att tänka på när man köper en mini

Prata om vad du vill
burre
Inlägg: 1
Blev medlem: 1 februari 2006 kl. 12:12

att tänka på när man köper en mini

Inlägg av burre »

snart är tiden inne för att ta körkort och har länge gått omkring och tängt köpa en mini. har kommigt fram till att jag vill ha en mini som tillverkades mellan åren 91-00 kallas väll för mk6 och mk7 om jag inte minns fel. finns det något särskillt som man borde kolla lite extra på när man ska köpa en sån, tacksam för alla svar

Mvh jesper
Användarens profilbild
Litenmentuff
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 oktober 2006 kl. 15:10
Ort: Järfälla

Inlägg av Litenmentuff »

vad jag förstått under min korta mini karriär är att dom nyare mini'sarna är jätte känsliga för rost?
V8:a a taste of heaven! vafan kör jag en mini för då? :)
Användarens profilbild
Helipop
Inlägg: 590
Blev medlem: 4 mars 2005 kl. 20:12
Ort: Oskarshamn

Inlägg av Helipop »

Jo det är ett välkännt problm som diskuterats många gånger på forumet. Tror redan att det finns liknande trådar. Personligen skulle jag hellre köpa en nyrenoverad äldre koja för samma slant än att köpa en nyare modell bara för att man tror att den ska ha bättre prestanda och skick pga att den är yngre. Iof går man kanske miste om insprut men å andra sidan kan man få en nyrenoverad o tpppskick lika billigt som en nyare modell som har börjat ytrosta osv. Men det är ju bara en personlig åsikt.
:: är bara en nyfiken glappkäft med ödmjuk attityd ::

SWIFT 1.3 Gti twincam 1300 g13b clubman - saloon reggad -71 orange med silverränder
Austin mini 1000 -74 BRG + OEW tak
pickupkalle
Inlägg: 534
Blev medlem: 16 november 2004 kl. 20:48
Ort: Östersund
Kontakt:

Inlägg av pickupkalle »

du ska kolla efter rost och sen så kollar du efter rost och efter det oljeläckage och sen glöm inte å kolla efter rost för rostfria kojjor är väldigt sällsynta speciellt nere hos er i söder där dom saltar sönder alla bilar
Bilar utan Turbo suger........

Mini pickup -67
Audi A6 quattro s-line -05
Användarens profilbild
kerguelair
Inlägg: 385
Blev medlem: 8 december 2004 kl. 22:21
Ort: Värmdö

Inlägg av kerguelair »

...och en äldre mini förstår man sig på, en nyare innehåller moderna elektronik prylar som är inte särskilt roliga att byta...eller köpa.
El-motor till fläkten kostar t.ex 3000 spänn.
Kretskortet som ligger och oxyderar bakom hastighetsmätaren är inte så kul att byta; allt du ser från förarstolen skall plockas bort för att nå eländet !

På en MK3 finns 2 glassäkringar och thats it.
Mk 7:an har 18 st bara inne i hytten...

Jag kör runt med mk3:an dagligen och har mk7: som glidarbil när det är fint väder under sommaren.
Why do the English drink warm beer? Lucas made the refrigerators, too.
Lillpia
Inlägg: 15
Blev medlem: 30 maj 2005 kl. 18:54
Ort: Nässjö

"Nyare" koja

Inlägg av Lillpia »

Först o främst ska du kolla rost runt framrutan. Det finns på alla nittitalare i princip. Även bromsskivorna fram brukar rosta rätt bra. Har själv en 97:a som jag kör året runt. Bytte bromsskivorna i somras o det var inte mycket till skivor. Fixade även framrutan i våras o där rostar det rejält. Bytte till en gummilist till de gamla kojorna så nu kanske den klarar sig. I samma veva fixade jag all ytlig rost men det finns mer att göra nu på den fronten. En trekantsplåt måste snart byta för där är det inte ytlig rost. Ser ut som den kommer innifrån. Men i övrigt så går det mycket tystare. Inga problem att starta när det är kallt eller fuktigt. Så överlag är jag väldigt nöjd med min koja (fast en avgasventil gick åt skogen för ett tag sedan + att jag blev påkörd men allt är fixat nu). Ska bli "kul" att se hur den ser ut framåt våren.... Men då är det ju dags att plocka fram den gamla 66:an som inte har så mycket rost.
Storleken har ingen betydelse.
Skriv svar