruva loss startmotorn och smörja upp axeln där drevet som åker fram och tillbaks sitter.
tikhal

Inlägg av tikhal »

Idag fick jag loss startmotor och lagade en liten läcka i kylaren. Dock var jag och ryckte i tändkablarna så nu får jag inte riktigt till det igen. typiskt.

Men jag sitter och lusläser gamla inlägg här och försöker lära mig ur tändningen fungerar. lite rörigt är det att hitta, jag tror jag ska vara seriös och göra en sammanställning av allt jag hittar för att vara rejält förberedd nästa gång jag ska skruva.
tikhal

Inlägg av tikhal »

Vrid runt motorn så att markeringen står på ÖDP (övre dödpunkten).
Kolla så att ettans cylinder står i tändläge, båda ventilerna ska vara stängda, lyft ventilkåpa eller lys ner i tändstiftshålet och kolla.
Ta bort fördelarlocket. Rotorn ska nu stå ungefär i positionen klockan 1 till 2 ungefär.
Gör den inte det så är fördelaraxeln felmonterad.
Check, så här långt fixar jag det.


Koppla loss kabeln till brytarspetsen från tändspolen, koppla in en Ohmmeter mellan brytarspetskontakten och jord.

Ställ vevaxeln på rätt gradtal för förtändningen. Hur gör jag det ?
10 grader brukar vara lagom. Ser man var ?

Vrid nu fördelaren så att Ohmmetern precis visar oändligt motstånd. Där är nu rätt läge för fördelaren. Det här löser jag

Kolla nu också att du verkligen fått tändkablarna rätt.
Ettan klockan 2 ungefär, sedan moturs 3, 4 och 2.

Check, fast alla kablar är lika långa och fyran blir grymt spänd, detta kan inte stämma ?




Och nu la startmotorn tydligen av. Det bara klickar när man försöker veva. suck.
lalaw
Inlägg: 235
Blev medlem: 13 juni 2005 kl. 22:24
Ort: Mölndal
Kontakt:

Inlägg av lalaw »

Hej,
Om alla tändkablar är lika långa så borde ju 4 inte alls vara sträckt då den är ganska nära fördelaren.
1:ans cylinder är närmast kylaren.
Om startmotorn klickar så kan man prova att ta en 10mm nyckel och vrida lite på axel i bakkant på startmotorn.
Lars
grozzny
Inlägg: 147
Blev medlem: 19 mars 2006 kl. 10:35
Ort: Malmö/Göteborg
Kontakt:

Inlägg av grozzny »

Startmotor klickar brukar betyda att det är dålig jord! Ett tacksamt fel.... så var det på min 73a och jag var å rev i solenoid osv innan jag kollade jorden, så kolla jorden Först! :idea:

Nästan hundra på att det är det...
tikhal

Inlägg av tikhal »

Nu ska ni få höra en historia om en otursförföljd klant.

Den klickande startmotorn berodde på att den var trasig, i med en annan, funkar fint. På med tändkablar i rätt ordning och han startar upp fint.

Städar upp, ut på en premiärtur, kör en liten bit och vänder. Bilen börjar gå som en potta skit och stendör i en mycket svag uppförsbacke. Precis när jag går ur bilen börjar det självklart regna, det är inte lätt.

Drar tillbaks den med ett bogseringsrep och det visar sig att tändkablarna som hela tiden antagits vara ok är trasiga, två av dem glappar. Jag STOD vid dem inne på biltema och funderade på att köpa nya men skippade det med motiveringen att de gamla var nog ok. Där har ni definitionen av dumsnål om ni nånsin undrar. Varför kan jag inte tänka längre och bara följa lagen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Murphys_law

Och som knarket på laxen upptäcker jag att den stora kabelskon som sitter kopplad till generatorn har gått av på grund av utmattning i materialet. Säkert helt omöjliga att få tag på. Lyckligtvis har jag VG i Mjuklödning och kontaktpressining 40p så jag löste det.
:D

Så... på måndag har Oskar lovat att köra mig ut till bilen med en bunt nya tändkablar. Nu kan väl inget mer gå fel hoppas jag. Han har säkert en bra digitalkamera med så ni ska få lite bilder på kojan i full frihet.
Skriv svar