Projekt - Väcka liv i den lille blå.

Visa upp din bil och läs om andras projekt
Användarens profilbild
Litenmentuff
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 oktober 2006 kl. 15:10
Ort: Järfälla

Projekt - Väcka liv i den lille blå.

Inlägg av Litenmentuff »

Ja nu har man äntligen fått hem den lille blå.

Den va besiktad 1999 utan beskymmer men har stått i princip sen dess..
Så alla bromsar runt om har skärvat ihop. Motorn vägrar starta. Batteriet är dött. Och lacken är risig och matt som fan...



Tanken är att få bilen godkänd hos sbp först. Och när det målet är klart att bygga vidare och göra bilen lite "sportigare" i utseendet.

Rost finns det säkert överallt men den synliga rosten är det inte så mycket av iallafall.

Har fått liv i motorn med hjälp av startgas så verkar som att förgasaren har blivit skitig eller nått. För det kommer bensin till förgasaren.

Ska väl gå emot mängden och bibehålla den "raka" motorhuvven och inte bygga om till "det gamla" mini stuket. med rundad motorhuv.

Kommer uppdatra allt eftersom jag fixxar och trixxar!

MÅLET till slut är att ha en VETTIG bruks mini som kan köras när som helst när det behagas såväl vinter tid som sommar tid..


Lite bilder på skönheten!

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarens profilbild
crowan
Administratör
Inlägg: 1425
Blev medlem: 23 september 2005 kl. 20:14
Ort: Lund

Inlägg av crowan »

ASCOOL! 8) Helt rätt beslut att behålla Clubman fronten!

Den som ändå hade haft en sånt fint objekt att jobba med från början....
Användarens profilbild
Litenmentuff
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 oktober 2006 kl. 15:10
Ort: Järfälla

Inlägg av Litenmentuff »

haha fin? den är ju risig som få... men men du kanske hade ännu värre skick på din när du köpte den...


Jag vill gärna veta info om just min mini heter modellen clubman?
kan inget om mini's egentligen bara tyckt dom varit tuffa...


folk brukar skriva i annonser att dom säljer dörr till mk1 mini vad menar dom med det och vad för mk är min mini?
Användarens profilbild
igel_son
Inlägg: 129
Blev medlem: 23 maj 2006 kl. 16:40
Ort: Kristianstad
Kontakt:

Inlägg av igel_son »

åh ja, den kommer säkert bli fin om inte annat :wink:

Yes, din bil är en clubman! Skickar en länk så du kan läsa lite om dess historia. http://www.miniresource.com/clubman.php

"Mk" betyder Mark, och är en versionsbeteckning. T.ex. "dörr till mk1 mini" betyder att dörren passar är till den första versionen av hundkojan (1959-67). Minin kom i 7 olika Mk genom åren och sen även i en mängd specialversioner baserade på dessa.

Är inte riktigt säker angående Clubman där då. Din är från -73 och den "vanliga" minin var på mk3 då (mk3=1969-76). Vet inte om Clubman är baserad på dess chassi, får någon annan svara på 8)

Lycka till med bygget, ser fram emot bilder under bygget! :D
Användarens profilbild
Litenmentuff
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 oktober 2006 kl. 15:10
Ort: Järfälla

Inlägg av Litenmentuff »

tackar då har man lärt sig lite små vettiga saker idag ;)



har idag inhandlad nytt batteri och ny motorolja till lille blå... förberder för att den ska gå för egen maskin i helgen !! :)
Användarens profilbild
crowan
Administratör
Inlägg: 1425
Blev medlem: 23 september 2005 kl. 20:14
Ort: Lund

Inlägg av crowan »

Jag har köpt en del grejer till min clubman och då har det hetat antingen MK3 (typ från dörrarna och bakåt) och fronten har det hetat clubman saloon. Min är en 72:a så det borde stämma på din också.

Om du är intresserad så säljer jag en svensk verkstadshandbok under säljes annonserna. Den täcker in din modell också.
Användarens profilbild
jonas
Inlägg: 319
Blev medlem: 16 november 2004 kl. 23:36
Ort: Södertälje

Inlägg av jonas »

Jag gjorde som du tänkt, gick emot strömmen, och behöll även jag Clubbefronten. Helt rätt, med tanke på att dom inte e så vanliga. Kolla hur min blev i bildarkivet vetja!
Användarens profilbild
Helipop
Inlägg: 590
Blev medlem: 4 mars 2005 kl. 20:12
Ort: Oskarshamn

Inlägg av Helipop »

Jag spanade in ditt galleri jonas. chjagbrukar hata clubmns, få såna som är snygga men du har gjort ett jävla bra jobb. Och motorfärgen var sjukt snygg med. Clean design
:: är bara en nyfiken glappkäft med ödmjuk attityd ::

SWIFT 1.3 Gti twincam 1300 g13b clubman - saloon reggad -71 orange med silverränder
Austin mini 1000 -74 BRG + OEW tak
Användarens profilbild
Litenmentuff
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 oktober 2006 kl. 15:10
Ort: Järfälla

Inlägg av Litenmentuff »

UPDATE


Vart å skruvat i garaget ett bra tag idag!

Börja med å koppla in batteriet och fixxa till en ordentlig jordkontakt då den som satt där va risig...

Bild

Sen gick jag loss på förgasaren vilket va väldigt enkelt 2 små muttrar sen va den väck :)

Bild

Demolera den i molekyler och rengjorde så gott jag kunde överallt...efter ett tag va jag nöjd..

Bild

Bild

Montera tillbaka allt och nu va det dags för att få höra mini spinna!!! :) i med MAX choke och halvgas sen på med nyckeln... pust host poff... sen vägra den tända nånting mera :(

Helvete men denna gång va det iallafall livstecken så monterade bort stiften som hade blivit alldeles dränkta av bensin..

Nytt försök utan gas och mycket mindre choke...

Brum brum!!! bilen gick men så fort man nudda gasen så ville den dö....!! Fick stå och gå ett tag till slut spann den riktigt fint!! tyvärr funka inte kopplingen den är i friläge hela tiden så man kan läga i vilken växel man vill även fast man inte trycker ner kopplingen...surt men endå skoj å fått igång motorn.. inga missljud alls..


DAGS FÖR EN MOTORTVÄTT OCH UPPFRÄSCHNING? :)
Bild

Lika skitigt inne i bilen.... :P

Bild

Nu har jag en fråga för att få bort kåpan som täcker kopplingen... måste man lyfta ur motorn eller inte ?? jag försökte som fan men det va så jälva trångt så kom inte åt bultarna på undersidan :(

denna kåpa jag syftar på så har du erfarenhet av detta så skriv gärna ...om jag behöver lyfta motorn eller ej känns ju dumt å göra mer jobb om det inte behövs..

Denna kåpa!
Bild
Användarens profilbild
Litenmentuff
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 oktober 2006 kl. 15:10
Ort: Järfälla

Inlägg av Litenmentuff »

för en som är vilse i pannkakan och inte hittar bildarkivet kan nån länka till jonas bilder? :)
Användarens profilbild
Litenmentuff
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 oktober 2006 kl. 15:10
Ort: Järfälla

Inlägg av Litenmentuff »

crowan skrev:Jag har köpt en del grejer till min clubman och då har det hetat antingen MK3 (typ från dörrarna och bakåt) och fronten har det hetat clubman saloon. Min är en 72:a så det borde stämma på din också.

Om du är intresserad så säljer jag en svensk verkstadshandbok under säljes annonserna. Den täcker in din modell också.

tack har redan fått med en när jag köpte bilen skit nice å ha :)
Användarens profilbild
Helipop
Inlägg: 590
Blev medlem: 4 mars 2005 kl. 20:12
Ort: Oskarshamn

Inlägg av Helipop »

:: är bara en nyfiken glappkäft med ödmjuk attityd ::

SWIFT 1.3 Gti twincam 1300 g13b clubman - saloon reggad -71 orange med silverränder
Austin mini 1000 -74 BRG + OEW tak
Användarens profilbild
Litenmentuff
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 oktober 2006 kl. 15:10
Ort: Järfälla

Inlägg av Litenmentuff »

Sådär nu funkar kopplingen igen tror jag... vart i garaget hela dagen.. och om jag bara lossat avgasrör och ett par varjrar kunde jag lyft ur hela motorn...

det man behövde göra för att få bort den kåpan va ungefär samma som när man ska lyfta ur motorn.. bort med alla bultar till motorfästena sen domkrafta upp motorn så långt det går innan drivaxlarna slår i balkarna... sen gick det precis med en massa svordommar och ömma fingrar få bort kåpan Kopplings armnen och mekanismen till den va helt fast rostad.. nu är den slipad polerad och infettad så den glider fin fint
sen svor jag lite till och skruva tillbaka allt...imorgon ska jag bara fixxa bromsarna som ligger an sen ska det provköras mini ett antal mil eller iallafall ett par då den har körförbud... måste bara byta olja och fylla på lite glykol också..

tog ju bara en hel dag för en som aldrig meckat en mini förut... Nästa gång när motorn ska ur kommer det gå illa kvickt hoppas jag..
grozzny
Inlägg: 147
Blev medlem: 19 mars 2006 kl. 10:35
Ort: Malmö/Göteborg
Kontakt:

Inlägg av grozzny »

Är det bara jag som inte ser bilderna? "röda kryss"
Användarens profilbild
Litenmentuff
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 oktober 2006 kl. 15:10
Ort: Järfälla

Inlägg av Litenmentuff »

grozzny skrev:Är det bara jag som inte ser bilderna? "röda kryss"
servern dom ligger på går ner ibland inte mycket man kan göra än att vänta så kommer dom tillbaka igen.. :)
Skriv svar