kompressor rekomendation?

Kaross, lack, lackvård, rostskydd, styling, etc.
rug
Inlägg: 25
Blev medlem: 23 april 2006 kl. 22:56

kompressor rekomendation?

Inlägg av rug »

hej!
Nu är en rutten delbil och en hyffsad kaross inhandlad för att bygga leksak. Nu behövs lite verktyg :)

Svets köper jag begagnad av en bekant och vinkelslip på jula. Vart hittar jag en bra kompressor som funkar att måla med? jag har hört att biltemas låter en hel del? Och en hyffsat bra färgspruta? Kan man använda samma för grund, slipgrund och topplack? Jag söker inte en showfinnish men det ska ju gärna bli hyffsat bra och hålla ett tag :)

/Calle
Användarens profilbild
MR-T
Inlägg: 104
Blev medlem: 21 juni 2005 kl. 20:57
Ort: Haparanda
Kontakt:

Inlägg av MR-T »

Du måste kolla hur mycket luft sprutan kräver. Dom brukar behöva stora kompressorer. Om koppen är på sprutan tror jag den behöver mindre luft.
Användarens profilbild
Bool
Inlägg: 76
Blev medlem: 10 juli 2006 kl. 23:04
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bool »

Du har tre alternativ....
Underliggande koppspruta (vanligast)
Överliggande koppspruta (bäst om du ska spruta metallic och tjocka material typ slipgrund.)
Tryckkopp med pistol.(bökigt med extra slangar från koppen till pistolen.)

Sen ska du kolla så du får en konventionell spruta och ingen HVLP.=High Volume Low Pressure, den drar lite mindre luft men brukar vara dyrare och inte så vanlig i måleri branchen. Det finns faktiskt hyfsade sprutor på jula, biltema etc. annars får du kolla efter en lågpris spruta hos någon som säljer billacker och dyl.

Det bästa är nog om du använder en vanlig koppspruta med 1,4 mm munstycke. Du kan använda 1,8mm också den ger lite mer men kan ha svårare att sönderdela färgen om den är för tjock. Du kan ju alltid "strypa" nålen så får du mindre färgmängd.

Jag tycker du kan ha samma spruta till grund och topp bara du rengör sprutan ordentligt mellan lack och grund. Du kan prova den till slipgrunden också men då bör du ha en 1,8mm, det går med 1,4mm också om inte det är för tjockt. Risken är att du får tunna slipgrunden och då fyller den sämre samt att det lättare rinner. En överliggande 1,8mm är att föredra till slipgrunden.

Jula har säkert en bra kompressor och biltema med. du ska bara se till att det är tank på den och att den ger ca 250 - 300 lit/min och klarar tryck upp till minst 5-6 bar. Du ska ligga på ca 2,5-3,5 bars tryck när du lackar med konventionell spruta något lägre med HVLP.

En kompressor med 1,5 hk och upp bör räcka. Det finns pistoler som drar från 125 lit/min till 500 lit/min allt beroende på munstycks storlek och luftmunstyckets utformning.

Hoppas det går bra...

MVH Uffe
Koja e' coolt....men inte i skogen.
rug
Inlägg: 25
Blev medlem: 23 april 2006 kl. 22:56

Inlägg av rug »

Tack för svar!

Blir inte lika dyrt som jag trodde då. Trodde jag behövde 2500 kr spruta och en STOR kompressor för att få ett bra resultat. 8)

/Calle
Skriv svar