instrumentbräda

Inredning, klädsel, instrumentering, etc.
Ulf Roland
Inlägg: 37
Blev medlem: 19 november 2004 kl. 00:03
Ort: Skåne norra
Kontakt:

instrumentbräda

Inlägg av Ulf Roland »

Hej!
Finns det någon här på hunkoje forumet som har tagit bort instrumentbrädan på en -98:a?
Hur är den fastsatt?
Med clips , eller?
Frågar om hjälp då min koja rostat ngt så in i....vid A-stolpen och nederkant av framrutan.
mvh Uffe medl 52 :oops: :oops: :oops: :oops:
Hans L
Inlägg: 156
Blev medlem: 4 oktober 2005 kl. 17:43
Ort: Arvika

Inlägg av Hans L »

Det är enkelt men lite pyssligt!
Börja med att koppla loss batteriet eftersom du ändå skall dela på det elektriska bakom instrumentbrädan.
Lossa sargarna på friskluftinsläppen genom att vrida moturs. Lossa sedan insläppen genom att vrida dessa ett kvarts varv moturs och låt slangarna följa med.
Ta bort stereon.
Kikar du nu in i de 3 st hål som uppstått så kan du se några plattjärn som är fästade mot karossen via muttrar. Lossa dessa (3 st).Det är allt! Enkelt! Det var betydligt värre på de något tidigare modellerna med hel instrumentbräda.
Nu kan du försiktigt lirka loss instrumentbrädan något för att komma åt hastighetsmätaranslutning och kabelanslutningar. Sedan är det bara att bära ut plankan!
Hur stötdämparen ovanpå instrumentbrädan sitter fast vet jag ej säkert men jag tror att den är limmad. Den borde gå att lossa trots det.
Enda bekymret jag hade var att starta bilen efteråt. Larmet gör att du måste avlarma 4 gånger på raken för att få det att fatta att du menar allvar. Först därefter får du kvittering på att det är startklart!
Ett tips: Den senaste Haynes handboken (646) behandlar även våra sena kojor. Jag köpte en på http://www.lafri.se för 288:- inkl frakt. Bra att ha!

Lycka till och tala gärna om utifall du hittar någon anledning till att de sena kojorna rostar just där. Min har ännu ej visat tendenser men det kommer nog. Jag vill helst anfalla före rosten.

Hälsningar Hans :)
Hans L
Användarens profilbild
Mazze
Inlägg: 322
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 23:02
Ort: Hudiksvall

Inlägg av Mazze »

Ett hett tips angående sena kojor är att byta ut gummilisten runt rutan mot en list till äldre kojor. De äldre listerna är smalare än de nya och det gör att det inte bildas en "kanal" som det alltid blir vatten kvar i.

När jag bytte list fanns inte mycket plåt kvar vid rutans nederkant trots att det inte fanns indikationer på rost.

Se vidare här: http://www.hundkoja.com/forum/viewtopic ... highlight=

Lycka till! :)
/Mazze

"If it's stuck and it's not supposed to be, WD-40 it. If it's not stuck and it's supposed to be, duct tape it."
Skriv svar