Min första koja - Morris mini -65

Visa upp din bil och läs om andras projekt
tikhal

Inlägg av tikhal »

Success! Den går, och i helgen ska jag få tändning och förgasare ställd av en som kan det bra. Den dör när man gasar över halvgas, för mkt eller för lite soppa ?

Hittade anledningen till att växlarna kändes sladdriga när växelspaken lossnade när jag la i backen. :D. Stabilt nu.

Ska ta lite foton så fort jag får låna syrrans kamera.
tikhal

Inlägg av tikhal »

Säg den lycka som varar, har fått till tändning och förgasare så att han går riktigt bra, men efter ett par provmil vill han helt plötsligt bara abvända ettan.

Går bara att få i ettan samt friläge med spaken, jag har ryckt, knyckt och knackat på saker hela dan.

Någon sa att det var antagligen växellänkaget som har hoppat loss. Låter rimligt med tanke på hur många lösa skruvar bilen har haft redan.

Eftersom växellådan inte är original blir det svårt attt komma åt den runda luckan som sitter på sidan där spaken sitter. Eller är det där framme jag behöver åtgärda ?
tikhal

Inlägg av tikhal »

Nu är jag tillbaka! Och jag har skaffat ett garage och lånat en kamera av en vän.

Projekt mecka bil i vinter.

Bild
Här står han på pallbockar vid min risiga arbetsbänk.

Bild
Tafatta försök att byta hjullager. Har lossat bulten under och över. Hur går jag nu till väga ? Har bankat en del och inget flyttar sig.

Bild
Har fått loss denna så att man kan svänga navet fritt
Användarens profilbild
johnson
Inlägg: 603
Blev medlem: 6 mars 2005 kl. 20:09
Ort: Skövde

Inlägg av johnson »

Bästa är väl avdragare..
kan gå att ha spänn på armen uppåt å banka på bulten, med mutter på förstås. OBS inte rätt men kan gå.
Hans L
Inlägg: 156
Blev medlem: 4 oktober 2005 kl. 17:43
Ort: Arvika

Inlägg av Hans L »

Det kan gå....men troligtvis inte!
Här krävs våld....men på rätt ställe! Sätter du på en mutter och slår så riskerar du att nita muttern mot kulbulten och då har du verkligen problem när den en gång släpper. Anledningen till att kulleden sitter så hårt som den gör är att den är konad i infästningen mot länkarmen.
Låna, eller köp, en kulbultsavdragare. Köpa är bättre eftersom kojor käkar kulbult! Det brukar dock sällan att lyckas enbart med avdragaren så dra så hårt du törs utan att dra sönder något. Därefter tar du två st stora hammare (eller små släggor). Den ena använder du som mothåll och slår HÅRT med den andra. Du skall slå rakt från sidan mot den del av länkarmen som nyper fast runt kulbultens konade del, med den andra hammaren som ordentligt mothåll. Slå några slag innan du kontrollerar om du kan spänna avdragaren ytterligare. Efter några sådana procedurer så brukar det släppa.
Det är då du blir såå lycklig över att inte ha nitat muttern! :lol:
Hans L
tikhal

Inlägg av tikhal »

Besten är lös! :D

Bild

Med hjälp av denna smidiga spindelledsavdragare från biltema(19-1253, 60 spänn). Rätt verktyg löser allt med lite våld.

Bild

En mutter fick visserligen sätta livet till men det får väl anses som ok.

Nu ska jag bara ta itu med att få isär delarna när jag har tid och snygga till den lite
Skriv svar