Min första koja - Morris mini -65
Min första koja - Morris mini -65
Hej, det här är nog min första post på det här forumet men jag har spanat på er ett bra tag.
Rasmus heter jag, bor i Halmstad, lever för närvarande på att spela poker fast jag har tröttnat hårt och letar efter ett hederligt jobb.
Köpte idag min första koja, en Morris av årsmodell -65 av bruno här på forumet. Tanken är att jag ska lägga påskhelgen på att få den i besiktigat och körklart skick. Därefter ska jag bygga på den allt eftersom pengar trillar in.
Nog med text, här kommer första bilden, dammig och nermonterad.
Bruno äger copyright men jag tar mig friheten att använda den tills vidare.
Rasmus heter jag, bor i Halmstad, lever för närvarande på att spela poker fast jag har tröttnat hårt och letar efter ett hederligt jobb.
Köpte idag min första koja, en Morris av årsmodell -65 av bruno här på forumet. Tanken är att jag ska lägga påskhelgen på att få den i besiktigat och körklart skick. Därefter ska jag bygga på den allt eftersom pengar trillar in.
Nog med text, här kommer första bilden, dammig och nermonterad.
Bruno äger copyright men jag tar mig friheten att använda den tills vidare.
Lite framsteg har gjorts sen sist, nu har jag fått bilen att starta, fast den går sjukt ojämnt, ska titta på det i morrn.
Fördelaren jag fick med bilen hade en vakuumklocka på sig, fördelaren jag har satt i har det inte. Måste jag byta för att det ska fungera som det ska ?
Lite dimmigt
Jag och Peter lika lytckliga i dimmorna.
Fördelaren jag fick med bilen hade en vakuumklocka på sig, fördelaren jag har satt i har det inte. Måste jag byta för att det ska fungera som det ska ?
Lite dimmigt
Jag och Peter lika lytckliga i dimmorna.
Idag fick vi ordentlig fart på den ett litet tag. Någorlunda ok tomgång och allt
När jag rullar ut den ur garaget för att ta en provtur verkar det som startmotorn låste sig på nåt vis.
Det bara piper ytterst svagt när man försöker dra runt startmotorn och det blir tvärstopp när man försöker rulla igång i växel. Vad har hänt ?
När jag rullar ut den ur garaget för att ta en provtur verkar det som startmotorn låste sig på nåt vis.
Det bara piper ytterst svagt när man försöker dra runt startmotorn och det blir tvärstopp när man försöker rulla igång i växel. Vad har hänt ?
Idag fick jag loss startmotor och lagade en liten läcka i kylaren. Dock var jag och ryckte i tändkablarna så nu får jag inte riktigt till det igen. typiskt.
Men jag sitter och lusläser gamla inlägg här och försöker lära mig ur tändningen fungerar. lite rörigt är det att hitta, jag tror jag ska vara seriös och göra en sammanställning av allt jag hittar för att vara rejält förberedd nästa gång jag ska skruva.
Men jag sitter och lusläser gamla inlägg här och försöker lära mig ur tändningen fungerar. lite rörigt är det att hitta, jag tror jag ska vara seriös och göra en sammanställning av allt jag hittar för att vara rejält förberedd nästa gång jag ska skruva.
Vrid runt motorn så att markeringen står på ÖDP (övre dödpunkten).
Kolla så att ettans cylinder står i tändläge, båda ventilerna ska vara stängda, lyft ventilkåpa eller lys ner i tändstiftshålet och kolla.
Ta bort fördelarlocket. Rotorn ska nu stå ungefär i positionen klockan 1 till 2 ungefär.
Gör den inte det så är fördelaraxeln felmonterad.
Check, så här långt fixar jag det.
Koppla loss kabeln till brytarspetsen från tändspolen, koppla in en Ohmmeter mellan brytarspetskontakten och jord.
Ställ vevaxeln på rätt gradtal för förtändningen. Hur gör jag det ?
10 grader brukar vara lagom. Ser man var ?
Vrid nu fördelaren så att Ohmmetern precis visar oändligt motstånd. Där är nu rätt läge för fördelaren. Det här löser jag
Kolla nu också att du verkligen fått tändkablarna rätt.
Ettan klockan 2 ungefär, sedan moturs 3, 4 och 2.
Check, fast alla kablar är lika långa och fyran blir grymt spänd, detta kan inte stämma ?
Och nu la startmotorn tydligen av. Det bara klickar när man försöker veva. suck.
Kolla så att ettans cylinder står i tändläge, båda ventilerna ska vara stängda, lyft ventilkåpa eller lys ner i tändstiftshålet och kolla.
Ta bort fördelarlocket. Rotorn ska nu stå ungefär i positionen klockan 1 till 2 ungefär.
Gör den inte det så är fördelaraxeln felmonterad.
Check, så här långt fixar jag det.
Koppla loss kabeln till brytarspetsen från tändspolen, koppla in en Ohmmeter mellan brytarspetskontakten och jord.
Ställ vevaxeln på rätt gradtal för förtändningen. Hur gör jag det ?
10 grader brukar vara lagom. Ser man var ?
Vrid nu fördelaren så att Ohmmetern precis visar oändligt motstånd. Där är nu rätt läge för fördelaren. Det här löser jag
Kolla nu också att du verkligen fått tändkablarna rätt.
Ettan klockan 2 ungefär, sedan moturs 3, 4 och 2.
Check, fast alla kablar är lika långa och fyran blir grymt spänd, detta kan inte stämma ?
Och nu la startmotorn tydligen av. Det bara klickar när man försöker veva. suck.
Nu ska ni få höra en historia om en otursförföljd klant.
Den klickande startmotorn berodde på att den var trasig, i med en annan, funkar fint. På med tändkablar i rätt ordning och han startar upp fint.
Städar upp, ut på en premiärtur, kör en liten bit och vänder. Bilen börjar gå som en potta skit och stendör i en mycket svag uppförsbacke. Precis när jag går ur bilen börjar det självklart regna, det är inte lätt.
Drar tillbaks den med ett bogseringsrep och det visar sig att tändkablarna som hela tiden antagits vara ok är trasiga, två av dem glappar. Jag STOD vid dem inne på biltema och funderade på att köpa nya men skippade det med motiveringen att de gamla var nog ok. Där har ni definitionen av dumsnål om ni nånsin undrar. Varför kan jag inte tänka längre och bara följa lagen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Murphys_law
Och som knarket på laxen upptäcker jag att den stora kabelskon som sitter kopplad till generatorn har gått av på grund av utmattning i materialet. Säkert helt omöjliga att få tag på. Lyckligtvis har jag VG i Mjuklödning och kontaktpressining 40p så jag löste det.
Så... på måndag har Oskar lovat att köra mig ut till bilen med en bunt nya tändkablar. Nu kan väl inget mer gå fel hoppas jag. Han har säkert en bra digitalkamera med så ni ska få lite bilder på kojan i full frihet.
Den klickande startmotorn berodde på att den var trasig, i med en annan, funkar fint. På med tändkablar i rätt ordning och han startar upp fint.
Städar upp, ut på en premiärtur, kör en liten bit och vänder. Bilen börjar gå som en potta skit och stendör i en mycket svag uppförsbacke. Precis när jag går ur bilen börjar det självklart regna, det är inte lätt.
Drar tillbaks den med ett bogseringsrep och det visar sig att tändkablarna som hela tiden antagits vara ok är trasiga, två av dem glappar. Jag STOD vid dem inne på biltema och funderade på att köpa nya men skippade det med motiveringen att de gamla var nog ok. Där har ni definitionen av dumsnål om ni nånsin undrar. Varför kan jag inte tänka längre och bara följa lagen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Murphys_law
Och som knarket på laxen upptäcker jag att den stora kabelskon som sitter kopplad till generatorn har gått av på grund av utmattning i materialet. Säkert helt omöjliga att få tag på. Lyckligtvis har jag VG i Mjuklödning och kontaktpressining 40p så jag löste det.
Så... på måndag har Oskar lovat att köra mig ut till bilen med en bunt nya tändkablar. Nu kan väl inget mer gå fel hoppas jag. Han har säkert en bra digitalkamera med så ni ska få lite bilder på kojan i full frihet.