suzuki swift mini

Visa upp din bil och läs om andras projekt
Användarens profilbild
G13B
Inlägg: 431
Blev medlem: 18 januari 2007 kl. 09:24
Ort: Tanum

Re: suzuki swift mini

Inlägg av G13B »

Morris skrev:Hej!
Snyggt bygge med helt rätt stuk :D
Har du hunnit känna någon skilnad efter stummonteringen av bakvagnen både för och nackdelar(oljud)?
Bytte du fälgar för stil eller funktion (breddade dom gammla för mycke utåt?)
bilen låter OBESKRIVLIGT högt inne i kupén, kör med kåpor men det blir någon sorts resonans i dom så jag ska
testa öronproppar…har inte märkt någon skillnad i ljud med den nya bakvagnen :mrgreen:
Har också testat att trycka dit lite ljuddämpningsmatta bakom förgasarna – ingen som helst skillnad typ!

Fälgarna fick ett ryck och bytte, less is more…men kanske smackar på 7x10 splits i framtiden, tror dock att den går betydligt bättre på vägen med dom jag har nu, ingen "torque steer" alls nästan och vandrar inte omkring så mycket om det är lite guppigt…

lite bilder som jag postat på 16v, orkar inte ens översätta 8)
Finnished door, welded the little handle straight to the tab Bild
3-point + harnesses, that is the law around here…
Bild
Battery box, steel/alloy lid, rubberised inside, bike batteri is strapped inside, ventilation hose through the floor
Bild
Gauges light up! Tested the D-pic gauge (g-meter), good fun! 0-60 – calibrating – GO! Fuses live under the black box.
Bild
Heart of the car :wink:
Bild
Rear shot showing the new exhaust routing
Bild

Cheers
//marcus
Användarens profilbild
G13B
Inlägg: 431
Blev medlem: 18 januari 2007 kl. 09:24
Ort: Tanum

Re: suzuki swift mini

Inlägg av G13B »

Fick min nya koppling idag, 6-pucks sinterlamell med kraftigare fjädrar ska palla 245nm , går även att uppgradera till 500nm om man ska köra gas/turbo, (samma lammel men kraftigare fjädrar/tryckplatta)
För att den här kopplingen skall passa får man öka centrumhålet i tryckplattan till 125mm.

Kopplingen kostade 2.100:- från rv enginering, holland, Ruud heter han som har firman, riktigt duktig på suzuki, säljer all sjöns prylar turbo kit, billet svänghjul m.m. rekommenderas!

//Mackan
Användarens profilbild
Ola
Inlägg: 465
Blev medlem: 13 november 2004 kl. 20:27
Ort: Alvesta
Kontakt:

Re: suzuki swift mini

Inlägg av Ola »

skulle va kul å veta hur pass svårkörd den blir med en sån lamell. Borde bli "av/på" effekt.

Har själv kass koppling i min swift mini. men köpte standard lamell,tryckplatta urtramplager på ebay för 900 spänn ink. frakt...ja jaj det va billigt iallfall (smålänning som man e )

det tråkiga e att man måste ur med motorn igen ...
"Understeer" is when you hit the fence with the front of the car.
"Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car.
"Horsepower" is how fast you hit the fence.
"Torque" is how far you take the fence with you.
Användarens profilbild
G13B
Inlägg: 431
Blev medlem: 18 januari 2007 kl. 09:24
Ort: Tanum

Re: suzuki swift mini

Inlägg av G13B »

Ja riktigt surt undrar om man kan byta den när motorn sitter i? Tror jag kan dra ut lådan tillräckligt för att få ur den…bara skruva väck fronten, v drivaxel, startmotor borde funka!
6-pucken skall vara lite mindre av och på än 4-pucken…jag har hydraulkoppling så den är iallafall lättdoserad,
rapport kommer!

köpt mig ett set fälgar, compomotive 5x10", ska köra dom utan breddare så hoppas dom inte sticker ut för mycket :mrgreen: visst är dom coola 8) lite lustigt att frakten kostade mer än fälgarna…det blir falken för 365:- däcket på dom fast egentligen skulle man ju vilja haft 032:or

Bild
Shot with FinePix S5000 at 2008-06-05
Användarens profilbild
Mini Maz
Inlägg: 316
Blev medlem: 7 februari 2007 kl. 17:56
Ort: Östersund

Re: suzuki swift mini

Inlägg av Mini Maz »

Hur långt har din motor å låda gått :?:

Ska köpa en swift som jag ska ta motor och låda ur å lite mer, men problemet är att dom flesta swift gti har gått så långt. Jag vill inte renovera motor å låda. Så hur pålitliga är motorerna :?: och är dom så dyra på reservdelar som alla andra jappsare :evil:
Snowmobile and minis
mini 1000 -70
volvo amazon
Henrik
Inlägg: 130
Blev medlem: 22 november 2004 kl. 16:32
Ort: Gnesta
Kontakt:

Re: suzuki swift mini

Inlägg av Henrik »

Skit snygga fälgar var har du köpt dom och vad kostade dom?

//Henrik
Användarens profilbild
G13B
Inlägg: 431
Blev medlem: 18 januari 2007 kl. 09:24
Ort: Tanum

Re: suzuki swift mini

Inlägg av G13B »

Mini Maz skrev:Hur långt har din motor å låda gått :?:

Ska köpa en swift som jag ska ta motor och låda ur å lite mer, men problemet är att dom flesta swift gti har gått så långt. Jag vill inte renovera motor å låda. Så hur pålitliga är motorerna :?: och är dom så dyra på reservdelar som alla andra jappsare :evil:
Inte en aning…10.000 kanske, jag har gamla bes papper där kan man nog se :lol:
Suzuki maskinerna är grymt stryktåliga men växelådorna och då särskilt 2:an är känsliga (mk2-), mk1 lådan är av annan konstruktion 4 pinnad diff mm håller mycket bättre, man brukar kunna hitta en komplett låda för runt 500:- så det är ju inte någon jättekatastrof om det går sönder…

Henrik;) 900:- 8) frakten kostade samma från england, köpte dom privat av en kille på turbo mini forumet,
han hade 8 men jag tror att dom andra fyra är sålda också, tror dom är från 70 talet inte riktigt säker…
http://turbominis.co.uk/forums/index.ph ... tid=223870

//mackan
Användarens profilbild
Mini Maz
Inlägg: 316
Blev medlem: 7 februari 2007 kl. 17:56
Ort: Östersund

Re: suzuki swift mini

Inlägg av Mini Maz »

Tack för svar nu ska det köpas swift :D

Snygga fälgar passar ju perfekt in på det stuk du har på kojan 8)
Snowmobile and minis
mini 1000 -70
volvo amazon
Användarens profilbild
G13B
Inlägg: 431
Blev medlem: 18 januari 2007 kl. 09:24
Ort: Tanum

Re: suzuki swift mini

Inlägg av G13B »

Bild

Rhimba!
Bild

xdi på rattarna kan man ställa in tändningen när man kör om man vill, eftersom min 4 åring tycker det är kul att busa i kojan så brukar jag kolla dom innan körning…
Bild

Tändspolarna, glömmer man jordkabeln står bara skorna kvar om man rör chassit när motorn är igång :mrgreen:
Bild
ganska fullt med grejer under huven nu
Bild
Bild

//mackan
Användarens profilbild
johnson
Inlägg: 603
Blev medlem: 6 mars 2005 kl. 20:09
Ort: Skövde

Re: suzuki swift mini

Inlägg av johnson »

Vackert:P
Har du rör hela vägen tll slavcylindern?
Användarens profilbild
G13B
Inlägg: 431
Blev medlem: 18 januari 2007 kl. 09:24
Ort: Tanum

Re: suzuki swift mini

Inlägg av G13B »

johnson skrev:Vackert:P
Har du rör hela vägen tll slavcylindern?
jajjemän!
Användarens profilbild
G13B
Inlägg: 431
Blev medlem: 18 januari 2007 kl. 09:24
Ort: Tanum

Re: suzuki swift mini

Inlägg av G13B »

nu har jag bytat kopplingen och svänghjulet, flyttade över den gamla kuggkransen till det nya, fy fan vad jag slet innan den hoppade på plats, det slutade med att jag spände fast skiten i skruvstädet mellan två plankor och gick loss med en gummihammare, då hoppade den på plats :P

när jag hade av lådan var det svart "hår" överallt, det var den gamla kopplingen som hade gått upp i rök :mrgreen:

Nu är det bara att svinga in motorn igen och hoppas att det funkar…


Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
pickupkalle
Inlägg: 534
Blev medlem: 16 november 2004 kl. 20:48
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: suzuki swift mini

Inlägg av pickupkalle »

hörrö,pressade du på startkransen utan att värma den??? gjorde du det så kan jag gratulera för dom brukar spricka om man gör så,å har du värmt den så har den ramlat dit av sig själv
Bilar utan Turbo suger........

Mini pickup -67
Audi A6 quattro s-line -05
Användarens profilbild
G13B
Inlägg: 431
Blev medlem: 18 januari 2007 kl. 09:24
Ort: Tanum

Re: suzuki swift mini

Inlägg av G13B »

pickupkalle skrev:hörrö,pressade du på startkransen utan att värma den??? gjorde du det så kan jag gratulera för dom brukar spricka om man gör så,å har du värmt den så har den ramlat dit av sig själv
misstänkte det…har inga grejer att värma med :x gött att ha lite flyt för en gångs skull :mrgreen:
är det inte lite mesigt att värma på den :lol:
kimmo
Inlägg: 9
Blev medlem: 25 juni 2008 kl. 20:23
Ort: Bromölla

Re: suzuki swift mini

Inlägg av kimmo »

hej var det svårt och ställa in förgasarna? och vrf har du en annan tändning funkar inte det med den som sitter där? det jag vill komma till är att om man förgasarkonventerar swift motorn så behöver man inte elsystemet ifrån swiften va? ska ge mig in på ett bygge därför undrar jag mvh kimmo
Skriv svar