Problem med vindrutetorkarmotorn....

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Fredrik
Inlägg: 64
Blev medlem: 9 januari 2007 kl. 11:51
Ort: Göteborg

Problem med vindrutetorkarmotorn....

Inlägg av Fredrik »

Hej jag undrar om det går att renovera vindrutetorkarmotorn eller om man måste köpa en ny. Den går men är svag, fungerar om man har vatten på rutan. Batteriet och generatorn är ok.
Den sitter i en mini 1000 78"

MVH Fredrik
Per Eklund
Inlägg: 165
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 12:26
Ort: Åseda

Inlägg av Per Eklund »

Testa med att köra rent kontaktytorna på torkarmotorn. Gnugga av kontakt bläcken så dom blir rena. kanske bara är dålig kontakt.
//Per
johan_palm
Inlägg: 638
Blev medlem: 3 juni 2005 kl. 22:20
Ort: kävlinge

Inlägg av johan_palm »

samt olja upp armar och dra ur motorn ur röret och fetta in spiralen...
BOA
Inlägg: 71
Blev medlem: 21 november 2004 kl. 10:45
Ort: Eskilstuna

Inlägg av BOA »

Hej
Hade problem förra året med sega, orkeslösa vindrutetorkare. Orsaken var kraftigt spänningsfall från startreläet. Det var dålig kontakt på anslutningen på startreläet som matar ut spänning till bl.a strömställaren för torkarna. Efter rengöring och byte av kabelskon så funkade torkarna.
Så kolla och gör rent anslutningen på startreläet och kanske byt kabelsko.
Mvh/ BOA
Användarens profilbild
MiniAnders
Inlägg: 18
Blev medlem: 10 november 2007 kl. 14:47
Ort: Jönköping

Torkarna stannar åt fel håll..

Inlägg av MiniAnders »

Har ett annat problem med mina torkare, de stannar åt fel håll när man stänger av dem. Alltså åt vänster. (De går lite långt också, så den vänstra sticker utanför rutan lite)
Hur gör jag för att rätta till det?
Kan ju inte bara lossa torkarna och skruva fast dem i rätt läge, då åker de ju ner på huven när man drar igång dem..
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Inlägg av John Doe »

Som med allt annat så lever vissa saker sina egna liv! Och även jag har problem med mina torkare... Det slår tillbaka långt utanför fönstret ner mot huven så att bladen förstörs :P Sen så låter det en hel del om dem...

Plocka ur allt, smörj upp och byt skor så ska du se att det fungerar, gör det inte så får du lov att köpa ny motor :wink:
Användarens profilbild
Peder
Inlägg: 82
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 22:16
Ort: Malmö

Inlägg av Peder »

jag har haft problemet med "svaga" torkare. Det berodde på att reläet
som sitter på torkarmotorn hade korroderat en massa.

Att torkarna går för långt utanför rutan kan bero på att muttern som gängar
fast torkarmotorn mot skidan som fjädern löper i har gängat upp sig.
Har varit med om det. Det kan vara svårt att upptäcka om man inte tittat
efter just det.
Användarens profilbild
MiniAnders
Inlägg: 18
Blev medlem: 10 november 2007 kl. 14:47
Ort: Jönköping

Inlägg av MiniAnders »

Har läst min reparationhandbok noggrant nu. Det ser ut som att det bara är en rotor i motorn som är felvänd. Bara att öppna och sätta åt rätt håll så är nog problemet löst.
Användarens profilbild
Snailspeed
Inlägg: 321
Blev medlem: 4 juli 2005 kl. 22:05
Ort: Borås

Inlägg av Snailspeed »

På mk I och mk II så parkerar torkarna åt höger på vindrutan. På mk III och uppåt så parkerar de åt vänster. På tidiga mk I så är slaget för långt så att bladen slår i gummilisten.
/Oscar Kärrqvist

BMC Mini 1000 -68
BMC Mini Cooper 998 -65
Citroën XM V6.24 Exclusive -93
Citroën XM V6.24 Exclusive -92
Citroën Xantia 2.0 16V VSX -94
Honda CB 125 TD -83 x2
Användarens profilbild
MiniAnders
Inlägg: 18
Blev medlem: 10 november 2007 kl. 14:47
Ort: Jönköping

Inlägg av MiniAnders »

Är ganska ny på det här.. Hur vet man om man har en MKI, II eller III?
Kan bara se att det är en Austin Mini 1000 -73 på reg. beviset..

Iallafall tror jag inte att torkarna ska sitta som på bilden nedan..?


Bild
Hans L
Inlägg: 156
Blev medlem: 4 oktober 2005 kl. 17:43
Ort: Arvika

Inlägg av Hans L »

Du har en Mk III. Den kom i slutet av -69 som -70 års modell. Fram till dess så hade Mini utanpåliggande dörrgångjärn och skjut-fönster. Mk III fanns fram till -76.
Torkarna kommer upp på rätt ställemen vilar åt fel håll. Pluggarna är för om bilen är högerstyrd. Då går torkarna åt andra hållet, precis som de tidigare gjorde på alla MkI och Mk II. Mitt tips är att tidigare ägare bytt torkarmotor och råkat få en tidig sådan. Rådet blir alltså: Byt till en senare torkarmotor! Det finns säkert någon här på forumet som har en liggande till en billig penning. :D
Hans L
Användarens profilbild
Snailspeed
Inlägg: 321
Blev medlem: 4 juli 2005 kl. 22:05
Ort: Borås

Inlägg av Snailspeed »

Ser att du bor i Jönköping MiniAnders. Jag håller till i Borås och jag har en hel hög torkarmotorer liggandes. Hör av dig om du vill köpa en.
/Oscar Kärrqvist

BMC Mini 1000 -68
BMC Mini Cooper 998 -65
Citroën XM V6.24 Exclusive -93
Citroën XM V6.24 Exclusive -92
Citroën Xantia 2.0 16V VSX -94
Honda CB 125 TD -83 x2
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Inlägg av Hylsan »

Hans L skrev: Du har en Mk III. Den kom i slutet av -69 som -70 års modell. Fram till dess så hade Mini utanpåliggande dörrgångjärn och skjut-fönster. Mk III fanns fram till -76.
Ursäkta att jag lånar tråden lite...men
Har jag en mark IV då för min är en 78:a??

/Hylsan
Användarens profilbild
Snailspeed
Inlägg: 321
Blev medlem: 4 juli 2005 kl. 22:05
Ort: Borås

Inlägg av Snailspeed »

Det stämmer at du har en Mk IV. Mk V kom -84 har jag för mig när A+ kom och 12" hjul blev standard.
/Oscar Kärrqvist

BMC Mini 1000 -68
BMC Mini Cooper 998 -65
Citroën XM V6.24 Exclusive -93
Citroën XM V6.24 Exclusive -92
Citroën Xantia 2.0 16V VSX -94
Honda CB 125 TD -83 x2
Hans L
Inlägg: 156
Blev medlem: 4 oktober 2005 kl. 17:43
Ort: Arvika

Inlägg av Hans L »

Här finns en mycket bra sida att utbilda sig i ämnet "Mini Mk?": http://miniresource.com/index.php
Klicka sedan bara på "Model Information" :D
Hans L
Skriv svar