suzuki swift mini
det blev dåligt med körning i helgen, läcka i ett av bromsoken som måste fixas + att jag håller på och ställer in hjulen hemma i garaget, hade caster 0 vänster 0ch 1,5+ höger samt grym toe in, kommer att sikta på följande:
Kör på 10X6 deep dish med 165/70
Fram:
caster +5
camber -2
toe out 3 grader ut
KPI vet ej vart jag hamnar
Bak:
toe in 3 grader in
camber -1
siktar på att få en riktigt stadig och självcentrerande bil i höga farter
är det någon som har några synpunkter/tips?
mackan
Kör på 10X6 deep dish med 165/70
Fram:
caster +5
camber -2
toe out 3 grader ut
KPI vet ej vart jag hamnar
Bak:
toe in 3 grader in
camber -1
siktar på att få en riktigt stadig och självcentrerande bil i höga farter
är det någon som har några synpunkter/tips?
mackan
Med tanke på bredden på fälgarna så skulle nog jag ha ställt Cambern ca -0,5 för gata och max -1,5 för banaFram:
caster +5
camber -2
toe out 3 grader ut
KPI vet ej vart jag hamnar
Bak:
toe in 3 grader in
camber -1
siktar på att få en riktigt stadig och självcentrerande bil i höga farter
är det någon som har några synpunkter/tips?
mackan
toe mellan +-0 +0,10
Ställde in min igår kväll -0.5 camber och +0.05 toe och den går tok bra på vägen (7x13")
Du får tänka på att kojjorna har lågoffset på fälgarna dvs för mycket camber och dom äter insidan på däcken
-
- Inlägg: 350
- Blev medlem: 11 september 2005 kl. 17:49
- Ort: Ulricehamn
Caster är som man på motorcyklar kallar försprång. Om man tänker sej en bilmed fjäderben är det lätastatt förstå. Det är helt enkelt lutningen på fjäderbenet i längs riktning på bilen. + lutar bakåt i överkant vilket ger en mer kursstabil bil då den helatiden strävar mer mot att bli rak, som en 240 eller en gammal merca släpp ratten och den susar runta som en karusell tills den är rak.
caster är kanske det viktigaste måttet, noga att det blir lika på båda sidor annars får man problem med "ofrivilliga filbyten" om man har lite pulver under huven…
vi får se om det här blir lagom
fram:
+4 caster
-1,5 camber (äter kanske lite däck men skit samma)
10,5 kpi blev det på bägge
2 streck ut på skalan toe out
Bak:
-1 camber
2 streck toe in
mackan
vi får se om det här blir lagom
fram:
+4 caster
-1,5 camber (äter kanske lite däck men skit samma)
10,5 kpi blev det på bägge
2 streck ut på skalan toe out
Bak:
-1 camber
2 streck toe in
mackan
nu har man testat inställningarna ovan, känns bra! Bilen går spikrakt när man trampar på ingen torquesteer alls nästan, har dock inte testat att köra riktigt fort än…fyfaan vad kul det är! väl värt allt slit/pengar/tjat
ett litet problem vid inställningen av bakvagnen, det verkar som en av axlarna som håller bakre hjullagret är böjd något bakåt, fick slipa lite på fjädringsarmen för att få rätt toe, och nu ser jag att det hjulet är lite längre ut än det andra, går det att räta axeln på något smart sätt eller är det bättre att byta hela armen?
ett problem till min ena spax dämpare läcker olja när jag justerar den, är den kass? svårt att bedöma om den funkar som den ska
mackan
ett litet problem vid inställningen av bakvagnen, det verkar som en av axlarna som håller bakre hjullagret är böjd något bakåt, fick slipa lite på fjädringsarmen för att få rätt toe, och nu ser jag att det hjulet är lite längre ut än det andra, går det att räta axeln på något smart sätt eller är det bättre att byta hela armen?
ett problem till min ena spax dämpare läcker olja när jag justerar den, är den kass? svårt att bedöma om den funkar som den ska
mackan