snart är tiden inne för att ta körkort och har länge gått omkring och tängt köpa en mini. har kommigt fram till att jag vill ha en mini som tillverkades mellan åren 91-00 kallas väll för mk6 och mk7 om jag inte minns fel. finns det något särskillt som man borde kolla lite extra på när man ska köpa en sån, tacksam för alla svar
Mvh jesper
att tänka på när man köper en mini
- Litenmentuff
- Inlägg: 612
- Blev medlem: 20 oktober 2006 kl. 15:10
- Ort: Järfälla
Jo det är ett välkännt problm som diskuterats många gånger på forumet. Tror redan att det finns liknande trådar. Personligen skulle jag hellre köpa en nyrenoverad äldre koja för samma slant än att köpa en nyare modell bara för att man tror att den ska ha bättre prestanda och skick pga att den är yngre. Iof går man kanske miste om insprut men å andra sidan kan man få en nyrenoverad o tpppskick lika billigt som en nyare modell som har börjat ytrosta osv. Men det är ju bara en personlig åsikt.
:: är bara en nyfiken glappkäft med ödmjuk attityd ::
SWIFT 1.3 Gti twincam 1300 g13b clubman - saloon reggad -71 orange med silverränder
Austin mini 1000 -74 BRG + OEW tak
SWIFT 1.3 Gti twincam 1300 g13b clubman - saloon reggad -71 orange med silverränder
Austin mini 1000 -74 BRG + OEW tak
-
- Inlägg: 534
- Blev medlem: 16 november 2004 kl. 20:48
- Ort: Östersund
- Kontakt:
- kerguelair
- Inlägg: 385
- Blev medlem: 8 december 2004 kl. 22:21
- Ort: Värmdö
...och en äldre mini förstår man sig på, en nyare innehåller moderna elektronik prylar som är inte särskilt roliga att byta...eller köpa.
El-motor till fläkten kostar t.ex 3000 spänn.
Kretskortet som ligger och oxyderar bakom hastighetsmätaren är inte så kul att byta; allt du ser från förarstolen skall plockas bort för att nå eländet !
På en MK3 finns 2 glassäkringar och thats it.
Mk 7:an har 18 st bara inne i hytten...
Jag kör runt med mk3:an dagligen och har mk7: som glidarbil när det är fint väder under sommaren.
El-motor till fläkten kostar t.ex 3000 spänn.
Kretskortet som ligger och oxyderar bakom hastighetsmätaren är inte så kul att byta; allt du ser från förarstolen skall plockas bort för att nå eländet !
På en MK3 finns 2 glassäkringar och thats it.
Mk 7:an har 18 st bara inne i hytten...
Jag kör runt med mk3:an dagligen och har mk7: som glidarbil när det är fint väder under sommaren.
Why do the English drink warm beer? Lucas made the refrigerators, too.
"Nyare" koja
Först o främst ska du kolla rost runt framrutan. Det finns på alla nittitalare i princip. Även bromsskivorna fram brukar rosta rätt bra. Har själv en 97:a som jag kör året runt. Bytte bromsskivorna i somras o det var inte mycket till skivor. Fixade även framrutan i våras o där rostar det rejält. Bytte till en gummilist till de gamla kojorna så nu kanske den klarar sig. I samma veva fixade jag all ytlig rost men det finns mer att göra nu på den fronten. En trekantsplåt måste snart byta för där är det inte ytlig rost. Ser ut som den kommer innifrån. Men i övrigt så går det mycket tystare. Inga problem att starta när det är kallt eller fuktigt. Så överlag är jag väldigt nöjd med min koja (fast en avgasventil gick åt skogen för ett tag sedan + att jag blev påkörd men allt är fixat nu). Ska bli "kul" att se hur den ser ut framåt våren.... Men då är det ju dags att plocka fram den gamla 66:an som inte har så mycket rost.
Storleken har ingen betydelse.