Vad är begränsande för varvtalet/vad ger sig först i motorn?

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Lindblom

Vad är begränsande för varvtalet/vad ger sig först i motorn?

Inlägg av Lindblom »

Vad menar jag nu?
Jo, jag har en 1100cc gold seal motor med nummer 8G156R...
(vet inte om den har några egenheter jämfört med andra storlekar mm)

Hur högt kan man varva dessa motorer och vad är det som begränsar?
Är det så enkelt som att bara montera hårdare ventilfjädrar och tuta några varv till?
(självklart har man då kam och övrigt som matchar varvtalsområdet...)
Eller finns det andra aspekter som går in före och begränsar hur mycket som är hälsosamt att varva. (pratar inte om några monstervarvtal nu)

Vad jag är ute efter är t.ex ett svar som "max 5000 men upp till 6000 om man byter fjädrar" ...typ...

När det gäller hästar istället för varvtal, vad är den första svaga länken då? Vad brister först när man börjar trimma?

Är ny på kojafronten och har börjat lite smått med en renovering, och framöver vill man nog ha lite knuff i bitarna också.
Användarens profilbild
tellskog
Inlägg: 39
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 09:41
Ort: Trollhättan
Kontakt:

Inlägg av tellskog »

Det som sätter stop vid trimning är toppen med 8 ventiler, siames portar och ej crossflow blir det inte så bra flöde...

Vid höga varvtal måste du preppa veven ordentligt, kojan har stora motbalansvikter om man ser till volymen motor. Veven flexar och börjar äta ramlager. Veven är också bara tre lagrad vilket inte hjälper till. Så wedga och balansera veven samt skaffa ett 4 bultat mittre ramlageröverfall och förstärkta ramlageröverfall.
Hälsningar

Henrik Tellskog

Mini 1293 Turbo -75
Husaberg 650 SuperMotard -03
Lindblom

Inlägg av Lindblom »

Ok.
Hur höga varvtal pratar vi om då?
Vad har man för maxvarv på en orginalmotor? Innan man måste se över vevaxeln.
(ungefär)
Miggel
Inlägg: 78
Blev medlem: 8 december 2004 kl. 12:15
Ort: Falun

Inlägg av Miggel »

Hej,

Sen är det ju viktigt med rätt typ av väv också...en kompis började tävla med en vanlig 1300 väv som då la av efter två tävlingar.. Skall man ha en motor som håller så skall alla delar passa ihop och kunna hålla. Absolut bästa man kan ha som ganraterad håller viv höga varv under längre tid är ju s grejer (EN40B typ väv) det koster men ett motorras kostar också.

/Miggel
Skriv svar