1275GT -75 Nu med Swiftmotor

Visa upp din bil och läs om andras projekt
timmeh
Inlägg: 76
Blev medlem: 3 maj 2008 kl. 11:00
Ort: Skönsmon, Sundsvall

Re: 1275GT -75 Nu med Swiftmotor

Inlägg av timmeh »

hur är det med regningen då? när du sätter dit en helt annan motor? funkar det för att den är GT reggad med skivbroms eller?

mvh / Tim
Austin Mini Clubman (-72)
Användarens profilbild
jonas
Inlägg: 319
Blev medlem: 16 november 2004 kl. 23:36
Ort: Södertälje

Re: 1275GT -75 Nu med Swiftmotor

Inlägg av jonas »

Tja det vet jag inte ännu, men det finns i alla fall en bil i landet som jag vet är omtypad och godkännd med Swiftmotor. Ska ta mig till bilprovningen nån dag framöver och kolla upp detta lite mer.
timmeh
Inlägg: 76
Blev medlem: 3 maj 2008 kl. 11:00
Ort: Skönsmon, Sundsvall

Re: 1275GT -75 Nu med Swiftmotor

Inlägg av timmeh »

ska du köra igenom den som amatörbyggt ?
Austin Mini Clubman (-72)
Användarens profilbild
jonas
Inlägg: 319
Blev medlem: 16 november 2004 kl. 23:36
Ort: Södertälje

Re: 1275GT -75 Nu med Swiftmotor

Inlägg av jonas »

Nä inte amatörbyggt, förhoppningsvis bara omtypas till högre effekt. Skulle det nu av ngn anledning bli tvärnej så är alternativet att gå via SFRO och regga den som ombyggt fordon.
Användarens profilbild
Dr_Cotton
Inlägg: 266
Blev medlem: 20 december 2007 kl. 14:14
Ort: Malmö

Re: 1275GT -75 Nu med Swiftmotor

Inlägg av Dr_Cotton »

Sitter bara och funderar lite på vilka delar man måste tänka på att ta med sig från donatorbilen vid ett icke A-serie motorbyte. Listar upp det jag får i huvudet, lägg gärna till ni som har erfarenhet.

- Motorpaket med växellåda, insprutning, generator mm
- Drivaxlar
- Bensinpump, om den passar i kojan
- Avgassystem, så långt det nu går
- Styrelektronik till insprutning
- Kopplingshydraulik, om den är hydraulisk
- Växellänkage
- Eventuellt kylare
- Mätarpanel
Traveller 850 -65
850 De Luxe -67 (I smådelar, blir nog aldrig original igen)
Nimbus C -56
DKW NZ 625 -39
Användarens profilbild
Litenmentuff
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 oktober 2006 kl. 15:10
Ort: Järfälla

Re: 1275GT -75 Nu med Swiftmotor

Inlägg av Litenmentuff »

enklast är nog endå om du behåller donator bilen tills bygget är färdigt då vet man att man inte kommer missa nått på vägen. utan kan alltid gå och hämta det man behöver. :mrgreen:
V8:a a taste of heaven! vafan kör jag en mini för då? :)
Användarens profilbild
jonas
Inlägg: 319
Blev medlem: 16 november 2004 kl. 23:36
Ort: Södertälje

Re: 1275GT -75 Nu med Swiftmotor

Inlägg av jonas »

Jag tog ur

- Motorpaket med växellåda, insprutning, generator mm
- Drivaxlar
- Avgassystem, grenröret och sen kapade jag efter flexislangen
- Styrelektronik till insprutning och plockade även ur hela kabelstammen. Många bra kontakter
- Koppling. Vire, så den struntade jag i.
- Plockade ur hela pedalstället, med bromsservopaket. Har inte använt, men kan vara bra att ha tänkte jag.
- Växellänkage
- Kylare med tillhörande elfläkt
- Mätarpanel (och kabelstam)

Jag sparade även batteriet då det var fräscht. Har du möjlighet, gör då som Litenmentuff rekomenderar, behåll donator bilen.
Användarens profilbild
Dr_Cotton
Inlägg: 266
Blev medlem: 20 december 2007 kl. 14:14
Ort: Malmö

Re: 1275GT -75 Nu med Swiftmotor

Inlägg av Dr_Cotton »

Att behålla donatorbilen är ju helt klart en fördel. Men jag har inte plats till det någon längre tid, så jag försöker planera så gott det går inför kommande slakt...
Traveller 850 -65
850 De Luxe -67 (I smådelar, blir nog aldrig original igen)
Nimbus C -56
DKW NZ 625 -39
Användarens profilbild
jonas
Inlägg: 319
Blev medlem: 16 november 2004 kl. 23:36
Ort: Södertälje

Re: 1275GT -75 Nu med Swiftmotor

Inlägg av jonas »

Såg just att det nästan är ett år sen jag var in i tråden sist!

Har nu efter ett antal samtal med bilprovningen, både den tekniska upplysningen och en stationschef/besiktningsman, gått igenom en del teorier med dom för att besikta bilen med Swiftmotorn, bland annat följande:

-Få bilen godkänd med den högre effekten och hänvisa till uppgraderingarna som är gjorda.
:( Det fanns visst inga papper på en 1275GT -75 där tillverkaren angett en högsta effekt som bilen är godkännd för. Fanns uppgift för 1275GT upp till -73, men det sket i alla fall för effekten blir för hög, max 10% vridmomentsökning och 20% effektökning.

-Typa om bilen till en Cooper S.
:( Nej så kan man inte göra! Man kan inte typa om en bil längre som man kunde göra tidigare, oavsett om bilen så är en exakt kopia av en S.

-Hänvisat till en besiktad mini med Swiftmotor och försökt via bilprovningens papper göra samma ändringar.
:( Nej det gick visst inte det heller för effekten blir för hög i alla fall.

Stationschefen/besiktningsmannen som jag haft kontakt med har gjort ett kanonjobb och rotat riktigt ordentligt i deras arkiv, men dessvärre inte hittat några kryphål. Det verkar som att det är kört att få bilen igenom svensk bilprovning utan att gå via SFRO.

Så det blev till att ringa SFRO och be dom titta på bilen.
Pratade med en trevlig prick som kom och tittade, körde, lyfte upp, klämde och kände.
Jag fick några punkter att åtgärda, men dom blir inte allt för jobbiga att beta av. :meck:
Nästa steg är att göra slutbesiktning och ett bullerprov för att därefter göra en regbesiktning hos SBP.
Bara hoppas allt går vägen!
:rivstart:
Användarens profilbild
Speedster
Inlägg: 103
Blev medlem: 21 januari 2010 kl. 10:55
Ort: Göteborg

Re: 1275GT -75 Nu med Swiftmotor

Inlägg av Speedster »

SFRO är lite intressant att blanda in, det brukar vara sköna killar med mkt kunskap.
/Petter
Mini 1000 -78
Användarens profilbild
jonas
Inlägg: 319
Blev medlem: 16 november 2004 kl. 23:36
Ort: Södertälje

Re: 1275GT -75 Nu med Swiftmotor

Inlägg av jonas »

Speedster skrev:SFRO är lite intressant att blanda in, det brukar vara sköna killar med mkt kunskap.
Ja, det kan man ju lugnt säga!
Användarens profilbild
G13B
Inlägg: 431
Blev medlem: 18 januari 2007 kl. 09:24
Ort: Tanum

Re: 1275GT -75 Nu med Swiftmotor

Inlägg av G13B »

Bra jobbat med sbp, fick detta förklarat för mig i somras av Trané

är det intyg om ändrat fordon du får av sfro?
Användarens profilbild
jonas
Inlägg: 319
Blev medlem: 16 november 2004 kl. 23:36
Ort: Södertälje

Re: 1275GT -75 Nu med Swiftmotor

Inlägg av jonas »

G13B skrev:
är det intyg om ändrat fordon du får av sfro?

Stämmer bra, sen till sbp och göra en regbes å visa upp intyget å hålla tummarna på att de inte bli någe mankemang!
Användarens profilbild
jonas
Inlägg: 319
Blev medlem: 16 november 2004 kl. 23:36
Ort: Södertälje

Re: 1275GT -75 Nu med Swiftmotor

Inlägg av jonas »

Bullerprov i morgon.
Har varit hos Henrik och paniklånat fälgar för att få ner spårvidden, bara hoppas det räcker...
Är det någon som vet vad spårvidden fram är(centrum däck höger till centrum däck vänster) på en 1275GT?
Ge er ut i garagen och mät nu, och meddela även om vad ni har för däck/fälgar.

:rivstart:
Användarens profilbild
Litenmentuff
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 oktober 2006 kl. 15:10
Ort: Järfälla

Re: 1275GT -75 Nu med Swiftmotor

Inlägg av Litenmentuff »

Kul med någon som äntligen försöker få sin lilla swift mini gatlaglig :) Hoppas det går smidigt för dig så får du gärna skriv en guide till oss andra hur du gick till väga sen när bilen är nybesiktad och godkänd. :D
V8:a a taste of heaven! vafan kör jag en mini för då? :)
Skriv svar