Projekt - Väcka liv i den lille blå.

Visa upp din bil och läs om andras projekt
Användarens profilbild
Litenmentuff
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 oktober 2006 kl. 15:10
Ort: Järfälla

Re: Projekt - Väcka liv i den lille blå.

Inlägg av Litenmentuff »

men ska han bygga en motor åt dig landar man på runt 20papp för en totalrenovering och sen + för allt lull lull man vill ha i motorn.
V8:a a taste of heaven! vafan kör jag en mini för då? :)
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Re: Projekt - Väcka liv i den lille blå.

Inlägg av John Doe »

Hehe okej =)

Sucktar lite smått efter 1380 Big Bore Engine kittet som finns i katalogen hans :wink: Dock får man ju drömma om att kunna slänga in en sådan i kojan sin närmaste åren =/
Användarens profilbild
Litenmentuff
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 oktober 2006 kl. 15:10
Ort: Järfälla

Re: Projekt - Väcka liv i den lille blå.

Inlägg av Litenmentuff »

jo det svider nog lite i plånboken med en sån motor.! finns ju dock fynd på blocket ibland för rimligare pengar om man nu inte måste ha en nyrenoverad motor.


mini update:

turbolådan har monterats in i torpedväggen. dock kom den ivägen för gaspedalen så måste flytta den nån cm för att få det å lira så ska ta tag i det snarast.

bytt till ny huvudkopplingscylinder och monterat en ny start solenoid. börjat knåpa på en lösning för bensinpumpen och har monterat på alla ställbara stötdämpare nu.

räknar med uppstart innan oktober är slut. :mrgreen:

bilder finns en hel del men orkar inte sitta pyssla med det nu. ska försöka släpa hem motorn imorgon på lunchen om jag hinner! annars får jag inte hem den förrens nästa vecka tyvärr. så ska kämpa för att det ska bli av.
V8:a a taste of heaven! vafan kör jag en mini för då? :)
Användarens profilbild
Litenmentuff
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 oktober 2006 kl. 15:10
Ort: Järfälla

Re: Projekt - Väcka liv i den lille blå.

Inlägg av Litenmentuff »

så kämpar å kämpar så snart ska motorn ner där den hör hemma igen!håller på å monterar ihop allt på motorn nu så ska jag försöka lyfta ner den mer eller mindre redo å startas :P
V8:a a taste of heaven! vafan kör jag en mini för då? :)
Användarens profilbild
Litenmentuff
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 oktober 2006 kl. 15:10
Ort: Järfälla

Re: Projekt - Väcka liv i den lille blå.

Inlägg av Litenmentuff »

woohoo fick ett ryck igår och åkte och köpte soppa pump på biltema och montera ur stiften och körde startmotorn och vips oljetryck direkt :) jana som sa att det kunde va riktigt bökigt å få oljetryck :mrgreen:

så ikväll om jag har tur kanske det blir uppstart om jag orkar dra alla el osv och se om det går å få liv i den..


:lol:
V8:a a taste of heaven! vafan kör jag en mini för då? :)
Användarens profilbild
Litenmentuff
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 oktober 2006 kl. 15:10
Ort: Järfälla

Re: Projekt - Väcka liv i den lille blå.

Inlägg av Litenmentuff »

WOOHOO ITS ALIVE! men blev döv när jag starta bilen :) orkade aldrig montera på avgasystemet innan start å jävlars va det lät! Men fick liv i motorn så snart dags för första provtur måste bara montera avgasystemet och lite små pyssel som motorhuv osv.lite gasvajrar choke vajjer och montera tillbaka förarstol osv , :mrgreen:


bilder kommer väl när jag orkar . :wink:
V8:a a taste of heaven! vafan kör jag en mini för då? :)
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Projekt - Väcka liv i den lille blå.

Inlägg av minijanne »

grattis!
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: Projekt - Väcka liv i den lille blå.

Inlägg av Hylsan »

Grattis till lyckad operation!! :)

/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
Litenmentuff
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 oktober 2006 kl. 15:10
Ort: Järfälla

Re: Projekt - Väcka liv i den lille blå.

Inlägg av Litenmentuff »

så kom inte så långt i helgen!

avgasystemet är gjort för en motor som inte har remote vxl låda så det passar ICKE! men skam den som ger sej! en gasbrännare slägga skruvstäd och tålamod som en galning så har jag äntligen fått det att passa! är en justering kvar och det är att ena röret från extrator grenröret slår i drivknuten lite lätt! (märktes självkalrt inte innan man börja rulla bilen så då va allt redan monterat å klart så nu är det bara kämpa vidare. :evil: så måste montera ett fäste som håller det på platts så man inte får krasch mellan drivknut och avgasröret.

så har varit ett helvete å mycket svordommar :) så provkörning kanske nästa helg istället. håller ju på med husrenovering samtidigt och ja det är ju tyvärr bara 24timmar på ett dygn. :D
V8:a a taste of heaven! vafan kör jag en mini för då? :)
Användarens profilbild
Litenmentuff
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 oktober 2006 kl. 15:10
Ort: Järfälla

Re: Projekt - Väcka liv i den lille blå.

Inlägg av Litenmentuff »

woohoo bilen har fått rulla 1km :) stog och värmde upp motorn på tomgång och fixa och trixa lite allt verkade ok. kopplingen frikopplade inte som den skulle men gick å vxl dock trögt (hade lite samma problem innan då min slavcylinder är slut.)

så tänkte nu är det dags.. kom till en fin raka och skulle stämpla fullt! WROOOOOM! poff! så gick gasvajjern av haha! :evil: kom aldrig upp i 10km/h fick puttra hem på tomgång.

nytt försök idag om jag orkar! fixa med gasvajjern. och få känna kraften! sen rullande landsväg till våren :wink:
V8:a a taste of heaven! vafan kör jag en mini för då? :)
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Projekt - Väcka liv i den lille blå.

Inlägg av minijanne »

Ja, det kunde ju ha varit betyyydligt värre - en gasvajer fixar du ju lätt!
Användarens profilbild
Litenmentuff
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 oktober 2006 kl. 15:10
Ort: Järfälla

Re: Projekt - Väcka liv i den lille blå.

Inlägg av Litenmentuff »

Sådär skruvat vidare med bilen igår. Fixade gasvajjern dock sen jag bytteplatts på gaspedalen så har den fått lite förmycket frispel så när man trycker ner gas pedalen mot golvet så är det full gas kanske 3cm innan stoppet så det blir å sätta en gummi stopp under så att man inte trampar av den igen. (där av gasvajjern blev olycklig när jag stämpla fullt!)

bytte även slavcylinder då den läckte bromsvätska och lufta och hade mig men bara för att konstatera att hur jag än justerade så frikoppla den aldrig som den skulle iallafall. jana hade snackat om att jag eventuellt skulle behöva justera kopplingspinnen som går in i slavcylindern då det kanske skulle behöva förlängas. och ja han hade ju rätt. den är cirka 1cm för kort :( så den är nu bort monterad och iväg lämnad till lokala smides gubben som skulle förlänga den. SEN!!! då är det dags för första riktiga provturen!!!!!!!! kan ju konstatera att den iallafall går fett på tomgång då det ej behövs chocke för att starta i - grader. :mrgreen:


skam den som ger sig! det va allt för denna gången! tyvärr börjar garaget bli fullt av bilar snart så det är slut meckat om några veckor max. hemska v8:or som fryser och vill in.
V8:a a taste of heaven! vafan kör jag en mini för då? :)
Användarens profilbild
Litenmentuff
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 oktober 2006 kl. 15:10
Ort: Järfälla

Re: Projekt - Väcka liv i den lille blå.

Inlägg av Litenmentuff »

DAGS FÖR BILDER!!!! då jag varit lat och inte orkat så gör jag det idag!
här får ingen turbo platts!
[bild]http://www1.garaget.org/gallery/archive ... cw00wd.jpg[/bild]

kapar så när jag vågar kapa huvudbromscylindern desto närmare man kan kapa här desto mindre beskymmer får du att montera din turbo sen :) för det handlar om mm passning! en bonus är att du får flytta gaspedalen 3-4cm närmare kopplingen så nu kan du både gasa och bromsa samtidigt enklare :)
[bild]http://www1.garaget.org/gallery/archive ... c5a49b.jpg[/bild]

kortar ner turbo boxen som är för högerstrydra mini'sar och svettsar ihop gaveln igen.
[bild]http://www1.garaget.org/gallery/archive ... xld1uj.jpg[/bild]

gratis ac har man nu skapat sig själv! kapat ut hålet lite lagom.
[bild]http://www1.garaget.org/gallery/archive ... itpf9d.jpg[/bild]

så nu är boxen i svettsad och klar tätat med karrosirfog och övermålat med hammarlack. skulle vilja hitta nått värmeavstötande material som man klär in boxen i men ej hittat nått bra. (tips?)
[bild]http://www1.garaget.org/gallery/archive ... 8t67u1.jpg[/bild]

bonus bild
[bild]http://www1.garaget.org/gallery/archive ... gm77rr.jpg[/bild]

bytte även
kopplingscylindern[bild]http://www1.garaget.org/gallery/archive ... wq7f5j.jpg[/bild]
Senast redigerad av Litenmentuff den 15 oktober 2009 kl. 14:05, redigerad totalt 2 gång.
V8:a a taste of heaven! vafan kör jag en mini för då? :)
Användarens profilbild
Litenmentuff
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 oktober 2006 kl. 15:10
Ort: Järfälla

Re: Projekt - Väcka liv i den lille blå.

Inlägg av Litenmentuff »

blev mupp med sista bilderna så lägg in dom nu.

bytte även kopplingscylinder och bytte slavcylinder och ersatta rostiga stål och gummi slangen med en stålomspunnen "onepiece" line istället mycket smidig lösning. modda kopplingspinnen för att passa nya motorn med.
[bild]http://www1.garaget.org/gallery/archive ... wq7f5j.jpg[/bild]

motorn klar hos jana och hemkommen i garaget. röd = snabb :P
[bild]http://www1.garaget.org/gallery/archive ... b3x1og.jpg[/bild]

och efter tips på forumet så skruva jag på allt jag kunde innan i lyftening av motorn vilket ja SPARADE massor av tid! dock hade jag ju klantat mig med kylaren och den läckte som ett såll så fick ju i efterhand montera en ny kylare och ja det är sådär lagom roligt :mrgreen:
så här såg det iallafall ut när motorn lyftes ner. iom att jag redan tog kort på när jag lyfte ur en motor orkade jag inte ta några mera kort men tänkte jag skulle ta ett kort när jag blivit klar med första provkörningen. så då kommer nog sista bilden för iår på allt.
[bild]http://www1.garaget.org/gallery/archive ... yvlydk.jpg[/bild]


det va allt för denna gång! ps hade as bråttom på lunchen å lägga in detta så han inte stavkontrollera så ni får räkna med lite särskrivningar./marcus
V8:a a taste of heaven! vafan kör jag en mini för då? :)
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Projekt - Väcka liv i den lille blå.

Inlägg av minijanne »

heh. jag började kolla tråden nerifrån och tänkte vaffan - har han plockat ur motorn igen:)
Skriv svar