Glapp rattstång

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Stefan

Glapp rattstång

Inlägg av Stefan »

Jag har ett axiellt glapp på c:a 5 mm i min rattstång. MK 3 från 1970. Hur fixar jag till detta ? Misstänker starkt att det inte är riktigt som det ska.
jimmy

Inlägg av jimmy »

Hallå där, jag misstänker att det kan vara rattstångs knuten. jag är inte riktigt säker på att det heter så, men det kanske är någon annan som vet vad det heter. Den sitter på slutet av rattstången, i motorrumet.

Det är vad jag kan tänka mig, Det är otäckt när det glappar i styrningen, för man vet aldrig vad det kan vara. Jimmy
CooperJocke

Inlägg av CooperJocke »

Kolla bulten nere vid golvet på ratt axeln,om den inte är åtdragen så kan splinsen släppa och rattenaxeln glappar mer o mer på styrväxeln...byt ut den och dra åt,om det är den som ställer till det ! 8)

Lycka till!!



Den som har kört fortast när han dör,vinner.
Minirules
Inlägg: 22
Blev medlem: 13 december 2004 kl. 14:49
Ort: Borås

Inlägg av Minirules »

Kikade lite i verkstadshandboken och konstaterade att den inte har några knutar eftersom rattaxeln är direkt lagrad i styrväxeln (Kollade om det skett några ändringar på senare år men det hade det inte).

Troligen håller lagrena på att ge sig i styrväxeln och vore som på många nya styrväxlar kan man enkelt justera bort glappet.

Detta går i och för sig också på denna med shims men det är nog inte gjort i en handvändning, och vad jag vet säljs inte lager eller chims löst.

Så det enklaste är väl att köpa en ny!!

Dahlhems tar 1200 svenska riksdaler för en komplett ny(som illustreras med styrleder om dom nu också ingår???)

Annars kan man ju tex köpa från Minisport och spara några hundralappar.

Om man dessutom har bra servo (starka armar) kan man få snabbstyrning. (2,2 varv mot standard 2,8 varv)



http://www.minisport.com/classic-mini-s ... ducts.html



Eller så kan man leta efter en begagnad.



Mvh Minirules
Skriv svar