Sida 1 av 1

rover startspärr

Postat: 7 mars 2007 kl. 00:02
av kerguelair
Mk7:an vill inte starta. Slänger i ett nytt batteri, byter alla tändstift, kollar alla förbonkade 30 säkringar, går igenom tändningen, kablar och alla reläer
, försöker starta bilen med startgas, springa igång den, och då, uppgiven och uttmattad ...då...ser jag i Haynes boken att när batteriet har varit bortkopplat måste man hålla nyckeln i tändningsposition minst 10 sekunder för att återställa startspärren......

Gör som haynes föreskriver, och bilen startar glatt.

Tänkte bara dela med mig den där erfarenheten....

Postat: 7 mars 2007 kl. 00:05
av igel_son
låter drygt... tur man inte har så ny bil :)

Bra att de löste sig!

Postat: 7 mars 2007 kl. 02:04
av kerguelair
vore jag mer kunnig skulle jag slänga ut all elektronik och slänga in en hederlig pålitlig su-carb...är det möjligt förresten ?
Rent teoretiskt ?

Postat: 7 mars 2007 kl. 21:19
av Hans L
Jag har också en Mk7. I instruktionsboken står det "tryck på fjärrkontrollens låsknapp minst fyra gånger för att synkronisera fjärrkontrollen med bilen". Detta står i avsnittet för fjärrkontrollens batteri men i avsnittet för bilens batteri står "när batteriet har varit frånkopplat kan fjärrkontrollen behöva synkroniseras (se Fjärrkontrollens Batteri)".
Det kan alltså vara att du råkade trycka på fjärrkontrollen för fjärde gången som löste problemet.
Naturligtvis så har jag också lärt mig detta den hårda vägen. Efteråt vet man precis hur man skulle ha gjort! Vadå instruktionsbok?
Hälsningar Hans :roll:

Postat: 7 mars 2007 kl. 21:56
av kerguelair
jo, fast enligt Haynes ser det ut att finnas 3 olika problem.

a) det där med att återställa larmet med 4 eller fler tryck på nyckeldosan.

b) on later models, when reconnecting the battery, switch on ign and wait 10 sec to allow electronics to stabilise and re-initialise.."

c) "on fule injection engines..the engine managment electronic control
unit is of self-learnig type...when the battery is disconnected some settings are lost...on restarting this may lead to the engine running roughly...to solve the problem...take the car on a road test for 15 min covering all engine speed"

allt detta i kapitelet "jacking up the vehicule" (???)

Å andra sidan har jag också en renault som låser sig för all evighet om man kopplar bort batteriet. spännande...

Postat: 8 mars 2007 kl. 19:41
av mickef
Finns även en spärr i motorutrymmet på dom . Typ som en gummibeläggd tryck knapp

Postat: 8 mars 2007 kl. 21:16
av Hans L
jomenvisst! Och ändå kan man sabba allt detta om man byter batteriet i fjärrkontrollen fel! Där skall man hålla varje knapp, var för sig, intryckt ca 5 sek efter att man tagit ur det gamla batteriet men innan man sätter i det nya. Detta för att "tömma" elektroniken på ström!? Är man för snabb och missar detta så kan visst elektroniken få hjärnsläpp.
Det tror jag säkert att den kan få ändå! Det var allt detta som gjorde att man aldrig kom till centrallås när man konstruerade cystemet.
Men annars är allt bra med min Mk7.
Mvh Hans :?

Postat: 10 mars 2007 kl. 02:14
av kerguelair
intressant det där med fjärkontrollen. Det skall jag lägga på minnet.
Byter 1 gång om året, gör jag vanligtvis...
Tack för tipset.

radiostörningar på relä Mini MK7 !

Postat: 10 november 2007 kl. 03:49
av kerguelair
hör och häppna ! Forskar nu i en MK7 bensinpump som inte vill (precis som om startspärren inte ville släppa) osså läser jag på nätet att :

Body Control Manager (alltså relä lådan vid ECU-enheten) tillverkade innan 1996 av Lucas eller TRW...kan störas av radiosignaler, så att bilen inte startar på ett visst ställe...men gör det 500 m därifrån.

TRW 5AS Body control module. It is fitted to Rover Mini / 100 / 200 / 400 / 25 / 45 / MGF from May 1995 to present. Earlier parts were branded Lucas rather than TRW. This unit control the cars security and other body control functions. Common failings of these units include Key fobs no longer working, and immobliser not functioning correctly. All 5ASs carry a date code on the right hand white label. Its in the form XX/YY, i.e. week number/year. 5ASs pre 1996 had an earlier RF (Radio Frequency) receiver on board. This was far more susceptible to 'jamming' from interfering radio signals than the later design. The result of this is that owners can experience apparent remote control failure in one location, but when the car is moved away from the source of interference, the system functions correctly again.


och någon skrev här att Lucas var det inget fel på....

Postat: 10 november 2007 kl. 09:57
av El Gringo
Haha, ja tjenare...

På Lucas fattas inga fel! :P

Postat: 10 november 2007 kl. 11:14
av Manne
kerguelair skrev:vore jag mer kunnig skulle jag slänga ut all elektronik och slänga in en hederlig pålitlig su-carb...är det möjligt förresten ?
Rent teoretiskt ?


Allt går men du har ingen fördelare på din så det blir till att bygga egen tändning, blir nog svårt att få den igenom besiktning med tanke på avgasvärden oxå. Enklare att köpa en äldre bil......

/ m

Postat: 11 november 2007 kl. 00:27
av kerguelair
finns tydligen ett kit för konverteringen med :
x Mini 1 3/4” carb
1 x K&N filter
1 x Mini/aftermarket inlet manifold
1 x Mini A+ Distributor
1x Fuel Regulator
1x Relay
3X Brass fittings
men dom säger inget om katalysatorn. Ser ut som ett stort jobb i.a.f

ref : MMKT0404 hos Minimania.com

Desvärre har jag fått (jodå, helt gratis, inte en krona) en mini rover till !
Samma, fast "sport pack" med soltak. Återkommer om den då jag redan vet att kretskortet bakom instrumentpanelen badar i regnvatten....