frågor om svängarmen

Väghållning, hjulupphängning, fjädring, bromsar, etc.
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

frågor om svängarmen

Inlägg av Hylsan »

Hej!
Då jag har dåligt minne skulle jag vilja fråga nån här hur det ska se ut där bak på svängarmen.
1. Är det nån typ av mutter eller så på utsidan av svängarmens fäste i bakramen? nått borde det väl sitta där tycker man...
2. Sitter det en bricka eller så på insidan av svängarmens fäste i bakramen??

Insidan och utsidan refererar till svängarmens genomgående led, och dess fästen i ramen. Utsidan är den sida som sitter utåt på bilen, insidan är den som "pekar" innåt bilen på insidan av ramen.

Hoppas nån förstår iaf då jag tyvärr inte hade några bilder.

/Hylsan
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Inlägg av Hylsan »

ingen??

/Hylsan
Hans L
Inlägg: 156
Blev medlem: 4 oktober 2005 kl. 17:43
Ort: Arvika

Inlägg av Hans L »

joodå!

Visst finns både mutter och bricka på både in och utsida!
Skall du ha bort svängarmen så måste du först lossa handbromsvire, bromsrör/slang, stötdämpare (alt. vätskefjädringsfjäder) mm.
Om du enbart skall "kolla läget" på lagringen så måste du ändå lossa övre stötdämparfästet för att kunna vika ner svängarmen såpass att den avlastas från fjädertrycket.
Därefter kan du fortsätta med att lossa den inre muttern på svängarmens axel. Du kan endast se den underifrån bilen, på bakramens insida. Se till att du har möjlighet att ta bort den helt. Sparar du detta arbete till sist så kan du få ett litet helsike med att lossa denna mutter eftersom axeln snurrar med.
Nu kan du ägna dig åt den åtkomliga sidan. Där har du en likadan mutter som på insidan. Även nu kan axeln snurra med men det kan du fixa sedan. Minns jag inte fel så lossar du därefter först bakramens fäste (2 skruv), sedan själva fästet för svängarmen som sitter med 4 st skruv. Varsamhet krävs eftersom det är lätt gjort att dra av någon fastrostad skruv. Använd sexkanthylsor så att du inte svarvar av någon skruvskalle. Har du nu helt lossat den inre muttern så skall du kunna dra ut axeln, med yttre fästet om du inte tidigare fått loss den yttre muttern. Obs att du har en stor bricka + en gummiring både på utsida och insida av axeln så att du inte tappar bort de inre detaljerna i detta skede.
Nu är det dax att kolla läget! Är lagringarna slitna så måste du plocka bort svängarmen helt för att kunna åtgärda detta. Förmodligen är det så eftersom du hade en orsak att börja titta på svängarmsaxeln!

Hälsningar Hans :)
Hans L
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Inlägg av Hylsan »

Tackar så hemskt mycket för svaret.

Nja...skälet till min fråga är för jag har bytt bakramen så svängarmen var redan bortplockad, men delarna var så rostiga på den gamla så jag blev osäker på hur det skulle se ut. Men vi fick på brickor över som vi satte där så då gjorde vi rätt så långt iaf. :)

Däremot så saknar jag nipplen som sitter på utsidan. Är det nått man kan köpa i sin lokale valfri affär? har ju inte lust att skicka efter bara ett par nipplar liksom.

/Hylsan
Hans L
Inlägg: 156
Blev medlem: 4 oktober 2005 kl. 17:43
Ort: Arvika

Inlägg av Hans L »

Hej igen!
Smörjnipplarna är standardvara och bör finnas i någon välsorterad biltillbehörsaffär eller hos någon som säljer smörjfett. Skruva ur någon nippel från framvagnen så har du dimensionen att jämföra med. Du skall ha en rak variant, ej vinklad.
Hälsningar Hans :)
Hans L
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Inlägg av Hylsan »

Tackar som ödmjukast! :)

/Hylsan
johan_palm
Inlägg: 638
Blev medlem: 3 juni 2005 kl. 22:20
Ort: kävlinge

Inlägg av johan_palm »

dock vinklad om du har satt kjolar.....då du inte kommer åt dem om du satt raka
Skriv svar