Opel 16v bygge

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Användarens profilbild
Larsa
Inlägg: 68
Blev medlem: 19 november 2004 kl. 21:24
Ort: Umeå

Opel 16v bygge

Inlägg av Larsa »

Jag var länge inne på någon gång bygga en vtec mini men efter lite forskande så kom jag fram till att ett betydligt billigare alternativ är att bygga på en Opel 16V motor t ex en 2 liters snurra.



Har någon gjort det i Sverige?

Vad jag har förstått så får man liknande prestanda som vid ett Honda V-tec bygge. Gamla opel motorer går ju dessutom att hitta ganska billigt.
Jimbo
Inlägg: 167
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 18:24
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av Jimbo »

Tjena...om du ska bygga liknande ett V-tec bygge så bör du använda c20xe motorn...dvs clibra, eller astra gsi-motorn...tillsammans med en F20 växellåda...



Jag jämfödre detta för ett tag sen o ska du köpa en framvagn från england så bli de ungefär samma peng...fast mer svetsjobb...så jag vet inte om de blir SÅ mycke billigare...men jag vet att de finns en kille som gjort de i sverige...återkommer med namn om jag hittar honom igen... :)



Kostnad för 2.0 bygge:



http://members.aol.com/hallredrita/page5.html
Användarens profilbild
Larsa
Inlägg: 68
Blev medlem: 19 november 2004 kl. 21:24
Ort: Umeå

Inlägg av Larsa »

Ja fast om man kollar på priser på motorer , Opel jämfört med Honda så är det en grymt skillnad. Opelmotorerna kan du hitta för några tusenlappar medans Hondamotorena kostar uppåt 10.000 för en motor.

Alla bilder som jag har sett med bilar med monterade Hondamotorer har varit högerstyrda, dvs de har haft gott om plats för broms och kopplingsvätskebehållarna vid en sådan montering. hur löser man detta på en vänsterstyrd bil?



Opelmotorn verkar det var fullt möjligt att stoppa mer i en ombyggd mini framvagn medans Hondamotorn kräver en ombyggd Metroframvagn.



/ Larsa
Jimbo
Inlägg: 167
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 18:24
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av Jimbo »

Larsa skrev:Ja fast om man kollar på priser på motorer , Opel jämfört med Honda så är det en grymt skillnad. Opelmotorerna kan du hitta för några tusenlappar medans Hondamotorena kostar uppåt 10.000 för en motor.

Alla bilder som jag har sett med bilar med monterade Hondamotorer har varit högerstyrda, dvs de har haft gott om plats för broms och kopplingsvätskebehållarna vid en sådan montering. hur löser man detta på en vänsterstyrd bil?



Opelmotorn verkar det var fullt möjligt att stoppa mer i en ombyggd mini framvagn medans Hondamotorn kräver en ombyggd Metroframvagn.



/ Larsa


De finns kit för vänsterstyrda, Watsonrally har de t.ex. så de e inga dimmor...sen vet jag inte om vi snackar om samma motorer...för c20xe ligger juh runt 10 000 med en F20 lådan juh...kolla på FBT.se o jämför...sen e de så mycke kringutrustning som krävs för en opelmotor...



Jaja, de där e hugget som stucket tycker jag...på de brittiska forumen så kamperar vi som bygger honda friskt mot opelfansen och tvärtom...dessutom har de svårt med kylning i opelmotorerna, iallafall tvålitersmaskinerna...



ska man bygga på opel ska man nog köra 1,6 gsi motorn, fast då blir de inte lika många hästkrafter :) för de e juh trottsallt de som räknas innan man dör, vem som har flest!
Morris
Inlägg: 215
Blev medlem: 16 november 2004 kl. 14:10
Ort: Skellefteå

Opel 1,6

Inlägg av Morris »

Hej!

Jag har pratat med SFRO ang besikta en koja med ny motor.

Om kojan är äldre än -75 så behöver inte nya motorn vara orginal,

tex kattad motor utan kat, byta ut insp mot förgasare, turbo mm.

Max 15kw/100kg (120hk/600kg)

Krav: tvåkretsbromssystem, skivor fram.

Fick klartecken att montera Honda Civics skiva och ok på bromstrumme framvagn. Så jag satsar nog på en 1,6 8v C16se 100hk med låda och insp

som går att få ner under huven.
Jimbo
Inlägg: 167
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 18:24
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Opel 1,6

Inlägg av Jimbo »

Morris skrev:Hej!

Jag har pratat med SFRO ang besikta en koja med ny motor.

Om kojan är äldre än -75 så behöver inte nya motorn vara orginal,

tex kattad motor utan kat, byta ut insp mot förgasare, turbo mm.

Max 15kw/100kg (120hk/600kg)

Krav: tvåkretsbromssystem, skivor fram.

Fick klartecken att montera Honda Civics skiva och ok på bromstrumme framvagn. Så jag satsar nog på en 1,6 8v C16se 100hk med låda och insp

som går att få ner under huven.




Ahaaa...intressant, grejat en framvagn eller bygger du en själv? Vilken låda ska du köra på?
Morris
Inlägg: 215
Blev medlem: 16 november 2004 kl. 14:10
Ort: Skellefteå

Inlägg av Morris »

Tänker bygga om framvagnen själv!(ny ram framför tornen övrigt orginal)

Tanken var att hitta en smäld eller rostig astra -92 till -98, lyfta över motor,låda,insp,bensinpump och el. Ev måste jag sedan byta till en F16wr

låda eftersom jag vill köra med 10" . Utan kat pratar dom om 105-108hk

men ska gå att skrämma upp till 140hk utan större problem.
Jimbo
Inlägg: 167
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 18:24
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av Jimbo »

Kom o tänka på en sak, varför kör man inte med en c16xe?



va skiljer dom åt? de e juh samma hästkraftsantal? antar att xe:n har ett högre komp, men de borde la va samma block?
Jimbo
Inlägg: 167
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 18:24
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av Jimbo »

?
Morris
Inlägg: 215
Blev medlem: 16 november 2004 kl. 14:10
Ort: Skellefteå

c16xe

Inlägg av Morris »

16 ventilstoppen är för stor så då ryms inte insprutningen = extra jobb med att ställa in weber gasare. Alt 2 förlänga fronten så motorn ryms.

Min tanke var att det inte skall synas utifrån + att det ska gå att montera motorn med orginal insp,grenrör mm för att få en driftsäker motor och mindre problem med injusteringar och att det ska gå att köra med 10".

Den största motor som klarade mina krav är C16se.
Jimbo
Inlägg: 167
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 18:24
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av Jimbo »

Låter vettigt...Hur hade du tänkt dig få upp bilen till de 140 hk då? Turbokonvertering eller räcker de med o chippa den o byta luftfilter o sånna grejer?
Morris
Inlägg: 215
Blev medlem: 16 november 2004 kl. 14:10
Ort: Skellefteå

C16se

Inlägg av Morris »

Jag tänkte börja med orginal förutom kat, luftburk och avgassystem.

Sen är det kvar porta toppen, kam, grenrör och chip (om det behövs mer?).Turbo är svårt att rymma under en rundnos!
Jimbo
Inlägg: 167
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 18:24
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: C16se

Inlägg av Jimbo »

Morris skrev:Jag tänkte börja med orginal förutom kat, luftburk och avgassystem.

Sen är det kvar porta toppen, kam, grenrör och chip (om det behövs mer?).Turbo är svårt att rymma under en rundnos!


Ne tänkte väl de...men de låter helt klart som ett intressant bygge...har du nån aning om hur den står sig mot en V-tec?



Vikt förhållande mellan motorer o sånt?
Morris
Inlägg: 215
Blev medlem: 16 november 2004 kl. 14:10
Ort: Skellefteå

v-tec

Inlägg av Morris »

Nog är Honda motorn rappare!

Har tyvär inga vikt uppgifter.
Användarens profilbild
turbo
Inlägg: 19
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 11:01
Ort: Umeå
Kontakt:

honda, skivor

Inlägg av turbo »

Från vilken års modell ska man använda sig av???? :D
Skriv svar