Projekt - Väcka liv i den lille röde! 1275 GT clubman.

Visa upp din bil och läs om andras projekt
Användarens profilbild
Litenmentuff
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 oktober 2006 kl. 15:10
Ort: Järfälla

Projekt - Väcka liv i den lille röde! 1275 GT clubman.

Inlägg av Litenmentuff »

Sådär tröttna på å vänta på att lille blå skulle bli såld när det är så dåliga sälja bil tider när det gäller hundkoja iallafall :)


Så idag irra vi oss rakt ut i skogen nånstanns på vischan :lol: åkte vilse 10mil innan vi kom rätt :roll:

Hur som helst så hade jag äntligen hittat en mini 1275 GT clubman precis som jag ville ha tyvärr i lika dålig skick eller värre som min lille blå va när jag köpte den :)

Men denna känns roligare att jobba med! Då den har motorn jag vill ha 54vilda hästar är ju inte illa! mot dom 30hk som lille blå har.. :)


Skick på bilen:
* Den har väl i princip stått mesta delen sen 91:a då den besiktades senast.
* Ja den va ju röd en gång i tiden! Dock är den rosa nu eller rostbrun :)
* Bromsarna har säkert kärvat ihop
* Läcker bensin från bränslepumpen eller nån slang brevid
* Gas pedlaen fastnar i fullgas när man trycker ner den
* Bara 2 "små" rost hål i golvet tyvärr risig i ena bakskärmen
* Har agerat hus åt några möss :)
* Generatorn laddar inte som den ska..
* Saknar en hel del detaljer (kofångare sidospegel svartlackerat krom osv osv.

Lite bra med bilen:

* Inga missljud i motorn har kunnat höras.
* Riktigt fin innuti.
* Skivbromsar fram
* Ingen hopplös rost golv osv ser riktigt fint ut utom 2små hål + trekanterna framför dörrarna ser ut som skit.


MÅL: Besiktning rostlagning garagelack nya alufälgar trimkit sänkning av bilen hårdare stöt dämpare skärmbreddare. Och köra bana i sommar om den funkar bra :)

Och 2 dåliga bilder som jag tog i mörkret! blir mera senare imorgon hoppas jag få stil på läkaget av bensin så jag kan ta en riktigt provtur. är så sugen å känna skillnaden.

Bild

Bild
V8:a a taste of heaven! vafan kör jag en mini för då? :)
Användarens profilbild
igel_son
Inlägg: 129
Blev medlem: 23 maj 2006 kl. 16:40
Ort: Kristianstad
Kontakt:

Inlägg av igel_son »

Grattis till ett nytt projekt :D
Användarens profilbild
crowan
Administratör
Inlägg: 1425
Blev medlem: 23 september 2005 kl. 20:14
Ort: Lund

Inlägg av crowan »

Roligt att se att du fastnade för clubman! Jag håller som bäst på att uppgradera min till en GT ( om man nu kan göra det i efterhand ) Har bytt till skivbromsar fram och ska börja renovera upp en MG 1300 motor som jag ska stoppa i.

Men det är roligt att se att du tar tag i ett nytt projekt! Hoppas att du inte hittar alltför många obehagliga överraskningar. :shock:

Lycka till :!:
Användarens profilbild
Litenmentuff
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 oktober 2006 kl. 15:10
Ort: Järfälla

Inlägg av Litenmentuff »

Igel_son - jo tack känns riktigt skoj :)

crowan - Ja det går nog jätte bra å bygga om till gt är ju inte speciellt stor skillnad väl?


UPDATE: Prov kört idag men bilen laddar inte som den ska och bensinen som va i tanken verkar vara gammal som satan... bilen gick inte riktigt rent och ville mest hosta och misstända när man gasa på .. sen va övre motorfästet loss så motorn vred sig varje gång man släppte upp kopplingen så va inte kul å köra :P

Börja istället gå igenom bilen lite mera noggrant. Och kolla rosten.

Så nu är denna 3 kant bort "monterad" va ju inte så mycket å ha direkt :P
dörren är bortmonterad också. Ska ringa jana imorgon och beställa nya plåtar..

Bild


Andra sidan lika fin :)

Bild

Hjärtat i bilen.
Bild

Bytte bensinslangar som jag hoppas va det som läckte inte kunnat se exakt vart det läcker men dom slangarna jag böt va iallafall blöta.
Hittat felet med gaspedalen som fastnar i fullgas läge.. Fjädern som satt på var inte "orginal" utan en mycket klenare som inte orkade.

hittade dock orginal fjädern undermotor huvven så löste problemet rätt enkelt :)

Ena bakskärmen som fått sig en liten smäll då den är lite inbucklad 5mm får försöka rikta ut osv.. verkar bara vara utrost så borde gå och rädda skärmen.
Bild


Det va allt jag hann med ikväll. Får se om jag har ork å fortsätta imorgon då ska jag nog riva ur alla mattor osv o kolla om man kan hitta någon mera rost.
V8:a a taste of heaven! vafan kör jag en mini för då? :)
Användarens profilbild
Litenmentuff
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 oktober 2006 kl. 15:10
Ort: Järfälla

Inlägg av Litenmentuff »

Så vart ute och rivit lite mera ikväll.. va illa ställt med höger framskärm också :P


3 kanterna borta och dörr infästningarna är rostskadade så är antaligen lika bra å byta dom också...

ska iväg och köpa lite slip och grov rengörare imorgon så man kan se vad som är friskplåt o vad som är kex :P

dock är det ju alla hjärtans dag imorgon så blir inge mecka imorgon inte då får jag stryk av kärringen haha :lol:

tog lite mera bilder på eländet..

Bild

Bild

lite bilder in i bilen..
varv räknare och sånt lyx i denna bil sakna verkligen det i den lille blå...

Bild

jävliga fräsha inredningen i fin nyans av brunt haha :roll:
Bild


va allt denna gång blir nog en uppdatring på torsdag igen då jag kollat av alla skärmar och under bilen noggrant i balkar och golv för å se vad man kan finna för otrevligheter..
V8:a a taste of heaven! vafan kör jag en mini för då? :)
Användarens profilbild
Snailspeed
Inlägg: 321
Blev medlem: 4 juli 2005 kl. 22:05
Ort: Borås

Inlägg av Snailspeed »

Såg till min förtjusning att det letat sig in en spolarvätskedunk från en Allegro i ditt nyförvärv. Den 5 litersdunken är till strålkastartorkarna på alla Allegrosar. I de två knappfästena på hållaren ska det sitta en rem som håller fast dunken.
/Oscar Kärrqvist

BMC Mini 1000 -68
BMC Mini Cooper 998 -65
Citroën XM V6.24 Exclusive -93
Citroën XM V6.24 Exclusive -92
Citroën Xantia 2.0 16V VSX -94
Honda CB 125 TD -83 x2
Användarens profilbild
Litenmentuff
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 oktober 2006 kl. 15:10
Ort: Järfälla

Inlägg av Litenmentuff »

får väl tacka för lite rolig information ska väl försöka fixxa en rem där emellena sen :) så den inte flyger runt i motorrummet :P
V8:a a taste of heaven! vafan kör jag en mini för då? :)
Användarens profilbild
igel_son
Inlägg: 129
Blev medlem: 23 maj 2006 kl. 16:40
Ort: Kristianstad
Kontakt:

Inlägg av igel_son »

Verkar som att de finns lite å göra på den lille röde, värre skick än den blå?
Användarens profilbild
Litenmentuff
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 oktober 2006 kl. 15:10
Ort: Järfälla

Inlägg av Litenmentuff »

mycket mycket värre än blåa bilen.. Den är nästa nen pärla om man ska jämföra dom emellan :D
V8:a a taste of heaven! vafan kör jag en mini för då? :)
Användarens profilbild
Litenmentuff
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 oktober 2006 kl. 15:10
Ort: Järfälla

Inlägg av Litenmentuff »

Johnson - Japp va ju en sån man blev sugen och när man såg den på annons var det bara åka å hämta då dom inte är så super vanliga så hade man inte några andra objekt att välja på...
så nu får man kämpa med skiten man hitta :)
Energi och vilja att vara i garaget finns det i massor dock finns det inte tillräckligt med tid :( så tar gärna tid av dig i sånnafall :P

Beställt nu framskärm höger sida och "trekanterna" på båda sidorna och stolparna som dörrarna sitter fast i från jana idag... skulle gå loss på nått under 2000kr iallafall... får se om jag kanske köper den andra framskärmen också när jag endå är i farten beror på hur skabbig den är när jag börja slipa på den....

Hann pyssla lite idag också... slippa på rosten på bakskärmen vilket gav glädjande nyheter där va det bara friskplåt å inget kex alls.. endast ytrost :)

Slippat fram "sömmen" till fram skärmen hann jag med också provade dessa för att slipa bort rost och lack med funkade ganska bra men känns som dom är lite mjuka för lacken är lite väl dryg å få bort... (är ju 3 lager lack också iof..)

Bild

Bild

Va mycket rost runt lampan tyvärr så ska montera bort allt där å se om man inte kan svetsa dit lite ny frisk plåt å fästa lampan i sen..

Bild
V8:a a taste of heaven! vafan kör jag en mini för då? :)
Användarens profilbild
crowan
Administratör
Inlägg: 1425
Blev medlem: 23 september 2005 kl. 20:14
Ort: Lund

Inlägg av crowan »

Mycket inspirerande att se hur flitig du är i garaget !

Verkar ändå som att det inte är hur illa som helst med rost.
Användarens profilbild
crowan
Administratör
Inlägg: 1425
Blev medlem: 23 september 2005 kl. 20:14
Ort: Lund

Inlägg av crowan »

Mycket inspirerande att se hur flitig du är i garaget !

Verkar ändå som att det inte är hur illa som helst med rost.
Användarens profilbild
Litenmentuff
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 oktober 2006 kl. 15:10
Ort: Järfälla

Inlägg av Litenmentuff »

Nej det är fronten som är risigast... om man säger så här... framfördörrarna och framåt är det mycket jobb... bakom dörrarna och i golvet verkar det inte behövas göras speciellt mycket...

:D


ikväll ska jag vara flitigare än nånsin har typ 3timmar å grotta runt i garaget då.. :D
V8:a a taste of heaven! vafan kör jag en mini för då? :)
Användarens profilbild
crowan
Administratör
Inlägg: 1425
Blev medlem: 23 september 2005 kl. 20:14
Ort: Lund

Inlägg av crowan »

Jag måste också ut och skruva lite ikväll, känner hur det kliar i fingrarna nu...

Ska se om jag kan ta lite uppdaterade kort på hur långt jag har kommit.
Användarens profilbild
Helipop
Inlägg: 590
Blev medlem: 4 mars 2005 kl. 20:12
Ort: Oskarshamn

Inlägg av Helipop »

Ja billder är spännande.

Jag har själv en koja som står och väntar på arbete i samma skick och rostproblem som den där clubmanen.. fast nu är det nog kapade stora hål i stället för rost.. =) ser ut som en schweizerost. Well får få ut idag jag med.
:: är bara en nyfiken glappkäft med ödmjuk attityd ::

SWIFT 1.3 Gti twincam 1300 g13b clubman - saloon reggad -71 orange med silverränder
Austin mini 1000 -74 BRG + OEW tak
Skriv svar